جهان اسلامعمومی

مسجد جدید ژاپن؛ تکیه‌گاهی برای اقلیت مسلمان

آوای سنت : مسجدی که به‌تازگی در شمال ژاپن افتتاح شده به مکانی برای گردهمایی اقلیت مسلمان این منطقه از اقوام و ملیت‌های مختلف تبدیل شده است.

به نقل از آساهی، مسجدی در بندر ماهیگیری در ایشینوماکی در استان میاگی در شمال شرقی ژاپن وجود دارد که ممکن است برای برخی افراد محلی غیرمسلمان، نامأنوس به نظر برسد، اما نه برای بسیاری از مسلمانان که در صنایع غذایی دریایی و ساخت و ساز محلی کار می‌کنند.

این مسجد که در ماه جولای تکمیل شد، جایگاه مهمی در زندگی روزمره این مسلمانان دارد، جایی که با ورود جوانان با لباس‌های محلی کشورهای خود به ساختمانی که بالای آن گنبدی سفید است، ندای «سلام علیکم» طنین‌انداز می‌شود. زنانی که روسری به سر دارند، حصیرهایی برای نماز در بیرون ساختمان پهن می‌کنند.

بیش از ۱۰۰ نفر در مسجد ایشینوماکی حاضر می‌شوند. بسیاری از نمازگزاران از اندونزی و جاهای دیگر به ژاپن آمدند تا در تولید و فرآوری غذاهای دریایی، اپراتوری قایق‌های ماهیگیری و صنعت ساخت و ساز کار کنند.

تعداد کارگران خارجی در این شهر بندری رو به اقیانوس آرام که از زمان زلزله و فاجعه سونامی سال ۲۰۱۱ که حدود ۲۰ هزار کشته برجای گذاشت، از کمبود نیروی کار رنج می‌برد، به‌طور فزاینده‌ای افزایش یافته‌ است.

یک بنگلادشی ۵۱ ساله که یک شرکت ساختمانی کوچک را اداره می‌کند این مسجد را ساخته است.

یک جوان ۲۷ ساله اندونزیایی می‌گوید که مسجد برای او ضروری است. وی گفت: من برای نماز جمعه چاره‌ای جز رفتن به مسجدی در سندای با قطار نداشتم. این مرد اندونزیایی که خدمه کشتی است گفت که کارش سخت است و از آنجایی که دلش برای زادگاهش تنگ شده است، مسجد برای او مانند خانه‌ای است تا هموطنانش را ببیند.

رئیس‌ بنگلادشی این مسجد گفت که هنگام شروع پروژه ساخت مسجد، نگران تعصب عمومی علیه اسلام در ژاپن بوده است. او پیش از این از دفتر شورای شهر و انجمن محل بازدید کرد و به آنها گفت که این مرکز هیچ ارتباطی با افراط‌گرایان یا تروریست‌ها ندارد.

قرار است این مسجد بعداً گسترش یابد تا کتابخانه و رستورانی برای سرو غذاهایی که مخصوص مسلمانان به سبک حلال تهیه می‌شود در آن قرار گیرد.

رئیس مسجد گفت: انتظار دارم این نهاد مکانی را برای افراد از کشورها و فرهنگ‌های مختلف فراهم کند تا با یکدیگر تعامل و درک متقابل را عمیق‌تر کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن