جهان اسلامعمومی

جام جهانی قطر: فلسطین یک اسرائیل صفر

یادداشتی از فراس أبوهلال

آوای سنت : هواداران تونسی شنبه گذشته در دقیقه ۴۸ بازی تونس و استرالیا،پرچم بزرگی با عبارت “فلسطین آزاد”به اهتزاز درآوردند،هواداران مراکشی نیز روز بعد در جریان بازی تیم شان مقابل بلژیک همین کار را انجام دادند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، عدد ۴۸ بیانگر فاجعه ای در تاریخ و سرزمین فلسطینیان است و به سال نکبت ۱۹۴۸ اشاره دارد که اجداد آنها به بهانه تأسیس دولت اشغالگر اسرائیل از سرزمین خود اخراج شدند. بنابراین بسیاری از اعراب از این عدد برای ابراز عشق و حمایت خود از فلسطینی ها استفاده می کنند.

نمایش بنرهای فلسطین توسط هواداران تونس و مراکش پس از آن صورت گرفت که مجریان تلویزیون اسرائیل از عدم استقبال هواداران عرب از آنها در قطر شکایت کردند.ویدئوهای متعددی نشان داد که هواداران عرب از گفتگو با شبکه های اسرائیلی خودداری و حمایت خود را از فلسطینی ها اعلام می کنند.

مراکش یکی از چندین کشور عربی بود که در سال ۲۰۲۰ با میانجیگری آمریکا توافقنامه عادی سازی را با اسرائیل امضا کرد،با این حال، وقوع این اتفاقات در دوحه نشان می دهد که بسیاری از هواداران عرب، علی رغم تلاش امارات و بحرین برای اینکه اینگونه جلوه دهند که این معاهدات از پشتوانه مردمی برخوردار است،به توافق نامه موسوم به ابراهیم کارت قرمز دادند.

از زمان بهار عربی که در سال ۲۰۱۱ آغاز شد،رسانه‌های اجتماعی به طور فزاینده‌ای توسط رژیم‌های خودکامه رصد و مخالفان در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس سرکوب یا زندانی شدند.

در این شرایط ودر حالی که ارتش های الکترونیکی رژیم های منطقه،گفتمان سیاسی را هدایت می کردند،پیمان موسوم به ابراهیم در فضایی از سرکوب بی سابقه به وقوع پیوست و سران کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز تلاش کردند تا تصویری مصنوعی از حمایت مردمی از این معاهده ایجاد کنند.با وجود این تلاش ها، نظرسنجی اخیر انجام شده توسط موسسه واشنگتن نشان داد که اکثریت قریب به اتفاق در هفت کشور عربی( حدود ۸۰ درصد) توافق ابراهیم را “بسیار منفی” یا “تا حدودی منفی” می دانند.

امروز جام جهانی قطر فضای باز را برای مردم عرب،از مراکش گرفته تا عربستان سعودی، فراهم کرد تا نظر خود را در استادیوم های فوتبال،درجمع هواداران و در خیابان ها در مورد عادی سازی روابط با اسرائیل، بیان کنند.

یکی از ویدئوها نشان می دهد که یک خبرنگار اسرائیلی از اینکه هواداران عرب به دلیل تابعیت اسرائیلی اش از صحبت کردن با او امتناع می ورزند،شکایت می کند.در همین راستا،چندین ویدئو از هواداران در دوحه نشان می دهد که شرکت کنندگان عرب وقتی متوجه شدند که خبرنگاران مورد نظر برای اسرائیل کار می کنند بر سر خبرنگاران فریاد می زنند.

نمایش باشکوه پرچم فلسطین توسط هواداران مراکشی حین بازی این تیم،حاوی پیامی سیاسی گزنده به خصوص پس از عادی سازی روابط مراکش با اسرائیل است.در این زمینه همچنین ویدئویی منتشر شد که هواداران مراکشی در جام جهانی با قدرت و اشتیاق برای فلسطین آواز می خوانند،این ویدئو محبوبیت زیادی در شبکه های اجتماعی به دست آورده است.

این گونه کلیپ‌ها گوشه‌ای از حقیقت را از واقعیت توده‌های عرب نشان می‌دهد که توافقات عادی‌سازی با اسرائیل را که توسط رژیم‌های عربی تحمیل شده است را رد می‌کنند، شوکی که روزنامه‌نگاران اسرائیلی در طول مسابقات ابراز کردند،دروغی را آشکار کرد که سیاستمداران اسرائیلی سعی در به تصویر کشیدن آن داشتند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل،که در اوایل ماه جاری مجدداً برای این سمت انتخاب شد،بخش بزرگی از میراث خود را بر اساس این ادعاها بنا کرد:او مدعی است که می تواند بدون یافتن راه حلی برای درگیری با فلسطینیان، روابط خوبی با کشورهای عربی برقرار کند. اخیراً نتانیاهو در روزنامه هاآرتص نوشته است:در بیست و پنج سال گذشته بارها و بارها به ما گفته شده است که صلح با دیگر کشورهای عربی تنها پس از حل مناقشه با فلسطینی ها حاصل می شود. اما او افزود:مسیر صلح از رام الله نمی گذرد، بلکه از اطراف آن می گذرد

علاوه بر نتانیاهو،برخی از مفسران و سیاستمداران آمریکایی نیز تاکید می‌کنند که مسئله فلسطین دیگر برای اعراب مهم نیست و این یعنی اسرائیل بدون حل مسئله فلسطین می‌تواند از صلح و روابط عادی با کشورهای عربی برخوردار شود. اما تصاویر اخیر جام جهانی قطر این ادعا را رد کرد و نشان داد که اگرچه رژیم های عربی ممکن است طرفدار عادی سازی باشنداما توده های عرب آن را رد می کنند.

این احساس همبستگی مردم عرب با فلسطینی ها و اتحاد علنی نزدیکی بین سیاستمداران اسرائیلی و رژیم های دیکتاتوری فاسد عرب منجر به خصومت فزاینده علیه دولت اسرائیل در میان توده های عرب شده است.بسیاری معتقدند که این سیاستمداران اسرائیلی و سران رژیم های دیکتاتوری فاسد عرب برای سرکوب آرزوها و رویاهای این مردمان در زمینه حقوق بشر،کرامت، دموکراسی و رفاه تلاش می کنند.

در یک نظرسنجی که مرکز عربی تحقیقات و مطالعات سیاست در ۲۰۱۹-۲۰۲۰ انجام داد ۷۹ درصد از اعراب اظهار داشتند که مساله فلسطین یک مساله عربی است نه فقط یک مساله فلسطینی،در همین نظرسنجی، اسرائیل به عنوان بزرگترین تهدید برای کشورهای عربی رتبه بندی شد.

در حالی که رسانه‌های غربی عمدتاً حمایت از فلسطینی‌ها را در طول جام جهانی نادیده گرفتند و در مقابل بسیاری از روزنامه‌های غربی تلاش کردند،در قطر بر مسائل حقوق کارگران و حقوق همجنس گرایان تمرکز کنند و تعدادی از تیم‌های اروپایی قصد داشتند نشانه‌هایی برای ترویج حقوق همجنس‌گرایان بپوشند.پس از اخطار فیفا مبنی بر اینکه در صورت اقدام به این اقدام، کارت زرد دریافت خواهند کرد،از اقدام خود منصرف شدند.

در همین راستا،وزیر کشور آلمان با پوشیدن یک نشان در جایگاه ها و انتشار عکس خود در توییتر جنجال به پا کرد.همچنین در حالی که بازیکنان آلمان در اعتراض به محدودیت های فیفا،با گرفتن یک عکس دسته جمعی،دهان خود را پوشانده بودند، بسیاری از فعالان ریاکاری این حرکات را محکوم کردند، به ویژه اینکه آلمان از تمام فعالیت های فلسطینی ها در خاک خود جلوگیری می کند.

علیرغم تحریم ها برای سخنرانی سیاسی،هواداران و بازیکنان فوتبال عرب سابقه طولانی در ابراز حمایت از فلسطین دارند، از سردادن سرودهای پرشور گرفته تا سردادن شعارهای همبستگی با غزه، در جریان جام جهانی نیز ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی عربی نشان می‌دهد که یک اینفلوئنسر سعودی در یوتیوب پرچم‌های کشورهای مختلف را می‌فروشد و همراه با آن،یک پرچم فلسطین را به مشتریان هدیه می‌دهد. چنین داستان هایی به ندرت مورد توجه رسانه های غربی قرار می گیرد.

اگرچه اغلب به هواداران عرب گفته می شود که ورزش را با سیاست مخلوط نکنید،اما تیم ها و هواداران اروپایی امسال از این فرصت استفاده کردند و حمایت خود را از اوکراین پس از تهاجم روسیه نشان دادند،و این امر بیانگر آن است که این کشور ها به تناسب علت ها،معیارهای مختلفی را اعمال می کنند.اینجاست که نیاز است تا روزنامه نگاران به چیزی  فراتر از آن حباب ضعیف غربی نگاه کنند و به لایه های پنهان بیندیشند

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن