آسیای مرکزی و قفقازجهان اسلام

نگاهی به نسخه‌های قرآن در نظام اتحاد جماهیر شوروی + عکس

آوای سنت : در نظام شوروی سابق مسلمانان عشق و علاقه فراوانی به چاپ قرآن کریم و کتب اسلامی داشتند، اما ایدئولوژی سوسیالیستی کمونیستی حزب حاکم با ادعای برابری و توزیع عادلانه ثروت برای همه شهروندان و با زدودن دین از عرصه اجتماع و در تنگنا قرار دادن متدینین مسیحی و مسلمان نسبت به پایبندی بر باورهای خویش تلاش کرد تا از تأثیر باورهای دینی در میان شهروندان بکاهد و اصول خود را جایگزین هر باور آسمانی کند.

به گزارش آوای سنت به نقل از اوکراین پرس، با وجود اینکه تعداد مسلمانان پیش از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی از مرز ۷۰ میلیون نفر فراتر رفت، اما در راستای سیاست‌های کمونیستی حزب حاکم در مقابله با ترویج ادیان و نشر الحاد به مسلمانان اجازه چاپ قرآن کریم و کتاب‌های دینی، جز در موارد محدود، داده نشد. در حالی که مردم مسلمان در آسیای میانه، قفقاز، تاتارستان و شبه‌جزیره کریمه عشق و علاقه فراوانی به قرآن کریم داشتند.

در این مجال به موضوع چاپ قرآن کریم در عصر اتحاد جماهیر شوروی سابق اشاره خواهیم کرد. ده‌ها چاپخانه که در عصر امپراتوری شوروی در شهرهای مختلف این منطقه ساخته شده بودند، بسته شده است. می‌توان گفت این چاپخانه‌ها به نشر هزاران نسخه عربی اقدام کرده بودند و از سال ۱۹۱۷ تا ۱۹۵۶ کمونیست‌ها اجازه چاپ هیچ‌گونه نسخه کاملی از قرآن کریم را نمی‌دادند.

مرکز دینی مسلمانان شوروی سابق در اواسط دهه بیست قرن بیستم تلاش کرد تا بخشی از قرآن کریم را (شامل سوره حمد، ابتدای سوره بقره و یک چهارم سوره مبارکه یس) به  ۵ هزار نسخه برساند ولی در سال ۱۹۲۷ فقط موفق به چاپ ۱۵ هزار نسخه از این بخش از قرآن شد.

در سال ۱۹۵۴ با درخواست مرکز دینی آسیای میانه و قزاقستان، به طور رسمی به مسلمانان اجازه چاپ قرآن کریم به خط عربی داده شد و در سال ۱۹۵۶ مسلمانان جماهیر شوروی توانستند ۳۰۰۰ نسخه از کل قرآن کریم را برای اولین‌بار به زبان عربی و در شهر تاشکند ازبکستان به چاپ برسانند و بر روی این مصحف تاریخ ۱ محرم ۱۳۷۵ قمری نگاشته شد.

این قرآن با استناد به نسخه قدیمی که به زبان تاتاری بود، به چاپ رسید و ۴۰۰۰ نسخه از آن به عنوان هدیه به خارج از کشور ارسال شد تا تبلیغی برای آزادی ادیان در جماهیر شوروی سابق باشد. سپس بار دیگر در سال ۱۹۶۰ کل قرآن کریم به زبان عربی در شهر تاشکند به چاپ رسید.

از سال ۱۹۸۴ تا فروپاشی شوروی سابق، این مصحف شریف ۲۲ بار و با تعداد محدود در شهرهای مسکو، لنینگراد، قازان(کازان)، اوفا، آلماتا، دوشنبه، مایکوپ و کالینینگراد چاپ شد. با وجود این این تعداد نسخه برای همه مسلمان کافی نبود و کمبود بزرگی در تعداد نسخه‌های شریف احساس می‌شد.

انتهای پیام

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن