آسیاجهان اسلام
موضوعات داغ

جام جهانی قطر فرصتی برای معرفی اسلام

تلاقی فرهنگ های مختلف در جام جهانی

آوای سنت : بر اساس گزارش وب سایت انگلیس “Middle East Eye”بسیاری از هوادارانی که به قطر آمده بودند، این تعبیر را برای جام جهانی ۲۰۲۲ به کار بردند«نسیم تازه».

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،آنها معتقدند این جام جهانی در مقایسه با جام های جهانی قبل،ترکیبی بی سابقه از فرهنگ ها بود،این سایت اعلام کرد که هواداران عرب و مسلمان که به قطر آمده و فوتبال را از نزدیک مشاهده کرده اند، آن را نقطه عطفی در تاریخ جام جهانی و مایه افتخار می دانند.

در حالی که تمرکز رسانه های غربی بر مناسب بودن قطر به عنوان میزبان است،چه دیدگاهی در بین هواداران فوتبال غربی وجود دارد؟

بر اساس این گزارش،پاسخ آن در خیابان‌های دوحه و بازار تاریخی واقف نهفته است که نشان‌دهنده قدرت فوتبال در گرد هم آوردن مردم است.

در این زمینه،راشد وهیب مهندس نرم افزار مسلمان اهل انگلیس گفت:من صدها مسابقه را در ورزشگاه های انگلیس تماشا کرده ام اما اگر بخواهم خانواده ام را به ورزشگاه ببرم بستگی به این دارد که همهمه ورزشگاه چقدر است؟مردم در طول مسابقات انگلیس الکل می نوشیدند،در حالی که مصرف نکردن آن در داخل استادیوم های جام جهانی قطر به ایجاد فضایی آرام و خانوادگی کمک کرد.

وهیب همچنین با اشاره به اینکه او از تازگی لذت بردن از حلال برگر در مسابقات جام جهانی لذت می برد، افزود: بسیار عالی بود که دیدیم به همان اندازه که ما می خواهیم هواداران اروپایی فرهنگ اسلامی و عربی را بپذیرند، قطری ها نیز غربی ها را به روش خودشان در آغوش می گیرند(با اشاره به در دسترس بودن سوسیس حلال و بریل غیر الکلی)

وهیب در دهکده هواداران خود در جنوب غربی دوحه هر روز به مسجد می رود،در کنار هواداران فوتبال از عربستان سعودی،مراکش و دیگر کشورها نماز می خواند و با همراهانش، چه مسلمان و چه غیرمسلمان،غذا می خورد.

وی معتقد است جام جهانی قطر فرصتی نادر برای هزاران نفر از هواداران فوتبال،به منظور لذت بردن از بالاترین سطح ورزش در کشوری مسلمان، با امکانات نماز،سرو غذای حلال و نمایش کامل فرهنگ اسلامی بود.

برگزارکنندگان قطری از ابتدای مراسم افتتاحیه،علاقه زیادی به تأکید بر این فرهنگ داشتندکه توسط غانم المفتاح قاری جوان با تلاوت آیه ای از قرآن کریم ارائه شد.این نشان می دهد که تفاوت های انسانی بخشی از قوانین خداوند در خلقت اوست.

علاوه بر آنکه احادیث حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم که در نقاط مختلف دوحه نوشته شده بود،صدای اذان به وضوح شنیده می شد،مکان های نماز باز می شود و بر احترام به ارزش و اهمیت خانواده تاکید می شود.

همه این مناظر وصداها کنجکاوی بازدیدکنندگان غیرمسلمان جام جهانی را برانگیخت،برخی از آنها برای آشنایی بیشتر با اسلام به مساجد رفتند،از جمله مسجد الفنار، در نزدیکی بازار واقف.

ماحی حسین،یکی از ساکنان دوحه که در بنگلادش به دنیا آمده است،گفت:تعجب آور است که می بینیم جام جهانی چگونه فرصتی برای مردم سراسر جهان بود تا درباره اسلام بیاموزند.

وی افزود: من همین الان با گروهی از آرژانتینی ها در مورد نحوه نماز خواندن و اعتقاد مشترکمان به خدا گفتگوی خوبی داشتم.با آرژانتینی ها همچنین درباره فوتبال صحبت کردیم.

نمادهای دین اسلام نیز در زمین ورزشگاه های جام جهانی به ویژه در رفتار بازیکنان تیم ملی مراکش به عنوان اولین تیم آفریقایی که به نیمه نهایی جام جهانی رسید،دیده می شد.

قبل از ضربات پنالتی مقابل اسپانیا در مرحله یک هشتم نهایی،جهان نظاره گر آن بود که بازیکنان سوره فاتحه را می خوانند،مردم جهان همچنین سجده ستارگان شیرهای اطلس را تماشا کردند.

بازیکنانی که نه فقط هنگام پیروزی در مسابقات،بلکه پس از شکست مقابل فرانسه نیز خدا را شکر کردند.رفتار بازیکنان مراکش تأثیر فرهنگی زیادی روی بسیاری از هواداران داشت.حتی بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی نوشتند که موفقیت خود را مرهون محبت و دعای مادرانشان هستند.

با توجه به این موضوعات،سازمان «استار اسپورت»که مقر آن در انگلستان است،منشوری تنظیم کرده و در آن از ورزشکاران مسلمان خواسته شده است تا از باشگاه ها و فدراسیون های برگزار کننده مسابقات قهرمانی بخواهند برای کمک به رفع نیازهای مذهبی ورزشکاران پاسخ مثبت دهند

.این منشور توسط چندین باشگاه لیگ برتر و سازمان های ورزشی بریتانیا امضا شد.این نفوذ فرهنگی توسط دیوید ووجانیچ اینفلوئنسر یوتیوب،رصد شد.

او ازوجود آب پاش ها در توالت‌هایی که در سرتاسر قطر که مسلمانان پس از اجابت مزاج از آن برای تطهیر خود استفاده می‌کنند،ابراز شگفتی کرد، و گفت این نشان می‌دهد پاکیزگی یک عمل اجباری در اسلام است.ووجانیچ گفت:من از اینکه ما فقط از دستمال توالت در بریتانیا استفاده می کنیم کاملاً وحشت دارم.

انگلیس فوتبال را به جهان صادر کرد، اما به نظر می رسد جام جهانی قطر در راه صدور نشانه های فرهنگی متمایز به این کشور از جمله کنترل مصرف مشروبات الکلی،تهیه غذای حلال و احتمالا گسترش شکل جدیدی از پاکیزگی رایج در جهان اسلام است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن