اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی
موضوعات داغ

نا آرامیهای اخیر سراوان ؛حاشیه هایی پر رنگ تر از متن

آوای سنت : در هفته گذشته بدنبال حوادث ناشی از جان باختن چند نفر از سوختبران در گذرگاه مرزی سراوان، اعتراضاتی در برخی از مناطق سیستان و بلوچستان به وقوع پیوست.

در تحلیل حوادث روزهای اخیر باید گفت که این رویدادها یک متن در کنار حاشیه هایی پر رنگ تر از متن داشت.متن اصلی این حادثه، مشکلات مرزنشینان و ضرورت رسیدگی مناسب به شرایط معیشتی آنها بود.در راس این مشکلات بیکاری جوانان منطقه خود نمایی می کند.

بنظر می رسد این موضوع مورد توافق همه طرف های این حادثه باشد.به عبارت ساده تر هم مسئولان دولتی هم منتقدان اعتقاد دارند که شرایط اقتصادی مرزنشینان مطلوب نبوده و بخش های مختلف نظام باید برای ترمیم شرایط زندگی مردم چاره اندیشی کنند.این همان محور اساسی و بنیادین این حوادث است.امید که پیام روشن و آشکار آن به سمع سیاستگذاران رسیده باشد.

مساله مهم در تحلیل رخداد های روزهای اخیر حوادثی  بود که محور اصلی مطالبات را به حاشیه برده است.تجربه ثابت کرده است که در این قبیل حوادث در کنار افرادی که با دلسوزی و با نیت حل مشکلات، به بیان مطالبات می پردازند ،برخی از افراد و طیف ها نیز با فرصت طلبی بدنبال ایجاد ناآرامی و اغتشاش هستند.در این زمینه همانگونه که مولانا عبدالحمید در پیام خود نیز به آن اشاره کرده است جوانان در این گونه حوادث باید از انجام اقدامات احساسی پرهیز نمایند.

تجربه چهار دهه اخیر ثابت کرده است که کشور ما دشمنانی در سطح منطقه و فرامنطقه دارد.این دشمنان به طرق مختلف تلاش دارند تا در کشور ایجاد ناامنی و درگیری نمایند.برخی از مواقع محور این تلاشها بر تحریک مسائل قومی و در برخی از مواقع بر تحریک احساسات مذهبی استوار بوده است.در جریانات اخیر سراوان برخی از اقدامات صورت گرفته باعث نارضایتی علمای شاخص و فعالان دینی منطقه شد.

توهین برخی از افراد و گروه های خارجی به علما و حوزه های علمیه شاخص اهل سنت و خطاب قرار دادن آنها با عناوینی همچون مزدور،درباری و ترسو در روزهای اخیر در شرایطی صورت گرفته است که این بزرگواران همواره در خط مقدم مطالبه گری حقوق مشروع مردم منطقه قرار دارند.در این میان برخی از رسانه های مخالف نظام، به صراحت اعلام کردند که اسلام در سیستان و بلوچستان در حال رنگ باختن است و حرف و بیان علما، دیگر در بین مردم منطقه جایگاهی ندارد!

این طیف همان گروهی هستند که در سالهای اخیر به کرات به علمای اهل سنت بی احترامی کرده و اقدامات و تلاشهای آنها را مهم ترین مانع تحقق اهداف خود در مناطق اهل سنت نشین قلمداد کرده اند.

بدون شک رفع معضل بیکاری در مناطقی مثل سیستان و بلوچستان محتاج جذب سرمایه گذاران به این منطقه و ایجاد و توسعه مراکز صنعتی برای اشتغال جوانان است.ناآرامی های اخیر سیستان و بلوچستان و وقایع مشابه دیگر در گذشته، چهره ای نامناسب از امنیت این منطقه را برای سرمایه گذاران ترسیم کرده است.

در علم اقتصاد تاکید بر این اصل شده است که مهم ترین عامل موثر در جلب سرمایه گذار در یک منطقه امنیت است.در چند دهه گذشته فعالیت های برخی از گروهها در منطقه سیستان و بلوچستان چهره امنیتی این استان را نامناسب جلوه داده است.دراین شرایط سرمایه گذاران نیز اقبالی برای بردن سرمایه های خود به این منطقه نشان نداده اند.

استان سیستان و بلوچستان از جهات مختلف جزو مناطق مستعد کشور است.این استان از ظرفیت بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است.موقعیت بسیار مناسب جغرافیایی سیستان و بلوچستان در سواحل بین المللی و در جوار مرزهای بین المللی،معادن و منابع خدادای اررشمند این استان و در نهایت مردم سخت کوش و صادق این منطقه، بهترین بسترها را برای حضور سرمایه گذاران فراهم کرده است.

اما متاسفانه به علت عدم معرفی صحیح ظرفیت های این منطقه از یک طرف و توزیع نامتوارن منابع مالی دولتی، این منطقه نتوانسته است از ظرفیت های مناسب خود برای رشد و توسعه بهره برداری کند.فعالیت های خشونت آمیز برخی از گروه های مسلح در این منطقه نیز برای تشدید محرومیت منطقه مزید بر علت شده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن