آسیاجهان اسلام
موضوعات داغ

دلایل نزدیک شدن امارات و ترکیه

تحول سیاست خارجی اعراب در رابطه با کشورهای منطقه

آوای سنت : روابط سیاسی امارات و ترکیه با انتشار اخبار غیر رسمی در مورد سفر آتی محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی به ترکیه برای گفتگو با رجب طیب اردوغان، شاهد نقطه عطف جدید و تحولی قابل توجه است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، رویترز به نقل از مقامات ترکیه گزارش داد که در این سفر که ممکن است در ۲۴ نوامبر(سوم آذر) انجام شود، در مورد روابط دوجانبه، تجارت، سرمایه گذاری و تحولات منطقه ای گفتگو خواهد شد.

جلال الدین دوران، مدیرکل مرکز روابط بین‌الملل و دیپلماسی ترکیه می گوید امارات پس از آنکه آمریکا،سیستم پاتریوت را از عربستان سعودی خارج کرد،دیگر احساس امنیت نمی‌کند. علاوه بر این، سیاست آمریکا به سمت گزینه دیپلماتیک با ایران است که امارات را تحت فشار قرار می دهد.

دوران در مصاحبه با الخلیج آنلاین گفت امارات پس از مشاهده تمایل مصر برای نزدیکی با ترکیه و همچنین عربستان سعودی، نمی خواهد تنها بماند و مثل قطر که پس از اتحاد با ترکیه توانست بیش از پیش ایفای نقش کند، به دنبال یک شریک قوی در منطقه است،وی افزود :دلیل دیگر امارات ،خروج آمریکا از افغانستان است. جایی که امارات اردوگاه‌ها نظامی و مراکزی در آنها داشت

دوران درباره موضع ترکیه نیز می گوید: آنکارا نیز به دلایل اقتصادی می خواهد از نزدیکی با امارات منتفع شود و چون این تفاهم ترکیه را در یمن و لیبی قوی تر می کند، روابط دو کشور بهتر خواهد شد.

گزارش ها حاکی از آن است که این سفر در صورت تحقق، برای اولین بار در ۱۰ سال اخیر انجام می شود و نقطه عطفی در روابط دو کشور است  و بازتاب های روشنی در منطقه خواهد داشت.

نشانه های نزدیکی ترکیه و امارات در ۳۱ اوت، زمانی که رئیس جمهور ترکیه در یک تماس تلفنی با ولیعهد ابوظبی در مورد روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای گفتگو کرد، آغاز شد و حدود دو هفته قبل از آن، اردوغان با شیخ طحنون مشاور امنیت ملی امارات دیدار کرد.در این دیدار  در مورد سرمایه گذاری امارات در ترکیه و پرونده های دیگربحث و تبادل نظر شد

پیشتر مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفته بود در چند وقت اخیر فضای مثبتی بر روابط ترکیه و امارات حاکم بوده است.وی درجمع خبرنگاران گفت: اشتباه است که وقایع گذشته را مانعی برای آشتی و عادی‌سازی روابط بدانیم.

وی افزود: در روابط بین الملل نه دوستی دائمی وجود دارد و نه دشمنی دائمی و پس از آنکه دیدارهای بلندپایه ای بین دو طرف در سطح روسای جمهور و وزرا صورت گرفت بر سر سفرهای متقابل توافق شد و در صورت مثبت بودن شرایط فعلی ،روابط می تواند به مسیر درست بازگردد.

گزارش منتشرشده در الحره حاکی از آن است که سفر آتی، اگرچه یک رویداد ناگهانی است، اما در ماههای گذشته چندین شاخص راه را برای آن هموار کرده بود. مهم‌تر از همه، دیدار نادری که اردوغان را با مشاور امنیت ملی امارات پس از سفر بی‌سابقه او به آنکارا همراه کرد.

محمود علوش، پژوهشگر متخصص در امور ترکیه، در مورد زمان سفر ولیعهد ابوظبی به آنکارا می گوید: پویایی جدیدی که از ابتدای سال در سیاست های منطقه ای در حال انجام است، به حرکت قطار عادی سازی روابط ترکیه و امارات کمک کرد. علوش افزود: آشتی ترکیه و امارات و دیگر آشتی‌ها در منطقه نشان می‌دهد که منطقه تمایل بیشتری به ورق زدن آشفتگی در روابط منطقه‌ای پس از بهار عربی دارد.

عبدالخالق عبدالله، تحلیلگر اماراتی معتقد است که نشست آتی نقطه اوج بازدیدهای قبلی و گفتگوهای عمیقی است که در سطوح مختلف انجام شده است.این تحلیلگر اماراتی توضیح داد که هدف اصلی این سفر، عادی شدن روابط سیاسی و دیپلماتیک با ترکیه پس از یک وقفه طولانی است.عبدالله معتقد است که بازگشتی وجود ندارد و ترکیه و امارات هر دو به آینده نگاه می کنند

روزنامه ایندیپندنت ترکیه به نقل از منابع آگاه درباره برخی جزئیات این سفر فاش کرد که بن زاید چندین موضوع را برای گفتگو با اردوغان درنظر دارد که مهمترین آنها اقتصاد و روابط دوجانبه است.نوزت چیچک، سردبیر این روزنامه خاطرنشان کرد: مهمترین موارد در حوزه اقتصاد مربوط به افتتاح مسیر تجاری بین ترکیه و امارات است که از ایران می گذرد که با افتتاح این مسیر،مدت پروازهای تجاری کوتاه می شود.

روسیا الیوم به نقل از مقامات و منابع آگاه گزارش داد که دو کشور در حال کار بر روی طرح هایی برای توسعه همکاری های اقتصادی  از جمله از طریق سرمایه گذاری امارات در بخش انرژی  ترکیه هستند.رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که ترکیه دو قرارداد جداگانه با امارات و پاکستان در رابطه با مسیر جدید حمل و نقل دریایی کالا امضا کرده است که زمان لازم برای کشتیرانی از طریق کانال سوئز را کوتاه کرده و  هزینه‌های حمل و نقل  را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات،دو کشور چشم‌اندازی برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری دارند و علاقمند به سرمایه‌گذاری در زمینه‌های حمل‌ونقل، سلامت و انرژی با هدف دستیابی به منافع مشترک هستند

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن