اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها
موضوعات داغ

پیشنهادات علامه محمد تقی عثمانی به امارت اسلامی افغانستان

آوای سنت: الحمد لله روزانه خبرهای خوشی از امارت می‌شنوم و قلبا بسیار خوشحال هستم و این را هم احساس می کنیم که ماشاالله بزرگان امارت نه فقط با شجاعت بلکه با حکمت و دوراندیشی زیادی کار می‌کنند. از این هم بسیار خوشحال هستیم.

همان‌قدر که طالبان در راه جهاد زحمت و مشقت تحمل کرده اند و قربانی داده اند، حالا برای ساخت افغانستان و برای اینکه افغانستان در قالب شریعت اسلامی دربیاید، طالبان با یک امتحان بزرگ روبرو هستند که باید به صورت عملی جوابگو باشند. برای این کار به نظر من باید به سه بخش به صورت خصوصی توجه کنند، البته بعد از اینکه حکومت پابرجا شد و برای این کار من حالا هم مناسب می بینم که احزاب دیگر را هم با خود یکجا کنند ولواینکه لازم شود به آنان کدام پست و مقامی داده شود.

بعد از این کار اولین قدم ساخت قانون اساسی کشور است که به معنای واقعی یک قانون اسلامی باشد، و دارای تمام شرایط شرعی باشد. و در کنار آن قوانین جدید را نیز تدوین کنند همانگونه که در زمان خلافت عثمانی مجله الاحکام العدلیه  تدوین شده بود، حالا نیز نیاز است که قوانین اسلامی تدوین شود و مسائل جدید نیز به آن اضافه شود. برای این کار لازم است که هیئتی از فقها تشکیل شود.

دومین چیز مهم نظام تعلیمی است. در این بخش علاوه بر این که مدارس دینی باید قائم بمانند، در نصاب و نظام مکاتب و لیسه ها و پوهنتون ها چنان تغییراتی آورده شود که از آنجا مسلمانان خوب و دینداری فارغ شوند. برای این کار نیز نیاز به برنامه‌ریزی است.

سومین چیز مهم اقتصاد است که باید چرخه اقتصاد خوب بچرخد. الحمدلله این جای شکر است که بعد از تسلط طالبان بر کشور، افغانستان به هیچ کشوری مقروض نیست، این کامیاب بسیار بزرگی است. الحمدللہ حکومت قبلی خیلی از کارهای زیربنایی را انجام داده، که آن ها را خداوند متعال به صورت پاداش به شما عنایت فرموده است. اما واضح است که بخاطر چرخاندن چرخه اقتصاد لازم است که با کشورهای دیگر نیز ارتباط برقرار شود و نظام مالیاتی آن را نیز صدفیصد مطابق شریعت باشد.

این سه کار مهم است که نیاز است حکومت به آن توجه کند. البته مهمتر از هر چیز این است که اول یک حکومت مستحکم قائم شود که بر کل کشور کنترل داشته باشد و تلاش شود که مخالفین نیز هر طور که ممکن است با امارت یکجا شوند. بعد از استحکام امارت، هیئت‌هایی از علمای محقق تشکیل شود تا  بر روی این سه موضوع کار کنند. شاید شما از قبل هم قانون اساسی‌ای داشته باشید اما بر اساس حالات معاصر نیاز است که با مشوره علمای محقق بر آن نظر ثانی شود.

اگر این پیام من را به حضرت ملاهبه الله صاحب برسانید من ممنون خواهم بود. الله متعال به ایشان توفیق این کارها را عنایت بفرماید. اگر در این مورد واقعا به من نیاز شد  و از من خدمتی برمی‌آمد، من آماده هستم به شرطی که شما بزرگان واقعا ضرورت آن را احساس کنید. الله متعال در هر قدم شما را دستگیری بفرماید. اگر این پیام من به امیر المؤمنین ملاهبه الله صاحب و مولانا یعقوب صاحب برسد، من ممنون شما خواهم بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن