اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها
موضوعات داغ

ضرورت حساسیت به وقایع دنیای اسلام

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه احناف خواف، عدم مسئولیت پذیری و بی تفاوتی نسبت به وقایع جاری را دلیل مشکلات کنونی دنیای اسلام خواند.

به گزارش آوای سنت، مولوی حسین احمد شهیدی در گفتاری از سیرت گهربار نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم بعنوان بهترین مقطع تاریخ اسلامی در دو مقطع بعثت و هجرت یاد کرد و گفت: بررسی های بعمل آمده نشان می دهند که ایشان به موفقیت های بزرگی دست پیدا کرده است که از آن به نام تاریخ اسلام یاد می شود.

قسمت مهمی از موفقیت های آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم در این سیر تاریخی، صحابه و یاران ایشان بودند. کسانی که تربیت یافتگان مکتب رسالت به حساب می آیند و عملکردشان نشان می دهد که پیامبر امت نه تنها یک پیام آور برتر بود، بلکه در نقش یک مربی عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان برجای گذاشته است.

وی با بیان این مطلب که مردم قریش در صدر اسلام با انواع انحرافات،کج اندیشی ها و خرافات زندگی می کردند، افزود: پیامبر رحمت آن افراد را طوری تربیت کرد که تا آخر عمر با برکت شان در جهت کسب رضایت خالق متعال و مردم زمان خود تلاش کردند.

سیرت نگاران اسلامی، اصحاب صدر اسلام را به نام کسانی که به پیامبری نبی مکرم ایمان آورده اند، می شناسند. آنها به لحاظ توانمندی، خصوصیات ظاهری و جسمی بهتر و بالاتر از ما نبودند و دقیقا مانند انسان های امروزی رفتار کرده و سخن می گفتند. لیکن تنها تفاوت شان با ما این است که آنها مانند مسلمانان امروزی زندگی نمی کردند.

مولوی شهیدی با انتقاد به این موضوع که مسلمانان کنونی هیچ توجهی به وقایع پیرامون نداشته و نسبت به رویدادها بی تفاوت هستند، اظهار داشت: ما نیز مانند مسلمانان صدر اسلام باید خود را مسئول سعادت بشر بدانیم.

تاریخ به روشنی عقاید مردم دوران جاهلیت را بیان کرده است. مردمانی “سوسمار خور” و “بی فرهنگ” که جز به عیش و نوش و کسب لذت فکر نمی کردند.

لیکن با طلوع خورشید اسلام تحول یافته و به زمره انسان های متقی و پرهیزگار در آمدند. جوانان عصر پیامبر اکثرا بیست الی سی ساله بودند با اینحال با همان تجربه اندک خود موضع گیری هایی داشتند که جوانان عصر تکنولوژی و انفجار اطلاعات نمی توانند چنان رفتار و عملکردی را از خود نشان دهند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف اتخاذ دو تصمیم مهم را باعث عزتمندی و کرامت اصحاب رسول الله دانست و عنوان نمود: پذیرش اسلام هجرت از مکه به مدینه در اوج انواع و اقسام مشکلات، مسلمانان صدر اسلام را در تاریخ جاودانه کرد.

برخی از محققین، ارزش و اهمیت یاران پیامبر در جانفشانی ها و دلاوری های آنها در جنگ با کفار قریش می دانند، اما به نظر بنده مهمترین ارزش در رفتار آنها پذیرش اسلام است، چرا که بدینوسیله تمام تفکرات و عقاید دوران جاهلی خود را کنار گذاشته و اندیشه های اسلامی را جایگزین باورهای پیشین کردند.

عقاید و باورهایی که دقیقا مخالف با عقاید گذشته ایشان از جمله بت پرستی، انجام قربانی در پای خدایان دروغین، برده داری، زنده به گور کردن دختران نوزاد و… بود و این دو تفکر وجود یکدیگر را تحمل نمی کردند.

متاسفانه امروزه جوانان ما حاضر نمی شوند اندک سختی ها را تحمل کنند. جوانانی که از آنها بعنوان مسلمان یاد می شود و این در شرایطی است که جوانان صدر اسلام برای پذیرفتن همین اسلام حاضر به هجرت از موطن اصلی خود و جهاد در راه خدا تا پای فدا کردن جان شیرین خود می شدند.

یکی از نمونه های آن جوانان حضرت “خالد بن ولید” رضی الله است که در زمان ایمان آوردن به اسلام می بایست آیاتی را تلاوت می کرد که بر علیه پدرش نازل شده بود. آیاتی که خدای متعال در آن وعده به جهنمی شدن پدر حضرت خالد می داد و آن حضرت ایمان به این آیات را با جان و دل پذیرفته بود.

مولوی شهیدی یاد آور شد: خدای متعال در آیات قرآن کریم رضایتش را از عملکرد صحابه اعلام می دارد. لذا رسیدن به بهترین نعمت های بهشتی وابسته به رضایت الله متعال از بنده اش است.

به عقیده اهل سنت حضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنه بعد از انبیا برترین انسان شناخته می شود. آن حضرت در اولین خطبه اش بر مساوات میان امیر و رعیت تاکید ورزیده و خود را برتر و بهتر از مردم نمی داند. در جایی دیگر وقتی فرستاده پادشاهی روم حضرت عمر رضی الله را به جای کاخ و قصرهای چند طبقه در صحن مسجد و آن هم در حالت خوابیده بر روی زمین خشک مشاهده می کنند، بی اختیار این جمله را بر زبان می آورند که ای عمر! تو در جریان حکمرانی خود عدالت بخرج دادی و بدان وسیله منطقه اسلامی را چنان امن ساختی که می توانی در این امنیت و آرامش و بدون داشتن محافظ و خدمه در روی زمین بخوابی.

این عالم اهل سنت خاطر نشان ساخت: ایرانیان در پیش از اسلام آوردن، اعراب مسلمان را به دلیل ساده پوشی و ساده زیستی مردمانی وحشی و بیچاره پنداشته و لشکر کشی های آنها به سایر بلاد را به پای گرسنگی آنها می گذاشتند، اما آن اصحاب در نهایت تواضع به ایرانیان شرح دادند که خدای متعال آنها را به این دیار رهنمون ساخته است، اگر مسلمان در صدر اسلام به پیروزی های مهم نائل می آمدند، به این دلیل بود که خویشتن را برتر از دیگران نمی دانستند و آگاه بودند که نظام های طبقاتی در طولانی مدت دوام نمی آورند. بدون شک تاریخ اسلام سرشار از عزت و عظمت است و در هر مکان و سرزمین که اسلام نهادینه شده باشد، مردم به امنیت و آرامش رسیدند. اکنون به این سوال مهم می رسیم که چرا با این همه توفیق و افتخار بدست آمده، امروز مسلمانان برعکس عمل کرده و در وضعیت نابسامان بسر می برند؟ چرا عده زیادی از مردم قوانین دین مبین را برنمی تابند. البته پاسخ این دو سوال و سوالات مشابه را می توان در سیرت گهربار نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم یافت. متاسفانه هویت اسلامی ما از این امت گرفته شده است. در نهایت آخر این امت را همان چیزی بهبود خواهد بخشید که ابتدای آن را بهبود بخشیده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن