اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

ضرورت تداوم برکات معنوی ماه رمضان

بیانات ماموستا دمامه درباره حفظ رابطه با مساجد

آوای سنت: یک عالم اهل سنت بر ضرورت حفظ فضای معنوی ماه رمضان در سایر اوقات سال تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت،ماموستا صالح دمامه از علمای اهل سنت بانه، ضمن هشدار درباره رواج برخی تفکرات در جامعه اسلامی گفـت: پایان ماه مبارک رمضان به معنای پایان بندگی خدای متعال نیست و جوانان نباید فراموش کنند که بندگی و اطاعت از فرامین خدای متعال باید در سایر ماههای سال نیز استمرار یابد. ما اکنون چند موضوع مهم را در پیش رو داریم. برخی ها رمضان را ماه آزمایش می پندارند و با گمان این که توانسته اند از این آزمایش و امتحان الهی سربلند خارج شوند، تمام یازده ماه آینده را در دنیا و مال اندوزی مشغول می شوند.

شما هنگامی که در نماز ظهر روز عید فطر قرار می گیرید، می شنوید که بانک اذان مثل روزهای ماه رمضان از فراز مناره ها بلند است و ندای حق مومنین را جهت خواندن نماز به سوی مساجد دعوت می کنند. همه ما می دانیم که رمضان تنها یک بزم برای نیایش در مساجد نیست، زیرا در این ماه سایر الطاف الهی را می توان با همه وجود احساس کرد. در اوج طاعت و بندگی صله رحم به اوج خود می رسد و چنین دستگیری از مستمندان و دلجویی از ضعفا را نمی توان در هیچ یک از ماه های سال پیدا کرد.

وی در این باره افزود: در رمضان ناهنجاریها به حداقل می رسند و کمتر شاهد طلاق در میان خانواد ها هستیم. دلیل این مسئله تقویت ایمان از طریق ارتباط با خدای متعال است و در این زمان کبر، غرور و حسد نقش کمتری در تصمیم گیریهای ما دارند. درجه ایمان و میزان ارتباط با خدای متعال گرچه در ماه رمضان از اهمیت خاصی برخورداراست، اما باید از خود بپرسیم چرا و به چه علت در پایان ماه رمضان میزان عبادت اشخاص به حداقل کاهش میابد.

اگر وضعیت معیشت و دغدغه های روزمره دلیل ضعف ایمان در میان مسلمان باشد، این سوال پیش می آید که آیا مردم  در ماه رمضان دغدغه معیشت و دغدغه سایر مسالئل را نداشته اند. اگر فرض را بر جنبه های تفریحی زندگی ازجمله مشغولیت با شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی بگذاریم، آیا این دو عامل در ماه رمضان بسته بودند؟

هیچ آلامی را نمی توان برای ترک دین مثال زد. هیچ شخصی هم نمی تواند ادعا کند برای این در ماه رمضان عابد شده است که ترک امور دنیا را کرده است. فکر نکنیم لازمه عابد شدن ترک امور دنیا است و گمان نورزیم با رفتن به مسجد در امور دنیوی متضرر خواهیم شد. هر بنده ای که اراده کرده است در نماز ظهر ماه رمضان راه مسجد را در پیش گرفته و یا در نماز روز جمعه به یک ساعت عبادت در مسجد را تحمل کند، مطمئنا در سایر ماهها که می تواند تشنه و گرسنه نباشد، با آسودگی بیشتری در مسجد حاضر شود.

امام جمعه اهل سنت مسجد جامع دمامه با مهم دانستن حضور اقشار برای شرکت در نماز جماعت دمامه عنوان نمود: فرهنگ شرکت در نماز جماعت متاسفانه در جامعه ما بسیار ضعیف است، اگرچه ممکن است کارمندان ادارات، شرکت ها و موسسات نتوانند در یک نوبت و آن هم به هنگام ظهر فرصت رفتن به مسجد را نداشته باشند، لیکن می دانیم که در همه ادارات و موسسات، اتاقی تحت عنوان نمازخانه تعریف شده است که افراد می توانند در جماعات دو الی سه نفری و یا بیشتر نمازشان را بخوانند. این کار ناممکن و نشدنی نیست و باعث می شود تا طراوت نماز در روح و جسم آدمی اثر بگذارد.

ما برای کارهای دنیوی آن چنان حریص هستیم که علی رغم هشدارهای کرونایی، مسائل را نادیده گرفته و ساعتها وقت خود را در صف طویل المدت تلف می کنیم، ولی به وقت نماز و عبادت که نیازی به کارجسمانی و مشقات بدنی نیست، تنبل، سست و ضعیف می شویم.

ماموستا دمامه با دعوت مردم برای مشارکت عاقلانه در انتخابات خرداد ماه و پرهیز از مشارکت احساسی یادآور شد: اگر مشکلات در زمینه رشد و توسعه شهری وجود دارد، به انتخاب خود ما بر می گردد. حمایت از افراد بی تجربه و کسانی که پتانسیل کار در محیط های جمعی را ندارند، نمی تواند نفعی برای شهروندان و توسعه شهری داشته باشند.با حفظ کردن کتاب قانون و شرح وظایف یک عضو شورای شهر و یا انتخاب شهردار اصلح نمی توان راه به جایی برد.متاسفانه بیشترین آسیبی که در بحث درآمدزایی شهری و بویژه در شهرهای کوچک دیده می شود، بکار بردن روابط به جای ضوابط است.

این عالم اهل سنت خاطر نشان ساخت: ما عادت کردیم برای هر کاری روابط را در اولویت قرار داده و به این ترتیب ضوابط را نادیده می گیریم. عضوی که به عنوان منتخب مردم به شورا راه می یابد نباید احساس کند که مدیون اشخاص شده است. اگر اصل و مبنا در خدمت به شهر باشد، همه باید در برابر قوانین یکسان شمرده شوند. وضع به گونه ای پبش می رود که اعضای شوراها شهر را به چند دسته تقسیم کرده و هر یک مناطق محل سکونت خور درا مورد توجه قرار می دهند. در این صورت مناطقی و محلاتی که در میان اعضاء، نماینده ای ندارند، چگونه می توانند از خدمات شهرداری بهره مند شوند. وقت آن است تا نگاه خود را به مقوله انتخابات تغییر داده و شایسته سالاری را نه در شعار و بلکه در عمل نهادینه کنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن