اهل سنت ایرانعمومی

نقدی بر دیدار اخیر اعضای فراکسیون اهل سنت با معاون اول رئیس جمهور

آوای سنت : اخیرا فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی نشستی را با معاونین اول و پارلمانی رئیس جمهور و دستیار رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی برگزار نمود که جای تاملاتی دارد.

از دوران تبلیغات و شروع بکار دولت اول روحانی شعارها، وعده ها و منشورهای متعددی درخصوص حقوق اقلیت های دینی و مذهبی و اقوام و ملیت ها مطرح شد، لذا آقای روحانی برای پیگیری و اجرایی نمودن این وعده ها و حل مشکلات موجود اقدام به برپایی تشکیلاتی تحت عنوان “دستیار رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی” در ریاست جمهوری نمود که علی یونسی و برخی چهره های سیاسی و امنیتی نزدیک به آقای روحانی بر مصدر این تشکیلات نشستند.

شعار چنین تشکیلاتی تصمیم سازی برای سهولت امورات جامعه هدف جهت برابری حقوقی و شهروندی، موضوعات تبعیض آمیز موجود، کمک به تهیه و تدوین طرح های کلان توسعه مناطق مرزی، بکارگیری بیشتر نخبگان اهل سنت و اقلیت ها در مدریت های کلان کشوری و منطقه ای و آسیب شناسی برخی بسترهای چالش زا و خدشه دار و غیره بود.

در ابتدای کار دستیار ارشد رئیس جمهوری در پاسخ به برخی انتقادات در مورد تشکیلات ضعیف مجموعه وی اعلام نمود که جایگاه آن حتی می تواند از وزرا هم بالاتر باشد، لذا یک سری وعده ها را در مصاحبه ها مطرح کرد، اما امروز بعد از نزدیک به ۸ سال فرصت مناسبی برای ارزیابی عملکرد این تشکیلات است.

خبرگزاری ها نوشته اند که ” مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی در جلسه با فراکسیون اهل سنت مجلس با بیان اینکه معمولاً استان های مرزی کشور از محرومیت رنج می برند، بر ضرورت توجه هر چه بیشتر به این استان ها تأکید کرد.

وی افزوده: لازم است با اتخاذ تصمیمات شجاعانه نسبت به انتصاب مدیران کشور از میان اهل سنت و اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی اقدام کنیم و افراد شایسته و توانمند را به کار گیریم.”

در واقع در بند اول صحبت های این مقام مسئول همان حرف های ۸ سال پیش و تاکید بر ضرورت توجه به استان های مرزی و رفع محرومیت ها دیده می شود که نشاندهنده این است در حوزه محرومیت زدایی و توجه بیشتر به مناطق مرزی و اقلیت ها، عملاً دولت کار ویژه و زیربنایی انجام نداده است.

محور دوم صحبت های یونسی تاکید بر انتصاب مدیران کشوری از میان اهل سنت و اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی بوده که باید گفت: این سخنان هم به مثابه سایر صحبت ها و وعده ها تکراری بوده و اتفاقا انتقادات شدیدی به عملکرد دولت و تشکیلات دستیار رئیس جمهوری وارد است. چرا در ۸ سال گذشته نتوانستید اندکی از وعده های خود دراین حوزه را اجرایی بنمایید؟ رئیس جمهور در تبلیغات خود وعده استاندار و مدیریتهای کلان کشوری را به مردم داد وتنها به دو سفیر و معاون وزیری در حاشیه بسنده کرد

در حوزه توسعه و تصویب طرح های کلان برای توسعه استان های مرزی و اقدامات عملی در این حوزه، براساس شاخص های موجود و واقعیت ها، هیچ تحولی نسبت به گذشته دیده نمی شود، بیکاری، کولبری، ازدیاد آسیب های اجتماعی، تورم بالا، عدم صنعتی شدن و صورت نگرفتن سرمایه گذاری های کلان و رکورد زدن آمار عقب افتادگی استان کردستان در عمده شاخصهای توسعه ای دال بر این ادعاست.

نکته مهم تر این است که در ۲ سال گذشته دستیار ارشد رئیس جمهوری و معاونین وی عملاً سکوت کرده و حتی کوچک ترین ارتباطی را نیز با حوزه عمومی در مناطق اهل سنت نداشتند و بسیاری احساس می کردند تشکیلات فوق، منحل شده است که این ناشی از عدم کنشگری و فعالیت تاثیرگذار این تشکیلات نمادین است که باید گفت تکرار وعده ها و دامن زدن به مطالبات اقلیتها نه دردی را درمان می کند و نه گوش کسی برای شنیدن آن بدهکار است، مردم توسعه، رفاه اقتصادی- اجتماعی، برابری و احترام را در عمل می خواهند، نخبگان جامعه می پرسند در تشکیلاتی که برای مساعدت به رفع مشکلات اهل سنت تشکیل شد؛ چند نفر از این جمعیت اهل سنت در آن حضور دارند؟ بجز فردی که در این اواخر از روی ناچاری بکارگیری شد مابقی اداره کنندگان این تشکیلات همگی از افراد امنیتی تیم دولت هستند.

سوال دیگر مردم ازاعضای فراکسیون اهل سنت این است که علیرغم اینکه نمایندگان مجلس می دانندکه در طول هشت ساله از عمر این تشکیلات خیری برای جامعه بلند نشده با چه انگیزه و هدفی به دیدار آنها رفته اند؟ آیا تصور نکرده اند دیدار با دستیار ارشد اقوام و مذاهب رئیس جمهوری در اسفند عمر دولت بی توجهی به همه مطالبات جامعه خود بوده و مهر تاییدی بر این تشکیلات ناکارآمد است؟ و یا اینکه اتاق فکر جریان دولت تدبیر دیگری را برای وعده های بی سرانجام در سر می پروراند؟

منبع : کردپرس

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن