آسیاجهان اسلام
موضوعات داغ

استقبال خارجی ها از آشنایی با اسلام در قطر

آوای سنت : زوج کانادایی با دقت به اذان مغرب گوش دادند و سپس بر روی زمین مسجدی در دوحه نشستند و با تعجب رکوع و سجود نمازگزاران را تماشا کردند.این اتفاق در حاشیه حضور آنها در اولین جام جهانی در یک کشور عربی و مسلمان انجام شد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، نهادهای مذهبی دولتی و غیردولتی در تلاش هستند تا از طریق مساجد و مراکزی که از سال‌ها پیش وجود داشته‌اند،در زمان اوقات فراغت تماشاگران فوتبال برخی از طرفداران خارجی را با اسلام آشنا کنند.

این زوج کانادایی از مسجد کاتارا، که به سبک عثمانی ساخته شده وبه دلیل اینکه نمای بیرونی آن با موزاییک هایی از کاشی های آبی و بنفش تزئین شده به مسجد آبی معروف است،بازدید کردند.

مرکز مهمانان قطر که یک موسسه خیریه است،ده ها مبلغ مسلمان را از سراسر جهان جذب کرده است.

دورینل بوبا (۵۴ ساله) که شغلش حسابدار است برای اولین بار به همراه همسرش و با هدف تشویق تیم ملی خود به مدت ده روز به خاورمیانه سفر کرده است.

اوگفت: بازدید ما از اینجا( مسجد)برای شناخت بیشتر درباره اسلام است.او با صدایی آهسته در حیاط مسجد به خبرگزاری فرانسه گفت: ما به دلیل تنوع کمتر در زندگی خود،دارای ذهنیت منفی بر ضد فرهنگ و مردم (مسلمانان) هستیم.یک راهنمای انگلیسی پاکستانی الاصل این زوج را در تور آشنایی با مسجد همراهی کرد تا در اولین دیدارشان از مسجد، آنها را به روشی ساده با نماز، اذان، روزه و مناسک حج آشنا کند.

در سرتاسر مسجد نیز راهنمایان به زبان های مختلف آموزه های اسلام را برای علاقه مندان خارجی توضیح می دهند.همسرش، دکتر، کلارا، ۵۲ ساله می گوید ما ایده هایی در سر داریم، و حالا برخی از آنها ممکن است تغییر کند.

صبح روز جمعه نیز، تشویق‌کننده‌های خارجی، به مسجد هجوم آوردند، مسجدی که اکنون در فهرست راهنمایان تورهای شهر قرار دارد.در خارج از مسجد، کتابچه هایی به زبان های مختلف برای معرفی علاقه مندان به اسلام و حضرت محمد (ص) روی هم چیده شده که در نزدیک سکویی با خرما و قهوه عربی برای پذیرایی از بازدیدکنندگان قرار داده شده است.

زیاد فاتح، داوطلب سوری، جام جهانی را فرصتی برای آشنایی هواداران با اسلام و اصلاح باورهای غلط در مورد آن دانست.و مردی که لباس عربی به تن داشت و بوی مشک می‌داد،ادامه داد:ما در مورد اخلاق، اهمیت روابط خانوادگی و احترام به همسایگان و افراد غیرمسلمان،بیشتر برای مردم توضیح می‌دهیم.

او افزود:هدف ما این است که آنها با خاطرات خوبی از اسلام به کشورهای خود برگردند.در نزدیکی مسجد،داوطلبان زن هستند و در نزدیکی آنها تابلویی وجود دارد که روی آن نوشته شده است«از من درباره قطر بپرس»

سمیه داوطلب فلسطینی است که می گوید: بیشترین سوالاتی که از آنها پرسیده می شود در مورد حجاب و تعدد زوجات است و اینکه آیا زنان در اسلام مورد ظلم و ستم هستند یا خیر؟

قطر در مورد سابقه حقوق بشر خود به ویژه در مورد حقوق کارگران و زنان و محدودیت های شدید علیه جامعه هم جنس گرایان مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

در مرکز منطقه مجلل کاتارا در ساحل خلیج فارس،تماشاگران خارجی فوتبال می توانند در یک تور پنج دقیقه ای درواقعیت مجازی که با بعثت پیامبر آغاز می شود و به داخل کعبه ختم می شود،بیشتر با اسلام آشنا شوند.

یکی از مقامات وزارت اوقاف قطر که ترجیح داد نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفت که هدف اصلی این اقدامات،تعداد گروندگان به اسلام نیست،بلکه تعداد کسانی است که نظر خود را در مورد آن تغییر می دهند.

در نزدیکی بازار واقف که مقصد اصلی علاقه مندان است، مرکز فرهنگی شیخ عبدالله بن زید قرار دارد که در ۱۲ ساعت از شبانه روز پذیرای مراجعه کنندگان است،خاویر گامیرو، مربی اسپانیایی تنیس که ۲۱ سال دارد پس از گشت و گذار با پدرش در این مرکز، گفت که این تور به او کمک می کند پس از یادگیری بیشتر درباره اسلام و حذف برخی باورهای غلط،بهتر با مسلمانان رفتار کند.

در محوطه این مرکز تابلویی روشن وجود داردکه بر روی آن نوشته شده است:اگر به دنبال خوشبختی هستید، آن را در اسلام خواهید یافت و تابلوهای مشابهی نیز در مراکز بزرگ خرید نصب شده است.

طرفداران قطری حضور صدها هزار نفر از هواداران فوتبال به قطر را فرصتی برای مبارزه با اسلام هراسی و فرصتی برای متقاعد کردن آنها برای گرویدن به اسلام می دانند.

سلطان بن ابراهیم الهاشمی، استاد شریعت دانشگاه قطر در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه گفت: به آنها پیشنهاد می کنم اسلام بیاورند، اگر فرصتی باشد، اسلام را با سهولت و لطف به آنها تقدیم می کنم.با این حال، این مرد که ناظر عمومی ایستگاه رادیویی “صدای اسلام” مستقر در دوحه است، تاکید کرد که اسلام دینی است بر اساس اعتقاد و با اجبار نمی توان کسی را به آن تشویق کرد

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن