آسیاجهان اسلام

در حاشیه تشدید تنش ها بین اسرائیل و اردن

یاداشتی از ماهر أبو طير

آوای سنت : ما باید خیلی صریح صحبت کنیم،زیرا همه مقالات اسرائیلی و عبارات سیاسی این رژیم، اردن را در پرونده مسجد الاقصی به چالش می کشند.کسی که اوضاع را زیر نظر دارد، به سادگی متوجه می شود که ممکن است کارها به نقطه خطرناکی برسد که سرپرستی اردن بر مسجد الاقصی را متوقف کند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، با توجه به تاکید اردنی ها بر اهمیت کوه معبد و مسجد الاقصی.تنها در یک روز،دولت اینجا دو چیز را اعلام می کندکه اولین مورد آن انتصاب صد کارمند جدید در کوه معبد است.

مورد دوم بیانیه تند سنان المجالی سفیر اردن از سوی وزارت امور خارجه است که در آن از ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی اسرائیل به دلیل یورش به مسجد الاقصی به شدت انتقاد کرده است.

اسرائیل در حال رفتن به نقطه دیگری در پرونده کوه معبد است.

زیرا در مورد معبد و کوه معبد صحبت می کند و بنابراین مسجد الاقصی در ذهنیت اسرائیل وجود ندارد.

مسلم است که اینجا با مرحله بسیار خطرناکی روبرو هستیم که بارها نسبت به آن هشدار داده شده است،زیرا بسیج جریانات مذهبی دردولت اسرائیل به دنبال کنترل کلی یا جزئی مسجد الاقصی یا تحمیل تقسیم جغرافیایی و یا تعلیق موقوفات بیت المقدس از انجام وظایف خود است.

این موضوعی است که نمی توان آن را دست کم گرفت،مهم نیست که چقدر روی تماس های سیاسی یا ضمانت های بین المللی شرط بندی می شود، آنها اساسا در این قضایا تماشگر هستند و دخالت نمی کنند.

از آنجایی که ممکن است وارد مرحله خطرناک تری شویم،این امر واکنش متفاوتی را می طلبد.

ناظران سیاسی معتقدند پیچیدگی هایی که اردن با آن مواجه است،گزینه های این کشور را محدود می کند.

این در حالی است که اردن علیرغم مشکلات و بحران هایش کارت های زیادی از پیمان صلح گرفته تا توقف الگوهای شبکه های اقتصادی و اتکا به اسرائیل در مسائل آب و برق و با توجه به هرگونه هماهنگی لجستیکی دارد.

این پرونده بر دوش کشور اردن است و این کشور به تنهایی این پرونده را در مقابل چشمان جهان عرب و جهان اسلام بردوش می کشد.اینجا صحبت  از تبرئه اردن یا متهم کردن دیگران نیست، بلکه به این دلیل است که این واقعیتی است که اردن به تنهایی با آن روبرو است.

آنچه خطرات پروژه اسرائیل در کوه معبد را کاهش می دهد،حضور توده های انسانی اطراف الاقصی است که دارای موقعیت تاریخی در بحران است.

این جریانی است که اسرائیل از آن می ترسد و سرمایه گذاری اردن در این جریان مهم است زیرا آنها خطر الاقصی را کاهش می دهند.

همانطور که به طور ضمنی به اردن در وظیفه حفاظت از مسجد الاقصی کمک می کنند،به ویژه با توجه به دولت کنونی اسرائیل که معادلات قدرت را کاملاً به نفع خود می خواند،این رژیم معتقد است که می تواند طرح خود را در داخل مسجد الاقصی بدون ترس از واکنش اردنی، عربی، اسلامی یا بین المللی در این زمان مبهم و دشوار اجرا کند.

ما نیازی به وزیر امنیت اسرائیل و هجوم او به مسجد الاقصی نداریم. بایددرک کنیم که وضعیت تغییر کرده است و قوانین بازی با رژیم اشغالگر درحال تغییر است.

قطعاً این امر مستلزم آمادگی برای همه احتمالات است تا ما با سناریوهای متعدد بیدار نشویم که ساده ترین آنها اخراج موقوفات بیت المقدس و کنترل اداری مسجدالاقصی است.یا تحمیل تقسیم جغرافیایی کوه معبد و یا حتی تخریب یکی از دو مسجد القبلی یا قبه الصخره و غیره.

پروژه اسرائیل در قدس وارد مرحله خطرناکی شده است و این مستلزم تعیین بسته ای از راه حل ها است که باید از هم اکنون آماده شود تا برای همه گزینه ها آماده باشیم.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن