جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

ایران و ترکیه در صد رشد علمی خاورمیانه

آوای سنت : پایگاه خبری الشرق در یکی از یادداشتهای خود خاطرنشان کرده است،رشد علمی ایران و ترکیه در سالهای اخیر برتری علمی رژیم صهیونیستی در منطقه را با چالش مواجه کرده است.

سرویس ترجمه آوای سنت این یادداشت را تقدیم حضور کاربران خود می نماید:

رژیم صهیونیستی درسال ۱۹۹۶ با (۱۰۹۶۹ مقاله) در رتبه نخست تولیدات علمی در خاورمیانه قرار گرفت.پس از آن ترکیه (۵۸۱۹ مقاله) مصر(۲۹۴۴ مقاله) عربستان سعودی (۲۰۳۶ مقاله)وایران(۸۵۰ مقاله) قرار گرفتند.

این توازن قوا در آغاز هزاره سوم با صدرنشینی ترکیه تغییر کرد،ترکیه با ۱۵۹۳۵ در مقایسه با ۱۴۳۱۲اسرائیل در رتبه اول قرار گرفت.

این موفقیت در سال ۲۰۰۳ (با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه) به دست آمد،ترکیه  تا سال ۲۰۱۱ همچنان در صدر تولید علم در منطقه ایستاده بود ،پس از آن ایران بود که با تولید  ۳۹۹۷۹ تحقیق در صدر قرار گرفت،ترکیه با۳۴۹۸۶ تحقیق دوم شد و رژیم صهیونیستی تنها با  ۱۸۶۱۵ مورد تحقیق در رتبه سوم بود،مصر و عربستان سعودی به ترتیب در رتبه های چهارم و پنجم قرار گرفتند. این آغاز تغییر موازنه قدرت علمی در خاورمیانه به نفع ترکیه و سپس ایران بود.

امروز (آوریل ۲۰۲۱) ما به یک تغییر عمده در این آمار رسیده ایم. رژیم صهیونیستی با (۲۸۴۸۸تحقیق) پس از ایران(۷۴۴۴۰تحقیق) ترکیه (۵۹۰۲۷تحقیق) عربستان سعودی (۳۸۷۱۸تحقیق) ومصر(۳۲۳۲۳ تحقیق) رتبه پنجم تحقیق را دارد.

هنگامی که مقایسه بین رشته های مختلف علمی را به تفصیل بیان کنیم،این اعداد اهمیت عمیق تری خواهند داشت.در اینجا ما از علوم کامپیوتر و نرم افزار به عنوان دو نمونه و شاهد مثال استفاده می کنیم.

رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۶ در این زمینه برتر از بقیه بود و در زمینه علوم مختلف کامپیوتر با ۱۶۱ مقاله رتبه اول را کسب کرد. در آن سال ایران تنها ۱۱ مقاله تولید کرده بود، در حالی که ترکیه ۳۹ مقاله ،عربستان سعودی ۲۲ مقاله ومصر ۱۴ مقاله تولید کردند.

پس از گذشت ربع قرن ،عربستان سعودی با تولید ۲۲۳۴مقاله،برتری را از این رژیم گرفت،پس از آن ترکیه با ۱۴۱۱ مقاله ،عراق با ۱۳۹۸ مقاله و ایران با ۱۱۹۵ مقاله در رتبه های بعدی قرار داشتند، رژیم صهیونیستی نیز با ۶۴۴ مقاله در رتبه پنجم قرار گرفت.

در زمینه نرم افزار،در سال ۱۹۹۶ ایران تنها ۱۲ مقاله تولید کرد ،در حالی که ۲۶۳ مقاله برای اسرائیل ۶۰ مقاله برای ترکیه و ۲۹ مقاله برای عربستان سعودی بود. ربع قرن گذشت و ایران با تولید ۱۵۹۲در رتبه اول قرار گرفت ،پس از آن عربستان با ۱۰۹۰ مقاله ،ترکیه با ۹۵۵ مقاله و سپس رژیم صهیونیستی با ۷۶۲ مقاله دررتبه های بعدی قرارگرفتند.همین امر در مورد بقیه رشته های علمی نیز صدق می کند.

برتری ابتدا از عرصه های علمی شروع می شود و سپس به بقیه عرصه ها منتقل می شود. اکنون پس از یک دهه، دلیل اصلی ترس این رژیم  از ایران و ترکیه و سپس بقیه کشورهای عربی و اسلامی که از نظر علمی با آن رقابت می کنند را درک خواهیم کرد.

کسانی که امروز به دامان رژیم صهیونیستی شتافتند متوجه خواهند شد که در یک دوره افول با این رژیم متحد شده اند و همین امر برای کسانی که هنوز برحمایت ایالات متحده به عنوان یک قدرت جهانی شرط بندی می کنند صادق است، کشوری که افت علمی مشابهی را در مقایسه با چین تجربه می کند.

در مورد ما (الجزایر) اعداد و ارقام نشان می دهد که ما هنوز با رقابت فاصله داریم. در سال ۱۹۹۶ما تنها ۳۷۱ مقاله تحقیقی تولید کردیم و پس از ربع قرن ، ۸۵۳۴ مقاله تحقیقاتی در سال ۲۰۲۰ در همه زمینه ها تولید کردیم ، در حالی که تولید ما در زمینه علوم کامپیوتر در سال ۱۹۹۶ از ۰۵ مقاله تحقیقاتی بیشتر نبود ، و در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۵۵ مقاله تحقیقاتی در زمینه نرم افزارداشتیم، ما ۸ مقاله تحقیقاتی در سال ۱۹۹۶ و ۳۷۸ مقاله تحقیقاتی در سال ۲۰۲۰ تولید کردیم. در بقیه رشته ها نیز تقریبا در همین وضعیت قرار داریم.

این امر ما را ملزم می کند تا اظهارات رژیم صهیونیستی در مورد همکاری الجزایر( به عنوان کشور نوظهور در عرصه علمی)را با ایران ، ترکیه و چین، عمیق تر بخوانیم و امیداوارانه به آن نگاه کنیم…

(آمار این مقاله برگرفته از پایگاه علمیScopus است)

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن