اهل سنت ایرانعمومی
موضوعات داغ

نقد های یک کاربر آوای سنت در مورد یک نامه نگاری

دیدگاه یک مخاطب: این نامه باید برای رئیس جمهور نوشته می شد

آوای سنت: در پی انتشار نامه شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید خطاب به رهبر انقلاب، یکی از کاربران سایت بنام “رسول انصاری” که خود را از اهل سنت معرفی کرده اند،با ارسال یاداشتی نقد هایی بر آن وارد کرده است.

آوای سنت با عنابت به اصرار و تاکید این کاربر محترم، اقدام به انتشار این متن نموده است.متن ارسالی به شرح ذیل است :

نامه مولانا عبدالحمید به رهبر انقلاب درباره دغدغه های اهل سنت حاوی نکات و مسائل مهمی از مطالبات اهل سنت ایران بوده است .

امام جمعه اهل سنت زاهدان در این نامه با اشاره به رشادت های اهل سنت برای دفاع از انقلاب و نظام در چهار دهه گذشته، خواستار استفاده بهینه از شایستگان اهل سنت در مناصب استانی و ملی شدند.

حقوق مذهبی جامعه اهل سنت و رعایت حقوق مصرحه ما در زمینه اداره حوزه های علمیه اهل سنت براساس اصول قانون اساسی جزو مواردی است که در نامه مولانا عبدالحمید به رهبر انقلاب مطرح شده است.این نامه دومین نامه مولانا عبدالحمید به رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر است.

اینکه یک عالم اهل سنت در بالاترین سطح ممکن برخی از مطالبات جامعه اهل سنت ساکن کشور را بیان می کند ،جای تشکر و قدردانی دارد.اما در این مساله چند نکته حائز اهمیت وجود دارد:

  • آیا بهتر نبود این مطالبه گری به شکلی صحیح، و به دور از فضاسازی رسانه ای انجام می گردید.آیا بهتر نبود این نامه از مسیرهای رسمی و اداری برای رهبر انقلاب ارسال می گردید و به سمت انتشار نامه سرگشاده سوق پیدا نمی کرد؟

تجربه نشان داده است که نامه سرگشاده در غالب موارد یا نتیجه ای نمی دهد یا اینکه  پاسخ عکس می دهد.بنابراین بهتر بود در فضایی دور از التهاب زایی، نامه و مطالبات ما از طرف مولانا به دفتر رهبر انقلاب ارسال می گردید.شیوه کنونی انتشار نامه سوالاتی در زمینه نیات اصلی از انتشار آن در مقطع حساس کنونی ایجاد می کند.

  • پیشنهاد می شود در این قبیل موارد،اگر واقعا دنبال گشایش در امور هستیم،در کنار ذکر مشکلات و کمبود هایی که به درستی ذکر شده است از گشایش های مثبت انجام شده نیز سخن بگوییم.غالب فعالان اهل سنت، اعتقاد دارند شرایط امروز اهل سنت در زمینه های مختلف از ده سال گذشته بهتر است.بر این اساس بهتر است خدمات و پیشرفت های انجام شده را نیز در کنار مشکلات، بیان نماییم.
  • بنظر می رسد مرجع اصلی بخش عمده ای از مطالبات مطرح شده از طرف مولانا عبدالحمید دولت باشد نه رهبر انقلاب.

در این شرایط بهتر بود با توجه به سوابق حمایتی مولانا عبدالحمید از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری که در نهایت به پیروزی ایشان با رای اهل سنت منتج شد،ایشان از رئیس جمهور درخواست نمایند که به وعده های انتخاباتی خود در قبال اهل سنت عمل نمایند. بنابراین بهتر بود این نامه خطاب به رئیس جمهور نگاشته می شد نه رهبر انقلاب.

دغدغه های جامعه اهل سنت در نامه مولانا عبدالحمید به رهبر انقلاب

آوای سنت: انتشار این مطلب از طرف آوای سنت، به معنای تایید تمام محتوای آن نیست.

ما هم لازم می دانیم چند نکته را برای یادآوری ذکر نماییم:

بیان مطالبات اهل سنت به بالاترین سطح نظام یک فرایند لازم و ضروری است.در مورد برخی از اشکالات ساختاری ذکر شده در شیوه بیان این مطالبات بحثی نداریم ،اما نباید به گونه ای عمل کنیم که اندک مطالبه گری بزرگان ما در مواقع مختلف دچار مشکل گردد.

توصه ما به شما(رسول انصاری) این است که مراقب سرمایه های اجتماعی خود در جامعه اهل سنت باشیم و به راحتی مقام و منزلت آنها را خدشه دار نکنیم.

نامه سرگشاده در مورد مسائل مختلف یکی از رویه های معمول در فضای سیاسی کشور است، هر چند بنظر می رسد باید در این نامه نگاری سطح و مرتبه مقام مد نظر قرار گیرد.

در یک مورد دیگر نیز درمورد این مساله که بخشی از این مطالبات به دولت برمی گردد با شما هم عقیده هستیم.

در این زمینه اشکال عمده برخی از فعالان و افراد صاحب نفوذ در جامعه اهل سنت ایران در مواقعی مثل انتخابات ریاست جمهوری این است که صرفا بر اساس نگرشهای جناحی از یک فرد حمایت می کنند.در این مساله ،همانگونه که دکتر جلالی زاده اشاره کرده اند، در  آینده باید متر و معیار متفاوت تری برای حمایت از کاندیداهادر نظر داشته باشیم.این متر و معیار نیز نگرش هر یک از کاندیداها نسبت به حقوق و مطالبات مشروع اهل سنت ایران می تواند باشد.

بنظر می رسد بزرگان ما بهتر است برای اولین بار بدون توجه به نگرش خطی و جناحی کاندیداها، با بررسی برنامه های عملی آنها درباره اهل سنت از آنها حمایت نمایند.دوره شعارهای فریبنده به سرآمده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. من بعد از خواندن پست کانال…..اومدم و مطلب منتشر شده شما را خواندم.چرا این سایت ها و کانال ها تا این حد دروغ پردازی می کنند.چرا حقیقت را وارونه می کنند.بعد اینها ادعای دفاع از اهل سنت را دارند.
    برای آوای سنت آرزوی موفقیت دارم
    برادر بزگوار:
    این افراد مجبور یه این دروغ پردازی ها هستند.جز این چاره ای ندارند.دستور داده شده به این افراد و رسانه ها همین است.این افراد در کشورهای عربی منطقه با بهره گیری از دلارهای نفتی برای جوانان ما مشق جنگ می نویسند.اگر واقعا مستقل هستند و به جایی وابسته نیستند،حداقل یک مطلب انتقادی از عربستان یا امارات متحده عربی را منتشر کنند.جرات این کار را ندارند.!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن