اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی
موضوعات داغ

نقش بی بدیل فعالان و جوانان بلوچ در برون رفت از مشکلات

آوای سنت: یک صاحب نظر اهل سنت،پیشرفت جوامع مختلف را منوط به بالا بودن سطح دانش و آگاهی مردم و برنامه ریزی های اصولی عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت سراج مرادی یکی از دلایل پنهان ماندن استعدادهای جوانان نخبه در بلوچستان را در عدم داشتن اعتماد به نفس و خودباوری در بسیاری از جوانان و تحصیلکردگان آن دانست و گفت: به شخصه اعتقاد دارم که با وجود ظرفیتها و نیروهای توانمند انسانی، علمی و آموزشی که در حال حاضر در بلوچستان حضور دارند به راحتی می توانیم طی بیست سال آینده بلوچ و بلوچستان را آینده ای روشن و سرشار از موفقیت بگردانیم.

در سال های اخیر در حوزه‌های فرهنگی هنری و اجتماعی شاهد اتفاقات خوب و ارزشمندی در این استان بوده‌ایم و جوانان و نخبگان بسیار پرتلاش ای توانسته‌اند در سایه همت و تکیه بر نیروی جوانی به مدارج بالای فرهنگی در سطح استان و کشور دست یابند، اما این کافی نیست و اعتقاد دارم در صورت تعیین یک چشم انداز بیست ساله در حوزه فرهنگ و هنر در بلوچستان قطعا اتفاقات ماندگاری در این حوزه رخ خواهد داد.

وی ارتقای سطح علمی و آموزشی را نیازمند ایجاد بسترهای مناسب در زمینه های مختلف علمی برای مخاطبان خواند و افزود: در این بحث نیز باید شرایطی فراهم شود که جوانان و نوجوانان بلوچ بتوانند براحتی وارد عرصه های علمی و آموزشی و سپس ورود به مراکز آموزش عالی و دانشگاهی در سطح بالای استانی و کشوری شوند. آنها باید از ظرفیت های متعدد نیروی توانمند ذهنی خود برای رسیدن به این چشم انداز ها نهایت استفاده را ببرند و می طلبد خانواده‌ها نیز با فراهم کردن شرایط ادامه تحصیل و بسته های آموزشی برای فرزندان و خانواده خود در رقم خوردن اتفاقاتی ارزشمند قدم های مثبتی بردارند.

البته به عقیده بنده رشد جامعه بلوچستان در گرو همدلی و یک‌سویی نخبگان و فعالین جامعه است. در هر جامعه‌ای اختلاف عقاید امر طبیعی به حساب می آید، اما در کنار این اختلاف عقیده در برخی مباحث نخبگان ما می بایست به جهت رسیدن به جامعه‌ای مطلوب همسویی داشته باشند، در واقع پیشرفت جامعه ما نیازمند عزم راسخ نخبگان در جهت پیشرفت و ترقی جامعه می باشد.

مرادی با اشاره به نقش بی بدیل نخبگان و فعالان بلوچستان برای برون رفت از چالش‌های پیش رو از طریق ایجاد راهکارهای مناسب و تلاش مضاعف اظهار داشت: از نخبگان و فعالان انتظار می رود کمک کنند تا جامعه بلوچ به آنچه که شایسته و استحقاق آن را دارد برسد. در این میان نقش افراد تحصیل کرده نقش بسیار مهم و حیاتی می باشد، زیرا آنها اکنون صاحب علم، اندیشه، نظر، فکر، تفکر و ایده هستند و هر کدام از این موارد به تنهایی می‌تواند زمینه‌ ساز  بسیاری از اتفاقات مثبت و روشن در جامعه بلوچستان شود. مردم بلوچ انسان هایی قانع و با انصاف هستند و به نظر می رسد که از نظر عاطفی و معنوی هم شاهد تلاش و کوشش آنها برای فراهم کردن آنچه که حق و لیاقت شان است باشیم.

این فعال اجتماعی وجود چهرهای تاثیرگذار در هر جامعه را حائز اهمیت توصیف کرد و عنوان نمود: وجود افراد خواص و چهرهای تحصیلکرده و تاثیرگذار در هر جامعه ای به خصوص در بلوچستان که بر پایه مسائل قومیتی و طوایفی مدیریت می شود می تواند ثمربخش باشد. در جامعه فعلی بلوچستان سران طوایف به عنوان چهره‌ای خاص نقشی پر رنگ در تربیت نسل امروز دارند و می توانند با استفاده از نیروی تجربه در کنار دیگر عناصر موثر جامعه موجب رقم خوردن اتفاقات خوب در زمینه های مختلف در بلوچستان باشند.

این یک واقعیت مطلق است که وجود برخی از افراد و شخصیت های تحصیلکرده در جامعه بلوچ از گذشته تاکنون زمینه ساز ظهور قابل توجه بسیاری از موقعیت های خوب در حوزه بلوچستان شده است. ما باید بتوانیم یک برنامه ریزی مدون و اصولی را ترتیب دهیم تا شاهد رشد قابل توجهی در حوزه های مختلف به خصوص حوزه های فرهنگی و هنری و اقتصادی و کشاورزی در بلوچستان باشیم.

مرادی تاکید ورزید: بدون تردید مردم عامه نقش اصلی پیشرفت جامعه را بر عهده دارند و باید با یک سری فرهنگ‌سازی درست این راه را هموار تر کنند. مردم و شهروندان رکن اساسی یک جامعه هستند که هر چقدر علم و آگاهی آنها در زندگی عادی آنها بیشتر باشد جامعه نفع بیشتری خواهد برد و هر چقدر مشارکت کمتر باشد متاسفانه شاهد رشد ضعف در آن خواهیم بود.

اینجا است که باید بپذیریم مردم به عنوان اصلی‌ترین ارکان رشد و پیشرفت یک جامعه می توانند تاثیرات مثبت و بسزایی را در جامعه داشته و نقش خود را بخوبی ایفا نمایند. در سال های اخیر شکوفایی و پویایی اندیشه های مردم در حوزه بلوچستان نسبت به گذشته تغییرات بهتر و ارزشمندی به همراه داشت. جمعیت تحصیل کردگان و صاحب نظرانی که از قلب همین مردم برخاسته‌اند افزایش یافته است. مطمئنا محقق شدن همه اینها نتایج ارزشمندی را برای جامعه بلوچستان به دنبال دارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن