آفریقاجهان اسلام

«ادبیات گفت‌وگو» با فشار فرانسه موضوع خطبه‌‌ نماز جمعه مصر می‌شود

آوای سنت : دولت سیسی در راستای حفظ منافع و روابط دوجانبه با فرانسه به وزارت اوقاف مصر دستور داد تا خطبه نماز جمعه این هفته فقط با تمرکز بر ادبیات گفت‌وگو و بر محور وجود اختلاف عقاید و پذیرش دیگری ایراد شود.

به گزارش آوای سنت به نقل از پایگاه خبری مبتدا، وزارت اوقاف مصر تمام خطیبان نماز جمعه را ملزم کرد تا در خطبه نماز جمعه این هفته، فقط به ایراد یک موضوع جدید و واحد متمرکز بر واقعیت وجود اختلافات و قبول دیگری بپردازند.

منابع خبری سیاسی مصر پرده از این موضوع برداشته‌اند که دولت سیسی برای حفظ روابط با فرانسه، شیخ احمد الطیب را تحت فشار قرار داده تا بیشتر از این به تنش‌ها در خصوص قضیه اهانت به پیامبر(ص) دامن نزند.

از چند سال گذشته وزارت اوقاف مصر با دستور محمد مختار جمعه، وزیر اوقاف مصر موضوع واحدی را برای خطبه نماز جمعه تعیین می‌کند.

صدور این دستور در زمانی صورت می‌گیرد که در پی انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز به ساحت مقدس پیامبر(ص) و نمایش آن‌ها روی ساختمان‌های دو شهر فرانسه، موجی از خشم و نفرت بر جهان اسلام حاکم شده و مسلمانان خواستار تحریم محصولات فرانسوی شده‌اند.

وزارت اوقاف مصر متن خطبه‌ای که خطبای نماز جمعه ملزم به ایراد آن هستند، منتشر کرد و نوشت:

«خداوند بلند مرتبه مردم را در شکل‌ها، نژادها، رنگ‌ها و زبان‌های مختلف خلق کرده و این تنوع و اختلاف یکی از سنت‌های الهی آفرینش است.

دین حنیف اسلام، ما را به قبول این تنوع و اختلافات فراخوانده و آن را ابزاری برای آشنایی و نزدیکی بین ملت‌ها قرار داده و این امر تنها از طریق گفت‌وگویی هدفمند که دیدگاه‌‌ها را به هم نزدیک کند و عقل‌ها را به سوی حکمت و موعظه نیک رهنمون سازد، محقق می‌شود. کشورهایی که به حقیقت اختلاف و قبول دیگری ایمان و باور دارند، از امنیت و ثبات بیشتری برخوردارند و به مراتب پیشرفته‌تر هستند و نظام کشورهایی که گرفتار جنگ و ترور طایفه‌ای و مذهبی هستند، وارد میدان تنش و ویرانی قرار شده است.

کسی که پیرو سیره پیامبر(ص) بوده، بر این باور است که این اختلافات بنا نهاده شده تا همه مردم حتی به مخالفان عقاید خود هم احترام بگذارند. قرآن کریم پایه‌گذار ادبیات گفت‌وگو با مردم است چرا که خداوند، پیامبر اکرم(ص) را مأمور به گفت‌وگو حتی با سرسخت‌ترین مخالفان خود قرار داد.

این خطبه تحمیلی در ادامه می‌افزاید: اسلام آزادی بیان را برای همه مجاز دانسته و هیچ فرقی ندارد که سازنده باشد یا ویرانگر. اسلام نه تنها آزادی بیان را برای مردم نظر گرفته بلکه چیزی فراتر از آن یعنی آزادی اعتقادات و باورها را حق همگان دانسته است. ما بر این موضوع تأکید می‌کنیم که انسان در بیان دیدگاه و نظراتش حق دارد اما بدون اینکه به اصول دینی و مقدسات ادیان دیگر متعرض شود و به شرط اینکه این دیدگاه در چارچوب اخلاق و ارزش‌های انسانی باشد، نه دشنام و اهانت و اینکه احساسات مردم را جریحه‌دار نکند.

صدور این خطبه همزمان با دیدار دو روز پیش شیخ الازهر، احمد الطیب در دیدار با ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه بود که او در این دیدار احساس تأسف بسیار و ناخرسندی به دولت فرانسه کرد.

او در این دیدار وزیر خارجه را مخاطب قرار داد و گفت: اگر شما فکر می‌کنید که اهانت به پیامبر(ص) یعنی آزادی بیان، ما اساساً این باور را رد می‌کنیم و از طریق دادگاه‌های بین‌المللی پیگیر محاکمه اهانت‌کنندگان خواهیم بود.

شیخ احمد الطبیب ادامه داد: وقتی که صحبت از اسلام و پیامبر(ص) به میان می‌آید، صحبت‌های من از سیاست دور می‌شوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن