جهان اسلامعمومی

تأثیر علمای ربانی بر امت

آوای سنت : تأثیر علمای ربانی بر امت همانند تاثیر انبیاء و رسل بر امت‌هایشان است و این به خاطر وراثتی است که از آنان دارند؛ پس تأثیری که وارث دارد، برگرفته از تأثیر موروث است.

این مسأله را بعضی علما به صورت مختصر و برخی به تفصیل بیان کرده‌اند.
از جمله ی آنها امام ابوبکر محمد بن الحسین آجرّی – رحمه الله – است که در ابتدای کتاب مختصر و دل‌انگیزش به نام ”اخلاق العلماء“ نقل کرده است:
همانا الله عز وجل از میان آفریدگانش، کسانی را که دوست داشت، برگزید و آنها را به ایمان هدایت نمود، سپس از میان سایر مؤمنان کسی را که دوست داشت، برگزید و مورد اکرام قرار داد، پس به آنها علم کتاب و حکمت آموخت و فقیه در دین گردانید، تأویل را به آن‌ها آموخت و آنان را بر سایر مؤمنان برتری داد و این مربوط به همهٔ زمان‌هاست و مقام آنها را با علم بلند کرد و آنان را به بردباری آراست که به وسیلهٔ آنها حلال از حرام، حق از باطل، زیان‌دهنده از سودمند و زیبا از زشت شناخته می‌شود.

فضیلت علما زیاد و قدر و عزتشان بسیار والاست؛ آنان وارثان انبیاء و مایه ی خنکی چشمان اولیاءاند. ماهی‌های دریا برایشان آمرزش می‌خواهند و فرشتگان بال‌هایشان را برای آنان می‌گسترانند و در قیامت بعد از پیامبران، شفاعت از آنِ علماست. هم‌نشینی با آنان فایدهٔ حکمت می‌دهد و با اعمالشان، غافلان از کردار بدشان رانده می‌شوند. آنان برتر از عبادت‌گزاران و بالاتر از پارسایان هستند. زندگی‌شان غنیمت و موت‌شان مصیبت است.
غافلان را آگاه می‌سازند و جاهلان را می‌آموزند. از آنان نه توقع شر می‌رود و نه بیم ضرر، و به خاطر ادب کردنِ خوبشان، فرمانبرداران در کارهای نیک با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و به سبب پندهای زیبای ایشان، گنه‌کاران از کردار بدشان باز می‌آیند.

همهٔ مخلوقات نیازمند علم علمایند و سخن درست این است که علیه مخالفان، به قول علما هم استدلال می‌شود.
اطاعت‌ علما بر تمام خلق واجب است و نافرمانی‌شان حرام؛کسی که از آنان اطاعت کند، کامیاب و کسی که سرپیچی کند، عناد کرده و از مسیر حق منحرف می‌شود. اگر امری بر امام مسلمین مشتبه گردد و در آن باز ماند، به رأی و قول علما عمل می‌شود و در آن حکمی که نسبت به آن علم ندارد، طبق قول علما عمل کرده و به رأی آنان رجوع می‌کند و هر حکمی که بر قاضیان مسلمانان دشوار گردد، پس به قول علما حکم می‌کنند و به آن باز می‌گردند.
لذا علما چراغهای انسانیت، روشنایی شهرها، پایه‌های امت و سرچشمه‌های حکمت هستند. آنان سبب خشم شیطان‌اند و با آنان دل‌های اهل حق زنده می‌شود و دل‌های اهل باطل می‌میرد. مثالشان در زمین هم مانند ستارگان در آسمان است که به وسیلهٔ آنها در تاریکی‌های خشکی و دریا راه یافته می‌شود و زمانی‌که ستارگان پنهان شوند، مردم حیران می‌شوند و هر گاه تاریکی‌ها از آنها‌ برداشته شود، بینا می‌شوند.

منبع : معالم إرشادیه لصناعه طالب العلم (۵۱ و ۵۲)
ترجمه: عبدالحمید دهواری

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن