اهل سنت ایرانعمومی
موضوعات داغ

مولوی نیکخوی:اقدامات برخی سایت های هتاک خیانت به اهل سنت است

گفتگوی اختصاصی مولوی نیکخوی درباره هتاکی اخیر یک سایت به احناف خواف

آوای سنت : در پی دروغ پراکنی یکی از سایت های مجهول الهویه با هدف تخریب چهره عالم برجسته اهل سنت “مولانا حبیب الرحمان مطهری” و حوزه علمیه احناف خواف به بهانه مطالب مندرج در تقویم “شمس مطهر” که همه ساله در ایام نوروز از سوی حوزه علمیه احناف خواف منتشر می شود، مولوی خیرالله نیکخوی با غیر حرفه ای خواندن این اقدام و محکوم کردن تخریب علمای اهل سنت از سوی گردانندگان سایت مذکور گفت: وجود اشتباهات تایپی در برخی از  مطالب سالنامه ها امری اجتناب ناپذیر است که بعضا  اتفاق می افتد و قابل اصلاح می باشد، اما برخی ها تلاش دارند تا این گونه مسائل را دستاویزی برای اهداف خود قرار داده و رو به تخریب چهره شخصیت های دینی می آورند.

وی در این باره افزود: بزرگنمایی یک اشتباه تایپی داخل متن سالنامه ای که در فروردین ماه امسال به چاپ رسیده، با هدف متشنج کردن جو عمومی کاری پسندیده نمی باشد. حتی اگر گردانندگان سایت مجهول الهویه قصد انتقاد از موضوع را داشتند، نباید دست به تخریب و توهین به علما می زدند، چرا که اصل انتقاد با عمل تخریب در تضاد قرار دارد. خدای متعال در قرآن کریم فرمایش می کند، هرگاه از مطلبی اطلاع حاصل کردید، حتما درباره صحت و سقم آن مطلب جستجو کرده و اطمینان کافی حاصل نمایید.

حوزه علمیه احناف خواف در ابتدای سال جاری، به محض اطلاع از وجود اشتباه تایپی در سالنامه سال ۹۹ از توزیع و پخش آن جلوگیری بعمل آورده است. لذا این سوال پیش می آید مدیر یک کانال خارج نشین اگر دلسوز اهل سنت است به چه دلیل یک نقل قول تاریخی را برنمی تابند و چرا اکنون باید درباره سالنامه ای که حدود دوازده ماه از تنظیمش گذشته و همچنین از نشر و پخش آن جلوگیری به عمل آمده، باید مطلب بنویسند؟ آنها دست به سم پاشی می زنند و به تخریب چهره های مذهبی اهل سنت می پردازند. به عقیده اینجانب چنین اعمالی یک خیانت بزرگ به اهل سنت و دنیای اسلام بشمار می رود.

مولوی نیک خوی تاکید کرد: اینکه نویسنده مطلب بدون تحقیق و مطالعه در مطلب، دست به قلم زده و چهره علمای دین را تخریب کند، کاری از روی جهالت است و اگر وی و سایر همکارانش قصد نقد منصافه داشتند، می بایست ضمن تماس با مسئولین حوزه علمیه، چگونگی مسئله را جویا می شدند. آنها موضوعی را به چالش کشیدند که اصلا نیازی به بحث در فضای مجازی نداشت.مدیران این سایت، با نشر مطلب یک طرفه و انتشار تصاویر گمراه کننده سعی کردند تا افکار عمومی را به بازی بگیرند. مدیر کانال و همکاران وی خودشان را مدافع اهل سنت معرفی می کنند، اما باید بدانند توهین به  یک چهره محبوب و برجسته و مدیر مرکز دینی ( احناف خواف) که در خط مقدم فعالیت های دینی و مذهبی اهل سنت قرار دارد، عملی نابخردانه، کوتاه بینانه و اشتباه است.

مسئول مکاتب حوزه علمیه احناف خواف اظهار داشت: این گونه اقدامات همان مثال دوستی خاله خرسه است. آنها از یک سو خودشان را طرفدار دین و مذهب نشان داده و تلاش می کنند تا برای خودشان جایگاهی در بین اهل سنت کشور دست و پا نمایند، اما از سوی دیگر با دست زدن به کارهای تفرقه انگیز به وحدت میان مذاهب ضربه می زنند. آنها مطمئنا راه به جایی نخواهند برد و با این کارهایشان نمی توانند خللی به اتحاد مسلمین وارد کنند.

اهداف و سیاست های مدیران این کانالها برای اهل سنت رو شده است. آنها از سوی دیگر می خواهند روحیه اهل سنت را تضعیف کرده و به بازی بگیرند. قصدشان این است که با ایجاد سوء ظن، مردم را نسبت به بزرگان دین بدگمان کنند. بنابراین مجموعه عملکردشان در حقیقت خیانت و دشمنی با اسلام و اهل سنت است. این اقدامات ناشی از تاثیرات دست های پشت پرده است و خوی افراطی گری عاملان تخریب چهره شخصیت های دینی را به اثبات می رساند.

علمای اهل سنت خیرخواه جامعه هستند

مولوی نیکخوی همچنین با گریزی به وقایع اخیر مرز سراوان و دعوت مولانا عبدالحمید از مردم مبنی بر خویشتنداری اذعان نمود: ایشان شخصیتی بزرگ و به تمام معنا در میان اهل سنت است. اهل سنت کشور مولانا عبدالحمید را انسانی دانشمند و حکیم می شناسند که سیاستی متعادل را دنبال کرده و در بزرگترین صحنه ها نقشی موثر ایفا نموده است. هر یک از ما به عنوان یک فرد ایرانی دارای جایگاه اجتماعی هستیم و رویه زندگی مسالمت آمیز را مناسب ترین روش در حفظ  وحدت رویه می دانیم. مطالبه حقوق از نظام جزو بدیهی ترین خواست هر شهروند ایرانی می باشد، لیکن در برخی مواقع مشاهده می شود که افرادی انگشت شمار عنان از کف داده و دست به کارهای تحریک آمیز می زنند.

علما حلقه اتصال مردم و مسئولان

مدرس حوزه علمیه احناف خواف خاطر نشان ساخت: رخداد یک ناآرامی به دلیل آنچه که در مرز سراوان اتفاق افتاده است به معنای دشمنی مردم با نظام اسلامی نبوده و نیست. واضح است که در این مواقع ،بزرگان دین و معتمدین محلی به عنوان حلقه اتصال میان مردم و مسئولین نقش بی بدیلی در مدیریت ماجرا و دعوت مردم به حفظ آرامش داشته باشند. اهل سنت به خوبی می دانند که مولانا عبدالحمید و سایر علما خیرخواه مردم، کشور و نظام هستند و جایگاهی بهتراز تریبون نماز جمعه که بتوان حقوق اهل سنت را مطالبه کرد، وجود ندارد.

مسلما با تعامل و همفکری بهتر می توان مطالبات را دنبال کرد. مضافا آنکه از سوء استفاده گروه های معاند در خارج از کشور جلوگیری بعمل می آید. بنابراین دعوت مولانا عبدالحمید از مردم به حفظ خویشتنداری در جریان حادثه مرز سراوان عملی سنجیده و قابل تقدیر است. ما باید بدانیم کسانی که مخالف دعوت به خویشتنداری مردم از سوی مولانا عبدالحمید بودند، بی تردید مخالف نظام، علما و مردم هستند. آنها دوستدار دین، مذهب و اهل سنت به حساب نمی آیند و اهدافی را دنبال که می کنند که از پیش طراحی کرده اند. در این راستا تفاوتی نمی کند که مردم را مورد هجمه قرار دهند و یا شخصیت علما را تخریب نمایند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن