جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

احیای مناسبات سوریه و حماس؛موافقان و مخالفان

آوای سنت : روابط حماس و سوریه موجب جدال مخالفان و موافقان در شبکه های اجتماعی شد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، پس از اعلام حماس مبنی بر تمصیم گیری این جنبش برای از سرگیری روابط با سوریه،موجی از اظهارنظرها در شبکه های اجتماعی انتشار یافت.

قطع روابط حماس و سوریه به ۱۰ سال پیش برمی گردد،زمانی که رهبران حماس در آن زمان سوریه را ترک و از انقلاب علیه نظام بشاراسد حمایت کردند.

چند روز پیش جنبش حماس بیانیه ای صادر کرد و در آن بیانیه از گسترش روابط مستحکم با سوریه سخن گفت و اعلام کرد این تصمیم حماس در راستای خدمت به امت ما و در راس آن خدمت به قضیه فلسطین است.حماس در این بیانیه از گسترش روابط با همه آنهایی که پشتیبان قضیه فلسطین و مقاومت هستند دفاع کرد .

برخی از پایگاه های خبری غیر رسمی نیز از تصمیم یک هیات حماس برای سفر به سوریه در روزهای آینده خبر می دهند.این پایگاه ها همچنین گفته اند که این هیات حماس به سرپرستی خلیل الحیه نائب رئیس دفتر سیاسی حماس به سوریه سفر خواهد کرد،هنوز مشخص نیست که آیا این هیات با بشاراسد نیز دیداری خواهد داشت یا خیر.

این موضوع سبب جدال گسترده در فضای مجازی شد و مخالفان و موافقان در باره آن اظهارنظر کردند از جمله آنها موافقان انقلاب سوریه بودند،یاسر الزعاتره نویسنده و روزنامه نگار فلسطینی در این باره نوشت سران حماس به جای صدور بیانیه در باره این موضوع بهتر بود به اوضاع ساکنان کرانه غربی رسیدگی می کردند،به نظر او بشار سرمنشا کشتار سوریه است و این نوع رفتار با او اشتباه است.

سلطان العلجونی یکی از اسیران اردنی آزاد شده از زندان اسرائیل گفت از هر نوع  نزدیکی و مصالحه با بشار اسد به خدا پناه می برم.

دکتر محمد مختار الشنقیطی در این زمینه گفت مصالحه حماس با بشار اسد از نظرسیاسی و اخلاقی قانع کننده نیست.

عمر مدینه یکی از فعالان اجتماعی سوریه گفت کسی که با تخریب کنندگان مساجد سوریه هم پیمان شد،سخنان او درباره آزادی مسجد الاقصی را باور نکنید.

دکتر احمد موفق زیدان روزنامه نگار سوری نیز در این باره نوشت وقتی حماس در بیانیه اش می گوید برای مقابله با نقشه های اسرائیل به امت خود می پیوندیم،این یعنی حماس از تصمیم گذشته خود در حمایت از معارضان سوریه پشیمان شده است،او همچنین گفت این تصمیم حماس در راستای منافع اسد،تهران و مسکو است نه برای دفاع از ملت مظلوم سوریه،عراق،یمن و لبنان.

موافقان اما ازاین تصمیم حماس دفاع کردند،عمادالدین ازغزه نوشت همه می دانند که از سرگیری روابط با سوریه در این مرحله بسیارمهم است،به ویژه در این زمان که کشورهای عربی از مهار جنبش خودداری کردند و وابستگان آن اخراج شدند، دفاترشان بسته شد و فرزندانشان زندانی شدند.حماس هیچ کس را پیدا نخواهد کرد که مثل سوریه پشتیبان او باشد.

عبدالله عقاد نویسنده و تحلیل گر سیاسی در این باره نوشت حماس روابط خود را بر اساس مصلحت مردم فلسطین تنظیم می کند،سوریه در این مسیر اهمیت زیادی دارد،حمایت های دولت و مردم سوریه از فلسطین کم نظیر است و اگر قرار است در این زمینه از کسی تشکر کنیم پس اول از همه باید از سوریه تشکر کنیم.

خلیل نصرالله روزنامه نگار و گوینده در این زمنیه می گوید بیانیه حماس درباره ازسرگیری روابط با سوریه گام مهمی است و نشان دهنده این است که میانجگری ها نتیجه داده و گام مهمی در این زمنیه برداشته شده است .

صادق نابلسی می گوید هر اقدامی که موجب ناراحتی اسرائیل شود اقدامی مطلوب است،بیانیه حماس درباره ازسرگیری روابط با سوریه تیری خلاص بر جنازه رژیم صهیونیستی است .

یکی از کاربران به نام ابراهیم نیز نوشت همه گروه های مقاومت این اقدام حماس را تحسین کردند،هر کسی که درحال مخالفت با این اقدام است پس او ضد مقاومت و موافق طرح استعمارگران است.

یکی دیگر از کاربران می پرسد حماس چه سودی از روابط با سوریه خواهد برد؟مهمترین سود حماس اینهاست،اولا از سوریه خواهد خواست ۴۵۰۰  فلسطینی زندانی در سوریه را آزاد کند ثانیا حماس برای تقویت توانایی های نظامی و گشایش های سیاسی با همه دولت ها با هدف اجرای طرح آزادسازی قدس تلاش خواهد کرد،ثالثا سوریه مهارت و روش خاصی در ارسال سلاح به غزه دارد که در گذشته به خوبی آنرا انجام داده است.

شایان ذکراست که حماس در گذشته دارای دفاتر رسمی در پایتخت سوریه بود اما در سال ۲۰۱۱ در اعتراض به برخورد نظام سوریه با معترضان سوری، این کشور را ترک کرد،حماس در آن زمان از نحوه برخورد نظام سوریه با معترضان انتقاد کرده بود که این امر منجر به قطع روابط جنبش حماس و سوریه شد و به مدت ۱۰ سال است که ادامه دارد.

ظاهرا حزب الله لنبان برای از سرگیری روابط بین حماس و دولت سوریه میانجگری کرده است.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن