اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها
موضوعات داغ

نقدی بر یک یادداشت در مورد مولانا عبدالحمید

مولانا هیچگاه خود را رهبر اهل سنت ایران ندانسته است

آوای سنت : در روز های گذشته یادداشت کوتاهی از خانم حمیده الهیاری در کانال هم اندیشان نیوز (متعلق به برادران کورد اهل سنت ) منتشر شده است.

در این یادداشت تحت عنوان “آیا مولوی عبدالحمید رهبر اهل سنت ایران است” نویسنده به نقد برخی از ادعاها و القاب رایج در فضای مجازی  در زمینه مولانا عبدالحمید امام جمعه محترم اهل سنت زاهدان پرداخته است .خانم اللهیاری در متن منتشر شده چنین تاکید می کند :

“القاب دهان پرکنی که به برخی داده می شود(از طرف شاگردان،پیروان و مریدان)باعث سوء تفاهم های بسیاری شده و چه بسا بعد از مدتی امر بر فرد مذکور مشتبه شود که لابد خبری است.در بسیاری از بریده های جراید،اخبار،نامه ها و اظهار نظرها در خصوص مولوی عبدالحمید ذکر می شود که:پدر اهل سنت،رهبر اهل سنت ایران،شیخ الحدیث،مفتی اعظم و…

علی رغم تمام تذکرها،تاکنون اقدام جدی ای از طرف دفتر و نهاد ایشان برای حذف این القاب دیده نشده است.

شوربختانه این که بسیاری از دوستان شیعه،سوء گیری ها،نظرات،واکنش ها و برخوردهای مولوی عبدالحمید را،نظر کلی اهل سنت ایران می دانند و بارها به شخصه شاهد بوده ام که، از ایشان به عنوان رهبر اهل سنت ایران نام برده اند و گفته اند:رهبر شما چنین می گوید. در حالی که اینطور نیست و مولوی عبدالحمید تنها امام جمعه اهل سنت زاهدان هستند که حتی در بین قوم بلوچ هم،همه ایشان را به عنوان رهبر و مقتدا قبول ندارند.

این رفتارها،برای جامعه دینی اهل سنت،بسیار آسیب زا و مخرب است.”

تنها نکته قابل دفاع در این مطلب، انتقاد از عناوین و القاب عجیب و غریبی است که برخی از اطرافیان علمای شاخص اهل سنت به آنها نسبت می دهند.

این نقد تا حدودی صحیح است و در برخی از اوقات مشاهده می شود که برخی از هواداران یک عالم دینی، او را نعوذ بالله تا حد پیامبر معصوم هم بالا برده و از همه عملکرد وی به صورت چشم بسته دفاع می کنند.

این یک آفت است و قطعا محتاج بازنگری اطرافیان علمای بزرگوار ماست.اما در این زمینه یک مساله مهم باید مورد تذکر و یادآوری قرار گیرد.انتساب عناوینی مثل شیخ الحدیث،شیخ القرآن،شیخ الاسلام ،مفتی و … به برخی از علمای ما نشات گرفته از بزرگ نمایی جایگاه این عزیزان نیست.این القاب صرفا جنبه رعایت احترام به جایگاه و مقام این بزرگواران صورت گرفته و  استفاده از آنها به هیچ وجه با هدف بت سازی از آنها صورت نمی گیرد.

اما چند ایراد اساسی در مطلب خانم اللهیاری به چشم می خورد:

ایراد نخست این است که بر خلاف نظر ایشان مولانا عبدالحمید هیچ گاه ادعای رهبری اهل سنت ایران را نداشته و حتی در چندین مورد این برداشت را رد کرده اند.بنابراین انتساب این گونه حواشی به این عالم شاخص نادرست است.

در این زمینه بیشتر بدانید:آیا مولانا عبدالحمید رهبر اهل سنت است؟

ایراد دوم این است که بر خلاف تصور نویسنده مولانا عبدالحمید نه تنها در بلوچستان بلکه در همه مناطق اهل سنت نشین کشور از احترام جامعه اهل سنت برخوردار است.بدیهی است که مولانا در برخی از مناطق مخالفانی نیز دارد.این طبیعی و بر اساس ذات جامعه بشری است.

ایشان به عنوان عالمی صریح اللهجه در بین مردم مورد احترام بوده و دیدگاه های وی از طرف فعالان شاخص اهل سنت پیگیری می گردد.بنابراین نباید با نقدی مغرضانه تلاش گردد که جایگاه این عالم شاخص در بین اهل سنت تضعیف گردد.

بنظر می رسد مهم ترین مشکل علمای شاخص اهل سنت ما نه خود این بزرگواران ، بلکه برخی از اطرافیان آنها هستند. برخی ازاطرافیان علمای شاخص اهل سنت به ویژه تیم رسانه ای این بزرگواران برخی از اوقات با انتساب برخی از القاب و عناوین به علما،ذهنیت خود بزرگ بینی آنها را به جامعه منتقل می کنند.این یک روش نادرست بوده و نتایج منفی آن بر جایگاه علمای ما قابل توجه است .

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۰ نظرها

  1. با سلام و احترام،
    این نقد خودش جای نقد دارد. تیم رسانه‌ای جناب مولانا کی ادعا کرده ایشان رهبر اهل سنت هستند؟ چرا برخی پرداختن به امور حاشیه‌ای را نصب‌العین قرار داده‌اند؟ چرا از جایگاه و نفوذ ایشان هراس دارند؟
    مگر غیر از این است که ایشان بانفوذترین شخصیت اهل سنت در کشور هستند؟
    آوای سنت: در برخی از موارد مشاهده شده است که در انعکاس اخبار مولانا تیم رسانه ای از عباراتی همچون پیشوای اهل سنت ایران استفاده می کند.این قبیل موارد ممکن است برخی از افراد مغرض را به برداشت های نامناسب سوق دهد.

    1. تا جایی که بنده مطالب سایت مولانا عبدالحمید را دنبال میکنم هیچ جایی این عبارت را ندیدم. فقط از واژه «امام جمعه اهل سنت زاهدان» و «مدیر دارالعلوم زاهدان» استفاده میکنند.
      میشه لطف کنید لینک مطلبی را که از ایشان با عنوان « پیشوای اهل سنت ایران» یاد شده بفرستین؟
      آوای سنت:فرمایش شما درست است.ما هم همین مساله را مورد تاکید قرار دادیم.ایشان هیچ وقت خود را پیشوای اهل سنت ایران معرفی نکرده اند.اما در فضای رسانه ای برخی از هواداران این لقب را به شیخ الاسلام داده اند.

    2. آقای آوای سنت! باید با دلیل و مدرک صحبت کرد. یک نمونه بیارید که تیم رسانه ای مولانا از ایشان به عنوان »پیشوای اهل سنت ایران» یاد کرده باشد
      آوای سنت: اگر خوب مطلب را بخوانید متوجه می شوید که منظور ما تیم رسانه ای خاصی نبوده.منظور ما کلی بوده وشامل حال همه عزیرانی است که به اطلاع رسانی از بیانات علما مشغول هستند..

  2. عجیب است که رسانه‌های بین‌المللی مثل خبرگزاری رویترز (https://www.reuters.com/article/us-iran-executions/iranian-sunni-cleric-says-executions-may-inflame-regional-tensions-idUSKCN10H0A8) جناب مولانا عبدالحمید را بانفوذترین رهبر سنی‌های ایران می‌دانند، ولی برخی از هم‌کیشان ایشان نگران چنین نفوذی هستند. شخصی که خالصانه خدمت کند و خدا را دوست بدارد، به امر الهی مردم نیز او را دوست خواهند داشت. (مفهوم حدیث)

  3. سلام و درود بر مولوی عزیز مولانا عبدالحمید حفظه الله
    هیچ اشکالی ندارد به کوری چشم دشمنان ایشان رهبر اهل سنت ایران است رهبر ما اهل سنت کورد هم هست ظاهرا برای بعضیا سخت میاد. برای مقابله با نیرنگ دشمن و جلوگیری از تفرقه بین مذاهب اهل سنت میگم بله رهبر اهل سنت ایران است هرچند ک بنده خدا خودش ادعایی نکرده است

      1. آوای سنت شما در جهان اسلام یک شخص از ایران را که کشورهای مسلمان بیشتر از مولانا عبدالحمید میشناسن رو معرفی کنید؟

    1. احسنت
      این خانم معلوم نیست از کجا خط میگیره.
      مشکل این خانم و اربابانش، القاب حضرت شیخ نیست، بلکه اینا از نفوذ، جایگاه و موضع گیری های قاطع شیخ‌الاسلام هراسانند.

  4. من کاملا موافقم
    نباید مولوی عبدالحمید را به قدری بزرگ کنیم که حرف های ایشان حرف کل اهل سنت شود چون فراوان تند روی هایی از ایشان مشاهده شده که اگر ما بگوییم رهبر اهل سنت فکر می کنند همه اهل سنت تند رو هستند و این دیدگاه ها را دارند در حالی که این طور نیست و من خودم خیلی با ایشان مخالف ام و هرگز ایشان را رهبر خود نمی دانم

      1. احسنت کاملا موافقم با نظر شما.نص صریح قرآن است خدا کسی را که بخواهد عزت میدهد.
        نمیدانم عده ای ترسشان ازچیست؟حضرت شیخ الاسلام اگر دنبال مقام منسب ویا منفعت شخصی بودند جای جای دنیا برایشان فرش قرمز پهن میکردند امابکوری چشم دشمنان و منافقان ایشان خود را ایرانی الاصل میدانند وهیچگاه ترک وطن نکرده و نمبکنند.به جوانهای تازه بدوران رسیده ای هم که گویا مخالف نظرات ایشان انند هم پیشنهاد میکنم مطالعات و اطلاعات خود را منطقی تر بروز کنند.خیلی از استانها سعر کرده ام تا مرا با لباس فاخر بلوچی دیده اند یکی از سوالاتشان درمورد شیخ الاسلام بود و جالب اینکه حتی اطلاعات دقیقتر از منِ بلوچ هم استانی هم مذهب داشتند..میگفتند قدر بدانید جواهر دارید…قدر زر زرگر بداند قدر گوهر گوهری….فقط نمیدانم هدف افرادی مثل الهیاری چیست؟!!!!!!!!!!!!@

    1. جان ما شیعه ها به فدای برادران اهل سنت . همانطور که خونمان در سوریه و عراق برا برادران اهل سنت همیشه ریخته شده و برای آزادی ملت مظلوم فلسطین که جان و مالمان را تقدیم میکنیم

  5. ما مسلمانان شیعه همه ی انسانها از هر قوم و مذهب رو برادر خود میدانیم و اهل سنت را که یک دین هم داریم هم برادر و هم برادر دینی میدانیم ، خون ما شیعه مال ما شیعه در دفاع از ملت مظلوم فلسطین که مذهب اهل سنت دارند ریخته شده در دفاع از ایشان در دفاع از سوریه و عراق ، ما اگر مسلمان واقعی و پیرو واقعی رسوال الله (ص) باشیم باید از هم دفاع کنیم همدیگر رو دوست داشته باشیم ،جانم به فدای برادران عزیز اهل سنتم ،ما مسلمانان جزء همدیگر کسی را نداریم ، نباید به امریکا و اسرائیل و فریب خوردگان شیعه و سنی اجازه فتنه و تفرقه بدهیم ، در اون دنیا چطور سرمان را بالا بگیریم که به احادیث و روایات پیغمبر عظیم الشان اسلام عمل نکردیم ، ما یک ملت واحدیم ما شیعه همواره خونمان برای برادران اهل سنت مان ریخته شده در سرزمین ایشان ، نباید تفکر تکفیری بر برادری ما غلبه کند ، افرادی که طفل بی گناه را کباب میکنند و جلوی مادرش میگزارند ، آن طفل اگر از مادر وپدر کافر هم باشد معصوم و بی گناه ست و بی گناه را سر نمیبرند و نمیسوزانند و کباب نمیکنند . ما در طول تاریخ کم نداشتیم عالمان بی علم و بی بصیرت فاصله حریت و خریت یک نقطه هستش ، فاصله دین و کفر یک تار مو هستش ، این همان آرزوی اسرائیل و آمریکای خون آشام هستش که برا رفاه خودشون از کشتن هیچ قوم و مذهبی و انسان آزاده ای رویگردان نیستند . امریکایی که ده ها برابر شبکه های که برا انحراف ملت ایران شبکه برا هندوستان تاسیس کرده ، اینها با کل دنیا مشکل دارند با انسانیت مشکل دارند .حواسمان باشد یا حق

    1. سلام بر برادر عزیزم آقای سعید
      خیلی خوشحالم که فردی بدون تعصب کاذب هستید و بسیار مشتاق وحدت.
      پیشنهاد میکنم نظر دکتر ذاکر نایک را درباره شیعه و سنی را جویا شوید.(ویدئو های این موضوع در آپارات هم هست).
      اسمی که خدا برای ما در اقران انتخاب کرده مسلمان است نه شیعه یا سنی.بنظرم بهتره بیشتر خودمون رو مسلمان خطاب کنیم تا شیعه یا سنی

    1. اهل سنت ایران اکثرا حنفی و یا شافعی هستند، شاید عزیزان حنفی ایشان را به عنوان یک رهبر دینی قبول داشته باشند ولی قطعا علمای شافعی برای مذهب شافعی دارای ارجحیت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن