جهان اسلامعمومی

با وجود سکولاریزاسیون شدید در غرب سیاستمدار افراط‌گرای هلندی چگونه جذب اسلام شد

 در حالی که کتاب‌هایم را مرتب می‌کردم، تعدادی از آنها از قفسه افتادند و یکی از این کتاب‌ها قرآن بود. وقتی آن را برداشتم، انگشت شستم روی آیه ۴۶ سوره حج بود که می‌گوید: «فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَکِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ: چشم‌ها کور نیستند، بلکه قلب‌ها کورند» و این دقیقاً مشکل من بود.

آوای سنت : به نقل از تی آر تی، «یورام فان کلافرن»، سیاستمدار هلندی که پیش‌تر از راست‌گرایان افراطی و نزدیکان «خیرت ویلدرز»، سیاستمدار اسلام‌ستیز هلندی بود ـ خیرت ویلدرز  به عنوان «پدرخوانده افراط‌گرای جناح راست  هلند» شناخته می‌شود ـ چهار سال پیش اسلام آورد.
رسانه‌های محلی هلند نوشتند که نگارش یک کتاب باعث شد که دیدگاه این سیاستمدار ۳۹ ساله درباره اسلام تغییر و وی به این دین گرایش پیدا کند.

روند درک اسلام تردیدها و بدفهمی‌های او را برطرف کرد و او را به پذیرش اسلام و تبدیل شدن به یک مسلمان مؤمن در سال ۲۰۱۹ سوق داد.

در حالی که اروپا گرفتار احساسات ضداسلامی فزاینده است و اعمال قبیح قرآن‌سوزی در حال تبدیل شدن به یک هنجار است او در گفت‌وگو با TRT World به شرح چگونگی اسلام آوردن خود پرداخت.
کلافرن گفت: سال‌ها، من به عنوان یک سیاستمدار همه چیزم را برای مبارزه با اسلام دادم. سعی کردم قانونی را تصویب کنم که تمام مدارس اسلامی در هلند را تعطیل کند. سعی کردم تمام مساجد کشورم را ببندم و حتی سعی کردم قرآن را در هلند ممنوع کنم.

وی ادامه  داد: من به عنوان یک نماینده بسیار فعال مجلس، هر چه در توان داشتم انجام دادم تا مردم را نسبت به خطرات اسلام آگاه کنم. به عنوان یک سیاستمدار ضد اسلام، حتی اسلام را دین واقعی نمی‌دانستم. من قبلاً آن را «مرگبارترین ایدئولوژی سیاسی در جهان» می‌نامیدم.

کلافرن افزود: متقاعد شده بودم که اسلام، دین خشونت، ضد زن، ضد مسیحیت و البته مروج  تروریسم است. رد تثلیث، رد الوهیت مسیح و رد گناه اولیه دلایلی است که برخی از مبلغان مسیحی به خصوص واعظان فرقه‌ای که در آن بزرگ شده بودم، اسلام را «فرقه‌ای شیطانی» بنامند.

این ایده‌ها روز اولی که به کالج رفتم با وقوع ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تقویت شد. پس از آن، فیلمساز معروفی در هلند نه چندان دور از خانه قدیمی من در آمستردام کشته شد. این آخرین انگیزه برای من بود و تصمیم گرفتم که باید از کشور در برابر این دین، محافظت و تا روز مرگم با اسلام مبارزه کنم. اما خداوند بهترین برنامه‌ریز است و همانطور که اکنون می‌دانیم، همه چیز طور دیگری پیش رفت.

وی ادامه داد: چون قبلاً به خدای یگانه ایمان داشتم، ایمان به رسالت پیامبر(ص)، عملاً مرا مسلمان کرد. بعد از اینکه نوشتن کتابم علیه اسلام را تمام کردم و فهمیدم اسلام حقیقت دارد، هنوز نمی‌توانستم آن را بپذیرم. نمی‌خواستم مسلمان شوم. اما در حالی که کتاب‌هایم را مرتب می‌کردم، تعدادی از آنها از قفسه افتادند و یکی از این کتاب‌ها قرآن بود. وقتی آن را برداشتم، انگشت شستم روی آیه ۴۶ سوره حج بود که می‌گوید: «فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَکِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ: چشم‌ها کور نیستند، بلکه قلب‌ها کورند» و این دقیقاً مشکل من بود. پس مشکل از چشم و عقلم نبود، بلکه مشکل قلب و احساساتم بود. دعای کوتاهی خواندم و از خداوند خواستم که نشانه‌ای به من بدهد. پس از اینکه روز بعد از خواب بیدار شدم، احساس بیزاری از اسلام و اضطراب من کاملاً از بین رفت، در قلبم احساس شادی می‌کردم. آن روز به همسر و مادرم گفتم که مسلمان شده‌ام.

کلافرن درباره واکنش اطرافیان پس از گرویدن به اسلام گفت: تهدیدهای زیادی به مرگ دریافت کردم. بعضی از مردم می‌خواستند فرزندانم را بکشند. اما اینها البته به نوعی تقصیر خودم بود چون در گذشته افراط‌گرایی را گسترش داده بودم.

یورام فان کلاورن، سیاستمدار هلندی

وی درباره نگرش‌ها نسبت به مسلمانان در هلند گفت: از یک طرف بسیاری از مردم با دیدگاه باز با مسلمانان برخورد می‌کنند و علاقه‌مند به شناخت این دین هستند.  زیرساخت‌های اجتماعی و سیاسی، فرصت‌ها و امکانات زیادی را به آنها ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، ده‌ها مدرسه اسلامی، صدها مسجد و ده‌ها شرکت متعلق به مسلمانان وجود دارد و دولت، احکام اسلامی را در مورد نماز، غذا و پوشاک و موارد دیگر در نظر می‌گیرد.

در عین حال، یک حرکت ضد اسلامی افراطی نیز وجود دارد و در حال رشد است. این تفکرات خود را در خشونت علیه زنان مسلمان، علیه مساجد و همچنین علیه قرآن نشان می‌دهد مثلا گروه افراطی Pegida که به قرآن هتک حرمت کرد. اما اکنون چیزی به نام اسلام‌هراسی دولتی نیز وجود دارد. دولت افرادی را که به مساجد کمک مالی می‌کنند به عنوان تهدید می‌بیند و می‌خواهد از کمک مالی خارجی به مساجد جلوگیری کند در حالی که کلیساها و کنیسه‌ها مجاز به انجام این کار هستند؛ می‌خواهد ذبح حلال را ممنوع کنند.

وی درباره خیرت ویلدرز، سیاستمدار اسلام‌ستیز این کشور گفت: انشاءالله او هدایت می‌شود و یک روز مسلمان خواهد شد.

کلافرن در ادامه علت افزایش اسلام‌هراسی در اروپا را ناشی از چند عامل دانست و گفت: اول از همه، کمبود شناخت از اسلام وجود دارد. این امر نقش عمده‌ای دارد. در غرب، اکثر مردم چیز زیادی درباره اسلام نمی‌دانند. تنها چیزی که می‌بینند رفتار مسلمانان و آنچه در اینترنت و تلویزیون می‌بینند است. اگر ببینند مسلمانان بد رفتار می‌کنند، تصویرشان منفی می‌شود و سپس این رسانه‌ها هستند که این تصویر را بارها تکرار می‌کنند و برخی از احزاب سیاسی این را می‌دانند و از این ناآگاهی سوء استفاده می‌کنند. البته برخی افراد در همه جوامع، نگرش نژادپرستانه دارند.

از سوی دیگر سکولاریزاسیون شدید در غرب نیز نقش بزرگی ایفا می‌کند. مردم به معنای واقعی کلمه از خدا جدا شده‌اند. اخلاقیات روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود و این منجر به عدم درک دین می‌شود. مردم دیگر از نظر مذهبی تربیت نمی‌شوند و بنابراین واقعاً نگرانی‌های مؤمنان را درک نمی‌کنند. مردم اغلب دین را عجیب یا حتی ترسناک می‌دانند. در نتیجه، به طور کلی احساسات ضد دینی وجود دارد، اما مسلماً نسبت به مسلمانان بیشتر است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن