جهان اسلامعمومی

افزایش تعداد مسلمانان در آمار تازه دینداری بریتانیایی‌ها

آوای سنت : دفتر آمار ملی انگلیس، نتایج تازه‌ترین سرشماری انجام شده و وضعیت پیروان ادیان مختلف در این کشور را منتشر کرد.

به نقل از فایو پیلارز، داده‌های سرشماری تازه منتشر شده نشان می‌دهد که در حال حاضر ۳,۹ میلیون مسلمان در انگلیس و ولز وجود دارد که افزایش ۱.۲ میلیون نفری در دهه گذشته را نشان می‌دهد. این داده‌ها به این معنی است که اگر جمعیت مسلمانان اسکاتلند و ایرلند شمالی در نظر گرفته شود، اکنون حدود چهار میلیون مسلمان در بریتانیا زندگی می‌کنند.

داده‌های دفتر آمار ملی انگلیس نشان می‌دهد که ۳,۹ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ خود را «مسلمان» توصیف کردند که معادل ۶.۵ درصد از جمعیت انگلیس و ولز است. این رقم در مقایسه با ۲.۷ میلیون مسلمان ساکن انگلستان و ولز در سال ۲۰۱۱ که معادل ۴.۹ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دادند افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

لندن جایی است که بیشترین تمرکز مسلمانان را دارد. ۱۵ درصد از لندنی‌ها خود را مسلمان توصیف می‌کنند. این بدان معنی است که بیش از ۱,۳ میلیون مسلمان تنها در لندن زندگی می‌کنند.

همانند سال ۲۰۱۱، تاور هملتس (Tower Hamlets)، منطقه‌ای است که بالاترین درصد جمعیتی که خود را مسلمان توصیف کردند در آنجا زندگی می‌کنند (۳۹,۹ درصد، در مقایسه با ۳۸.۰ درصد در سال ۲۰۱۱). بلکبرن و دارون (۳۵.۰ درصد) و نیوهم (۳۴.۸ درصد) سایر مناطق با درصد بالای جمعیت مسلمان هستند.

کاهش اقبال انگلیسی‌ها به مسیحیت

داده‌های سرشماری در مورد ادیان به وضوح نشان می‌دهد که انگلستان و ولز اقبال کمتری به مسیحیت نشان می‌دهند و تعداد بیشتری از مردم دین را به کلی ترک کرده‌اند. کمتر از نیمی از جمعیت (۴۶,۲ درصد یا ۲۷.۵ میلیون نفر) خود را مسیحی توصیف کردند که نسبت به ۵۹.۳ درصد (۳۳.۳ میلیون نفر) در سال ۲۰۱۱ کاهش ۱۳.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

تعداد افرادی که خود را «بدون دین» توصیف کردند با ۱۲ درصد افزایش به ۳۷,۲ درصد (۲۲.۲ میلیون) نسبت به ۲۵.۲ درصد (۱۴.۱ میلیون) در سال ۲۰۱۱ رسید.

ولز در میزان افرادی که دین خود را «مسیحی» اعلام کردند کاهش بیشتری داشته است (۱۴,۰ درصد کاهش، از ۵۷.۶ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۴۳.۶ درصد در سال ۲۰۲۱) و تعداد افراد بدون دین افزایش بیشتری داشته است (۱۴.۵ درصد افزایش از ۳۲.۱ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۴۶.۵ درصد در سال ۲۰۲۱).
لندن همچنان متنوع‌ترین منطقه از نظر مذهبی در انگلستان در سال ۲۰۲۱ است و بیش از یک چهارم (۲۵,۳ درصد) از ساکنان آن، دینی غیر از «مسیحیت» را پیروی می‌کنند. شمال شرق و جنوب غرب این کشور کمترین تنوع مذهبی را دارند و به ترتیب با ۴.۲ و ۳.۲ درصد، دینی غیر از مسیحیت دارند.

تعداد هندوهای ساکن در انگلستان و ولز به یک میلیون نفر افزایش یافته که معادل ۱,۷درصد از کل جمعیت در سال ۲۰۲۱ است. این تعداد نسبت به ۸۱۸ هزار نفر (۱.۵درصد در سال ۲۰۱۱) افزایش یافته است.

در این سرشماری از سال ۲۰۰۱ یک سؤال داوطلبانه در مورد دینداری مطرح شد. در داده‌های سرشماری، دینداری به انتساب افراد به یک دین خاص اشاره دارد. این دینی است که آنها با آن ارتباط برقرار می‌کنند و منسوب به آن هستند و لزوماً به معنای عمل به همه دستورات آن نیست.

در مجموع، ۹۴,۰ درصد از کل جمعیت انگلستان و ولز (۵۶.۰ میلیون نفر) در سال ۲۰۲۱ به سؤال در مورد دین پاسخ دادند. این درصد بیشتر از سال ۲۰۱۱ است که ۹۲.۹ درصد (۵۲.۱ میلیون) به این سؤال پاسخ دادند و ۷.۱ درصد ترجیح دادند به این سؤال پاسخ ندهند.

در حال حاضر جمعیت انگلستان و ولز حدود ۵۷ میلیون نفر است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن