اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مولوی باهیئت :پیروی از نفس عزت انسان را زایل می کند

آوای سنت : مدرس حوزه علمیه خواف نتیجه پیروی از نفس و نادیده گرفتن دستورات شرع دین اسلام را باعث سقوط انسان به سرای عذاب راهی دانست

به گزارش خبرنگار آوای سنت مولوی ابراهیم باهیئت عبادت را اصلی‌ترین وظیفه انسان با ایمان در زمان حیات و تا لحظه مرگ خواند و گفت: الله متعال وظیفه مومنان را مشخص نموده است بلا استثنا هر شخص که ادعای ایمان را داشته باشد، دو مسئولیت بر عهده دارد. این دو مسئولیت بسیار واضح است. قرآن کریم در اینباره فرمایش می کند، ای اهل ایمان در درجه اول مراقب نفس خود باشید، اگر یک انسان غفلت ورزد، نفس خود را مستحق آتش جهنم کرده است. حالا چه با انجام دادن گناه و معاصی و یا با ترک عبادت از جمله نماز روزه و زکات. این شخص توجهی به دستور الهی ننموده و خود را مستحق عذاب الهی کرده است.

وی ادامه داد: فکر نکنید با این علم و آگاهی که از دین داریم و یا با این عبادت ها از شر شیطان محفوظ شده ایم. بدانید تا زمانی که جان خود را به عزرائیل تسلیم نکنیم در خطر گمراهی و خطر هستیم. فرقی نمی کند که آن شخص جوان باشد یا پیر ، عالم باشد یا بیسواد یا شخصی که پیشوای یک جامعه اسلامی است.

اگر به سیره نبی مکرم اسلام صلی الله علیه واله وسلم نگاه کنیم می بینیم ایشان در عین حال که معصوم بود باز هم پیوسته دعا و مناجات به درگاه الهی را در زندگی از یاد نبرد و به این امر مداومت ورزید.

مولوی باهیئت به نقل از پیامبر گرامی اظهار داشت: انسان وقتی گناهی را انجام می دهد نقطه ای سیاه در قلب او پدیدار می شود و اگر روی غفلتش پافشاری کند، نقطه ها بتدریج زیاد می شوند تا اینکه تمام قلبش را فرا می گیرد و قلبش در تاریکی فرو می رود. آن موقع است که در عوض اینکه آیات قرآن و احادیت در قلبش اثر بگذارد آنها را به تمسخر می گیرد و می گوید که این قوانین برای ۱۴۰۰سال قبل است نه الان.

مراقبت از نفس بتنهایی کافی نیست، بلکه انسان باید مراقب اعمال و رفتار فرزندانش هم باشد تا اینکه بنیان خانواده متلاشی نشود. از جمله اینکه اولادش دنبال افراد مختلف و بیگانه نروند و کارهایی را انجام ندهند که خلاف شریعت اسلام است. این شخص بداند که مسئولیت خود را انجام نداده است. وقتی که خداوند می فرماید مراقبت خانواده خود باشید، منظور از بدو تولد است. همان طور که پیامبر اسلام به امت تشریح کرد که فرزندانمان را از سنین کوچکی با احکام اسلامی آشنا کنیم.

امام جماعت مسجد القصی خواف با انتقاد از برخی رفتارها در جامعه اسلامی گفت: باید با کمال شرمندگی عرض کنیم که اغلب مسلمانان امروزی با اصول دین ناآشنا هستند و از فروع دین نیز هیچ اطلاعی ندارند. اکثر مسلمانان امروزی نمیدانند که معادچیست!!

اگر شخصی اعتقاد به زندگی بعد از مرگ داشته باشد، گناه نمی کند. این شخس حقوق مردم را ضایع نمی کند. ظلم نمی کند و یا دروغ نمی گوید و همچنین تهمت نمی زند.

مولوی با هیئت خاطر نشان ساخت: اگر فرزندانمان در دوران کودکی اخلاق اسلامی و شریعت را تعلیم نگیرند و در سن نوجوانی حلال و حرام را تشخیص ندهند، دیگر به حرفمان گوش نمی دهند و آن وقت است که والدین باید به حال این ها گریه کنند و افسوس بخورند. در زندگی فقط به فکر خود نبوده و خیرخواه دیگران هم باشیم. در وقت دعا، تمام مسلمانان را شریک دعایمان کنیم. مشخص نیست که دعای چه‌ کسی در نزد الله متعال پذیرفته می شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن