کتب و ناشران

معرفی کتاب : ترجمه فارسی الوجیز فی اصول التشریع الاسلامی

 آوای سنت : دانش اصول فقه نخستین بار توسط امام محمدبن‌ ادریس شافعی با تألیف کتاب «الرساله» تدوین گردید و نام ایشان را به‌عنوان اولین مبین این علم در جهان ثبت گردانید. این دانش پس از ایشان توسط شاگردان و دوست داران سبک اجتهادی وی تا عصر حاضر توسعه یافت و ماحصل این تلاش ها هزاران جلد کتاب در زمینه دانش اصول فقه است. مولف کتاب حاضر جناب دکتر حسن هیتو یکی از پژوهشگران و متخصصان علوم اسلامی است که در این کتاب تلاش کرده است شالوده و عصاره پژوهش‌های خود را با زبانی ساده گردآوری نماید تا طلاب و دانشجویان علوم اصول بتوانند از آن به بهترین وجه ممکن مستفید گردند.

مولف در بخشی از مقدمه پیرامون  دلیل تألیف این کتاب اظهار میدارد: «پیچیدگی و تکلف در تألیفات علمای پیشین در علم اصول فقه موجب شد تا تألیفی جامع و با بیانی ساده در اختیار دانشجویان و طلاب قرار گیرد».

سبک نوشتاری در این کتاب به شرح زیر می باشد:
۱_ قواعد اصلی و اساسی مسائل اصول فقه را بیان می‌کند. زیرا این کتاب برای افراد مبتدی و کسانی که تازه مطالعه اصول فقه را شروع کرده‌اند نوشته شده است.
۲_ به طور عموم بر روش جمهور علما تأکید شده و از آوردن آرای مخالفان اجتناب ورزیده زیرا سودی برای مبتدی علم اصول ندارد  ولی با عبارت «اصح یا صحیح یا جمهور نظرشان بر این است» به وجود اختلاف در مسئله‌ی مورد‌نظر، اشاره نموده‌است تا به خواننده مبتدی القا شود که در این زمینه مخالف یا مخالفانی وجود دارند و گاهی هم به‌خاطر ضرورت، موارد اختلافی را هم یادآور شود تا بر اهمیت آن آگاه شوند.
۳_در روایت دلایل بر مذهب مختار، از موضوع دور نشده‌است، بلکه مهم‌ترین دلایلی را که بر آن مساله مورد استناد قرارگرفته، یادآوری کرده است و گاهی هم از طریق رد و دفع نظر و آرای مخالفان، اشاره‌ای هم به آراء آنها نموده است.
۴_ تا آن جایی که برای نویسنده امکان‌پذیر بوده تلاش کرده‌است تا مباحث گوناگون را به‌طور ساده و در عین حال جامعیت تشریح نماید.

🔸نشر احسان
🔹مولف: محمدحسن هیتو
🔸مترجم: علی آقا‌صالحی
🔹سال چاپ: ۱۴۰۱
🔸قطع: وزیری

✨🛒»»ثبت سفارش

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن