جهان اسلامشبه قاره

نامه یکی از اساتید نخبه افغان به مدیران مدارس دینی پاکستان و افغانستان

آوای سنت: در پی افزایش حملات خشونت بار در افغانستان و پاکستان یکی از اساتید افغانستانی با انتشار نامه ای خواستار موضع گیری صریح علما و حوزه های علمیه در برابر اینگونه اقدامات خشونت بار شدند. متن نامه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ (آیه ۹ سوره تکویر)
مدیران مدارس دینی علی الخصوص مدارس دینی پاکستان و افغانستان
آیا تا به حال با خود فکر کرده اید خون چند هزار انسان بی گناه با تفکرات جهادی خودسرانه به زمین ریخته شده است؟ دانشجویان بی گناه برای چه باید کشته شوند؟ و چرا این کشتار توسط و یا به دستور افرادی صورت می گیرد که در مدارس دینی درس خوانده اند؟
رئیس داعش و القاعده ای ها آیا در مدارس دینی درس نخوانده اند؟ پسر بچه های انتحاری در همان سال های ابتدای ورود به مدارس دینی چرا باید به طمع رفتن به بهشت و هم جواری با پیامبر خون انسان های بی گناه را بریزند؟
بگذارید با شما بدون تعارف صحبت کنم، من هم یک سنی حنفی مذهبم و در هیچ جای قرآن، سنت، سیره صحابه و کتب اربعه ندیدم که مسلمانان را به ریختن خون انسان ها تشویق کرده باشد. شما طلاب را به کدام مرحله میرسانید؟ به اینکه برخی از پیروان مذاهب مشرک هستند و ریختن خونشان واجب؟
اصلا برخی از شما اساتید سواد تفسیر آیات قرآن را دارید؟ پیامبر در کنار تمام ادیان با آرامش و مسالمت زندگی می کردند. پیامبر مبلغ بودند نه کسی که با شمشیر بخواهند عقاید مردم را تغییر دهند.
حتما برخی از مدیران مدارس با خود می گویند ما به آن ها نمی گوییم کسی را بکشند، من به شما می گویم که حتما می گویید اما به صورت غیر مستقیم، اینکار را با تفاسیر و برداشت های غیر منطقی خود از آیه ها و روایت انجام میدهید.

جنابان، اینکه پول تعداد زیادی از مدارس دینی شما از طریق سرویس های جاسوسی غرب و عربستان تامین می شود شکی نیست، اما برای مان جالب است که شما اهداف آن ها را دنبال می کنید و انسان های بی گناه را خواسته و یا نا خواسته می کشید.
به گمانم وقت آن رسیده است که مدارس دینی از وجود افراد بی سواد با تفکرات جهادی تکفیری پاک شود و مدارس دینی به آن روش اولیه یعنی تربیت طلاب عاشق سیره پیامبر صلی الله علیه و سلم و صحابه کرام رضی الله عنهم بپردازد که جان انسان ها برایشان آن قدر با ارزش است که زندگی در کنار تمامی افکار با گرایش های مختلف را بیاموزند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن