جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

فراز و نشیب های مناسبات تجاری امارات و اسرائیل

آوای سنت : یک روزنامه عبری، ناامیدی تل آویو را از روابطی که با امارات منعقد کرد فاش کرد و آنها را شبیه زوجی توصیف کرد که دو سال بعد از ازدواج،شکاف بین زندگی رمانتیک و زندگی زناشویی را فهمیدند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت، روزنامه عبری اسرائیل امروز،پس از امضای توافق نامه های عادی سازی بین اسرائیل و امارات، روابط ابوظبی و تل آویو شاهد سونامی سرمایه گذاری های تجاری و اقتصادی بوده است.

در این روزنامه آمده است: درست است که طرفین امروز از روابط دوجانبه بسیار راضی هستند، اما پس از دو سال این ناامیدی به واقعیت پیچیده ای تبدیل شد، زیرا رویای اولیه جریان همکاری در زمینه های فناوری پیشرفته، امنیت، انرژی سبز، اینترنت، فضا و بسیاری از حوزه های دیگر بود که در آن دو طرف جایگاه پیشرو در جهان را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: اسرائیلی ها تصور می کردند به سبب انتظار نوآوری های فن آوری هیجان انگیز در دبی،سرمایه گذاری ها از ابوظبی به تل آویو انجام می شود. اگرچه در عمل پیشرفت بسیار خوبی وجود دارد، اما بسیار پیچیده و کند است، تجارت بین آنها هر ماه جهش می کند، اما بیشتر ۶۰ درصد پول از تل آویو به آنجا (ابوظبی) سرازیر می شود و نه برعکس.

این روزنامه تاکید کرد این ارقام نشان می دهد که تنها یک میلیارد دلار بین آنها رد و بدل شده است و اکثریت قریب به اتفاق آن در تجارت الماس بوده که تولید نمی شود و فقط در اسرائیل فرآوری می شود.

به نوشته این روزنامه، با وجود امضای توافقنامه تجارت آزاد بین آنها در چند ماه پیش، نتایج آن هنوز مشخص نیست، شاید به این دلیل که امارات قوانین اساسی برای تجارت داردکه همیشه مناسب اسرائیلی ها نیست.

بر اساس گزارش روزنامه:درست است که بیش از ۱۰۰ سرمایه گذاری مشترک بین اسرائیلی ها و اماراتی ها ثبت شده است که عدد خوبی است، اما کسانی که شریک بومی اماراتی نداشته باشند، نمی توانند کار کنند.

به نوشته این روزنامه، اسرائیلی‌ها نارضایتی خود را از آنچه عقب‌نشینی اماراتی ها از وعده‌هایی که پس از امضای توافق‌های عادی‌سازی به آنها داده شد، مبنی بر اینکه منابع مالی اماراتی آنها را غرق می‌کند،بیان می کنند.

اما پس از گذشت دو سال از عادی سازی روابط، آنها هنوز کیف پول خود را به روی اسرائیلی ها باز نکرده اند، مگر به شرطی که سود مشخصی داشته باشد یا شرکت، کارخانه یا استارت آپ در حوزه کاری آنها باشد.

وی افزود: مقدار پولی که اسرائیلی‌ها در امارات سرمایه‌گذاری می‌کنند،کم است و آن را (جیب خالی) توصیف می‌کنند. زیرا به سبب مخالفت قابل توجه برخی از اماراتی‌ها با عادی‌سازی به ویژه در عجمان و فجیره،کارکردن برای اسرائیلی ها در آنجا دشوار است.

این روزنامه گزارش داد که اسرائیل سرمایه گذاری های عمده ای را که توسط امارات آغاز شده بود به دلایل نامعلومی متوقف کرد، این موضوع زمانی اتفاق افتاد که شرکت بنادر جهانی دبی  قصد داشت بندر حیفا را تصاحب کند.

امارات و اسرائیل در ۱۳ آگوست ۲۰۲۰ به توافقی برای عادی سازی روابط دوجانبه دست یافتند که در اواسط سپتامبر همان سال در واشنگتن به امضا رسید و از آن تاریخ تاکنون،آنها توافقنامه همکاری در زمینه های مختلف را بین خود اعلام کرده اند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن