جهان اسلامعمومی

اعتماد رو به افزایش نسبت به مسلمانان بریتانیا

آوای سنت : مسلمانان بریتانیا به بازیگران سیاسی بسیار مطمئن‌تری تبدیل شده‌اند. در آخرین انتخابات عمومی در سال ۲۰۱۹، ۱۸ نماینده مسلمان بریتانیایی به عنوان نماینده انتخاب شدند که یک رکورد است. تقریباً مسلم است که در انتخابات بعدی، این تعداد حتی بیشتر خواهد شد.

به نقل از عرب نیوز، کریس دویل (Chris Doyle)، مدیر شورای تفاهم اعراب و بریتانیا در لندن (Council for Arab-British Understanding) در یادداشتی که در این روزنامه منتشر کرد نوشت: از زمان حملات ۱۱ سپتامبر، مسلمانان در بریتانیا و سایر کشورهای غربی زیر ذره‌بین بوده‌اند و  مواضع آنها برای پیدا کردن هرگونه نشانه‌ای از خیانت یا افراط‌گرایی تحلیل شده است. برای بیش از دو دهه، بیشتر مسلمانان بریتانیا بر گفتن آنچه که نیستند تمرکز کرده‌اند، در حالی که دیگران به آنها می‌گویند که آنها چه هستند. آیا این تغییر می‌کند؟

نشانه‌ها حاکی از آن است که اعتماد به جامعه مسلمانان بریتانیا در حال افزایش است. به سال ۲۰۰۵ و بمب‌گذاری‌های لندن برگردیم؛ جو آن موقع فضایی از ندیدن و نشنیدن بود.

از آن زمان، سازمان‌های اسلامی بریتانیایی گام‌های مهمی رو به جلو برداشته‌ و به مراتب بیشتر  فعال شدند. واکنش‌ها به بمب‌گذاری منچستر در سال ۲۰۱۷ توسط یک تروریست لیبیایی نمونه‌ای ‌کلیدی است. سازمان‌های اسلامی بریتانیا بلافاصله واکنش نشان دادند و بسیاری به افراد آسیب‌دیده کمک کردند.

دومین گروه دینی بزرگ بریتانیا

مسلمانان بریتانیا اکنون دومین گروه دینی بزرگ در بریتانیا هستند. سرشماری سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که جمعیت مسلمانان در انگلستان و ولز در حال حاضر حدود ۴ میلیون نفر است که حدود ۶,۵ درصد کل جمعیت (بریتانیا) را تشکیل می‌دهد و از زمان سرشماری سال ۲۰۱۱ ، ۱.۲ میلیون نفر افزایش یافته است. این تغییری بزرگ در آرایش جمعیتی بریتانیا است. در سال ۱۹۶۱، جمعیت مسلمانان بریتانیا تنها حدود ۵۰ هزار نفر بود. از سوی دیگر امروزه جمعیت مسلمان این کشور بسیار جوان است.

ما هنوز از سرشماری دقیق ۲۰۲۱ اطلاعی نداریم، اما سرشماری سال ۲۰۱۱ نشان داد که حدود نیمی از جمعیت مسلمانان بریتانیا زیر ۲۵ سال سن دارند. بر اساس اولین گزارش از نوع خود که اخیراً در مورد جامعه مدنی مسلمانان بریتانیا منتشر شد، سازمان‌های اسلامی بریتانیایی در سراسر این کشور بسیار سریع رشد کرده‌اند. این گروه‌ها به مسلمانان و غیرمسلمانان کمک می‌کنند.

این سازمان‌ها به مراتب بیشتر نسبت به گذشته در جامعه گره خورده‌اند. این گروه‌های جامعه مدنی همه چیز را از مساجد گرفته تا مراکز اسلامی، گروه‌های دانشجویی، نهادهای رسانه‌ای و تجهیزات آموزشی پوشش می‌دهند. اکنون بیش از ۲۰۰۰ مسجد و مرکز اسلامی در کشور وجود دارد.

تمام این تلاش‌های جامعه مدنی در سراسر همه‌گیری کووید-۱۹ و بحران هزینه‌های زندگی به نمایش گذاشته شد. زمانی سازمان‌های بشردوستانه مسلمان بریتانیایی تمایل داشتند تلاش‌های خود را در خارج از کشور متمرکز کنند، حال آن که سهم آنها در رفع محرومیت در داخل کشور افزایش یافته است.

افزایش اعتماد سیاسی به مسلمانان

مسلمانان بریتانیا به بازیگران سیاسی بسیار مطمئن‌تری تبدیل شده‌اند. در آخرین انتخابات عمومی در سال ۲۰۱۹، ۱۸ مسلمان بریتانیایی به عنوان نماینده انتخاب شدند که یک رکورد است. تقریباً مسلّم است که در انتخابات بعدی، این تعداد حتی بیشتر خواهد شد و به ۶,۵ درصد از کل نمایندگان نزدیکتر خواهد شد که نشان‌دهنده حضور گسترده آنها برای نمایندگی از جمعیت خود است.

۱۰ نفر از این ۱۸ نماینده زن هستند. صادق خان، اولین شهردار مسلمان بریتانیایی لندن است که برای دومین بار در سال ۲۰۲۱ انتخاب شد و شاید اولین سیاستمدار مسلمان پیشرو در اروپا باشد. الگوها و نمونه‌های موفقیت، مؤلفه‌های کلیدی اعتماد بیشتر در این جوامع (سایر کشورهای اروپا) اغلب به حاشیه رانده شده‌اند.

همچنین نشانه‌هایی وجود دارد که زنان مسلمان بریتانیایی در حال برجسته‌تر شدن هستند. زارا محمد اکنون احتمالاً بزرگترین نهاد حمایتی مسلمان بریتانیا، شورای مسلمانان بریتانیا را رهبری می‌کند. او اولین زن، اولین اسکاتلندی و اولین فرد زیر ۳۰ سال است که به این سمت انتخاب می‌شود. این مهم است زیرا اغلب زنان مسلمان بریتانیایی از مجازات سه‌گانه رنج می‌برند: نژاد، جنسیت و ایمانشان.

زنان مسلمان در بریتانیا

موضوع دیگری که مورد توجه قرار دارد، نقش جوامع عرب بریتانیا است که عمدتاً مسلمان هستند. تعداد آنها بسیار کمتر از کل جمعیت مسلمانان است که اکثریت آنها از جنوب آسیا آمده‌اند.

به طور معمول، عرب‌های بریتانیا اعتماد به نفس لازم برای مشارکت در زندگی عمومی را ندارند. بدون شک این اتفاق خواهد افتاد، با این همه در مشارکت نسل‌های جوان هنوز از نظر مشارکت از مسلمانان غیر عرب انگلیسی عقب هستند. امیدواریم که آنها به موفقیت روزافزون جامعه مسلمانان بپیوندند.

چالش‌های بزرگی به نام اسلام‌هراسی و محرومیت

چالش‌ها باقی هستند. جوامع مسلمان بریتانیا به‌طور نامتناسبی (در مقایسه با سایر افراد) تحت تأثیر همه‌گیری کووید-۱۹ قرار گرفتند. آنها هنوز از سطح نسبتاً بالایی از محرومیت رنج می‌برند. بر اساس سرشماری اخیر، ۳۰ درصد از مسلمانان بریتانیا در ۱۰ درصد فقیرترین مناطق محلی زندگی می‌کنند.

به همین دلیل است که جامعه مدنی مسلمان بریتانیایی بیش از پیش بر جوامع خود و نه فقط در سطح بین‌المللی تمرکز کرده است.

اسلام‌هراسی همچنان یک چالش بزرگ است، به ویژه در مورد راست‌گرایان در سیاست بریتانیا. تصویرسازی از مسلمانان همچنان وحشتناک است و نکات مثبت کمی دارد. به عنوان مثال، به جرئت می‌توان گفت که اکثر جمعیت غیرمسلمان بریتانیا آشنایی کمی از میزان کمک‌های خیریه مسلمانان بریتانیایی و مشارکت جمعی آنها دارند. مسلمانان بریتانیا اغلب به عنوان بلوکی بزرگ به تصویر کشیده می‌شوند و تنوع عظیمی که در میان آنها وجود دارد نادیده گرفته می‌شود.

نوع اخبار مربوط به مسلمانان عمدتاً موجی منفی است و مسلمانان به عنوان یک تهدید و خطر تلقی می‌شوند. هنوز به نظر می‌رسد سخت و گاهی غیرممکن است که چند افراطی گناهکار را از یک جمعیت بزرگتر ۴ میلیونی جدا کنیم. این تهمت فاحش مبنی بر اینکه اسلام دینی جنگ‌طلب است، به‌طور گسترده مورد تأیید قرار گرفته است. سایر کشورهای غربی نیز از این بیماری رنج می‌برند.

هر چه گروه‌های مسلمان بریتانیایی نفوذ و اعتماد بیشتری پیدا کنند، برخی دیگر بیشتر احساس خطر خواهند کرد؛ این چیزی است که اتفاق می‌افتد. نزدیک به یک سوم از کسانی که به برگزیت رأی دادند به تئوری توطئه بزرگ برای تشویق مهاجرت مسلمانان برای تسلط بر بریتانیا اعتقاد دارند. اما سرمایه‌گذاری در تغییر تصویر مسلمانان به رفع نفرت و تعصب کمک می‌کند.

گزارش اخیر، زمینه‌هایی را برای بهبود، به ویژه رسانه‌ها، برجسته می‌کند. در زمینه گنجاندن زنان و جوانان باید پیشرفت بیشتری صورت گیرد، اما این اتفاق می‌افتد. تحقیقات بیشتر، به‌ویژه برای افراد به حاشیه رانده شده‌تر، مانند اعراب بریتانیا، حیاتی است، زیرا شکاف‌های بزرگی در دانش ما (نسبت به اعراب بریتانیا) وجود دارد.

در نهایت همه اینها نشان می‌دهد که چه مقدار از جامعه مسلمان در بریتانیا در حال حاضر واقعاً بریتانیایی هستند. این مسلمانان قرار است بریتانیا را تقویت کنند. سیاست بریتانیا و جامعه مدنی گسترده‌تر به‌طور فزاینده‌ای منعکس‌کننده ساختار متنوع این کشور است و استعدادها و تجربیات آنها را در بر می‌گیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن