جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

جام جهانی قطر و عادی سازی مناسبات با اسرائیل

یادداشتی از یوسف حمود

آوای سنت : پس از امتناع مردم کشورهای عربی حاضر در مسابقات جام جهانی قطر از مصاحبه با رسانه های رسانه های اسرائیلی،این رژیم خود را منفور بین ملت ها می بیند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، دو سال پس از برقراری روابط بحرین و امارات با تل آویو،امتناع گسترده اعراب شرکت کننده در جام جهانی از مصاحبه تلویزیونی با این شبکه های این رژیم، چالش های بزرگ پیش روی آرزوهای اسرائیل برای عادی سازی روابط با اعراب را در مقیاس بزرگتر روشن می کند.

قطر به طور رسمی اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و برای آن شرط ایجاد کشور فلسطینی را تعیین کرده است، اما به پروازهای مستقیم از تل آویو اجازه حضور در جام جهانی را داد. قطر همچنین همزمان با روی کار آمدن قریب الوقوع بنیامین نتانیاهو به عنوان نخست وزیر اسرائیل،درخواست اسرائیل برای افتتاح کنسولگری در قطر را رد کرد.

مقامات اسرائیلی ابراز امیدواری کرده بودند که توافق‌نامه‌های آبراهام (توافق‌های عادی‌سازی) موجب عادی سازی بیشتری شود. اما با وجود آن، تلاش‌های خبرنگاران شبکه های اسرائیلی برای گفتگو با مردم عرب حاضر در جام جهانی قطر بی‌نتیجه ماند.

شبکه اسرائیلی “i24 NEWS” در سایت خود می نویسد: با وجود توافقات عادی سازی با اسرائیل، مردم همچنان این ایده را رد می کنند و رسانه های ما با خشم ملت های عربی در جام جهانی قطر مواجه شدند.

وی با اشاره به اینکه تجمعات توده های عرب خالی از پرچم فلسطین نیست گفت که هواداران در همبستگی با آرمان فلسطین،پرچم این کشور را به اهتزاز در می آورند،او افزود هواداران تونس در جریان مسابقه خود شعار (نه به عادی سازی با اسرائیل ) را مطرح کردند.

رویترز همچنین به نقل از خبرنگاران رادیو عمومی اسرائیل “کان” و “کانال ۱۲″، برجسته ترین تلویزیون اسرائیل، می نویسد که برخی از افرادی که با آنها گفتگو کردند از فاصله دور این کار را انجام دادند.

خبرنگار اسرائیلی کانال ۱۳ نیز در گزارشی روی آنتن گفت که هواداران فلسطینی در نزدیکی او دست به تظاهرات زدند و پرچم های خود را به اهتزاز درآوردند و به ما گفتند: برو گم شو.

در شبکه اجتماعی تویترنیز کلیپ‌هایی مبنی بر رد علنی شبکه‌های اسرائیلی در قطربه طور گسترده پخش شد،در همین راستا ویدئویی از یک مغازه‌دار قطری پخش شد که از مصاحبه با یک کانال اسرائیلی امتناع کرد و گفت:ما به فلسطین خیانت نمی‌کنیم.

در ویدئویی دیگر، یک شبکه اسرائیلی سعی کرد با یک قطری  مصاحبه کند اما وقتی این شهروند قطری فهمید که او خبرنگار اسرائیلی است بلافاصله بدون صحبت با خبرنگار آنجا را ترک کرد.

کانال ۱۳ هم سعی کرد با لبنانی ها مصاحبه کند و وقتی خبرنگار به آنها گفت که این شبکه اسرائیلی است، بلافاصله محل را ترک کردند.

همچنین کلیپی از طرفداران عرب پخش شد که پرچم فلسطین را برافراشتند، و در حالیکه یک خبرنگار شبکه تلویزیونی اسرائیل را محاصره کرده بودند شعارهایی سر دادند و گفتند: ای اسرائیلی هر چه سریع تر برو بیرون(برو گم شو)

یکی از کلیپ هایی که به طور گسترده پخش شد این بود، گوینده کانال اسرائیلی “مکان” در حال انجام مصاحبه با یک مصری که در کنار او بود گفت: با یکی از دوستان مصری گفتگو می کنم، ما خوشحالیم از اینکه به اینجا آمدیم تا مسابقات فوتبال را ببینیم. آن شخص مصری به سرعت میکروفون را گرفت و گفت: آری زنده باد فلسطین.

گزارشگر شبکه اسرائیلی نیز از لحظه ای که مورد حمله هواداران عرب قرار گرفت به تلخی یاد کرد و گفت: سعودی ها با او برخورد خوبی نداشتند، سپس او با یکی از هوادارانی که پرچم فلسطین را برافراشته بود درگیر می شود. آن فلسطینی به خبرنگار گفت: اسرائیلی وجود ندارد… فلسطین سرزمین عربی است.

مامون ابوعامر، تحلیلگر سیاسی فلسطینی می گوید آنچه همه از مواضع ملت های عرب حاضر در قطر دیده‌اند هیجان‌انگیز و بسیار قابل توجه است که مواضع اعراب در رد عادی‌سازی را تأیید می‌کند.

او افزود که آنچه قابل توجه بود این است که ما شاهد یک موضع گسترده مردمی عرب نسبت به تشویق فلسطین هستیم و توده هایی که از عربستان سعودی، تونس و کشورهای مختلف می آیند پرچم فلسطین را به اهتزاز در می آورند.وی در گفت‌وگو با الخلیج آنلاین افزود: آنچه دیده می‌شود بیانگرآن است که علاقه و همدردی عمومی برای آرمان فلسطین وجود دارد.

وی ادامه داد: همه این رفتارها موید این است که فلسطین از نظر ملت های عربی یک کشور عربی است و اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند.

وی معتقد است با وجود تلاش برای عادی سازی،آنچه دیده شده است همه نشانه‌هایی است که تأیید می‌کند مسئله فلسطین همچنان مورد توجه توده‌های عرب است و این بیانگر یک موضع ملی و عربی در حمایت از فلسطین ،مردم فلسطین و حق آنها بر سرزمین‌هایشان است.

موضع قطر در مورد هر گونه نزدیکی با اسرائیل در طول جام جهانی قابل توجه بود، زیرا کشور قطر (۱۱ نوامبر ۲۰۲۲) موضع خود را در رد هرگونه عادی سازی با اسرائیل تکرار کرد و گفت که این قضیه با حل مسئله فلسطین مرتبط است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام قطری که نامش فاش نشده است، نوشت: موضع قطر در مورد عادی سازی تغییر نکرده و همچنان با حل مسئله فلسطین از جمله راه حل تشکیل دو کشور مطابق با قطعنامه های شورای امنیت و ابتکار صلح عربی مرتبط است.

فیفا اعلام کرد که با قطر به توافق رسیده تا به طور موقت پروازهای چارتر مستقیم بین تل آویو و دوحه را توسط یک شرکت هواپیمایی که دارای حق فرود در قطر در مدت زمان برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ انجام دهد.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا گفت:این توافق به هواداران فلسطینی و اسرائیلی اجازه می دهد تا از قطر بازدید و در مسابقات شرکت کنند.یک مقام قطری در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت:از زمانی که کشورش حق میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ را به دست آورد، ما همیشه تایید کرده ایم که تمامی دارندگان بلیت می توانند در مسابقات قطر حضور پیدا کنند.وی تاکید کرد: تداوم این توافق به عدم تنش اسرائیل در اراضی فلسطینی، یعنی در قدس، غزه و کرانه باختری مرتبط است

به گزارش پایگاه اینترنتی العربی الجدید، رسانه های اسرائیلی در سپتامبر گذشته، مذاکراتی را بین اسرائیل و کشور قطر به منظور افتتاح کنسولگری موقت اسرائیل در دوحه در دوره جام جهانی تبلیغ کردند اما منابع قطری آن را تکذیب کردند.این درخواست از طریق فدراسیون بین المللی فوتبال دریافت شده بود، اما دوحه آن را رد کرد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن