آسیاجهان اسلام

هجمه سرکوبگرانه فرهنگ اسلامی در چین

آوای سنت : لوح تاریخی منقش،‌ با قدمت بیش از صد سال که روی سر در مسجد عیدگاه استان سین کیانگ نصب شده بود، در چارچوب حملات سرکوبگرانه حکومت چین به مسلمانان در این استان مفقود شد.

اعضایی از جامعه مهاجران اویغور به رادیو آزاد آسیا (RFA) گفتند: «مقامات چینی این لوح مکتوب با نقوش گلدار را از سر در مسجد و نمادهای اسلامی دیگر مثل ستاره‌ها و هلال ماه را از گنبد و مناره‌های این مسجد در شهر کاشغر برداشتند».

«تورقونجان الاودون»، مدیر کمیته امور دینی در کنگره جهانی اویغورها که مقر آن در «مونیخ» است، می‌گوید: برداشته شدن این لوح در سال ۲۰١۸ یادآور سیاست‌های شیطانی چین است که هدف از آن نابودی عقیده اسلام در جامعه اویغورها است.

«هنریک زادزیوسکی» از نهاد «برنامه حقوق بشر» که مقر آن در واشنگتن است، تأکید کرد: نمادها و مفاهیم دینی از مسجد عیدگاه برداشته شد تا جایی برای بازدیدکنندگانی باشد که در مورد آنها ظن و شکی وجود نداشته باشد.

مسجد عیدگاه که در سال ١۴۴۲ میلادی ساخته شده است، یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین مساجد در چین است و لوحی که بالای در ورودی آن نصب شده بود به سال ١۹۰۸ بر می‌گردد. زادزیوسکی گفت: که تنها دلیلی که این مسجد هنوز وجود دارد، اهمیت تاریخی آن است تا حزب کمونیست چین بتواند تظاهر کند که اویغورها از آزادی دینی برخوردار هستند.

در گزارش سالانه آزادی دینی بین‌المللی که از سوی وزارت امور خارجه آمریکا صادر شده است دولت آمریکا، تخلفات مشابهی را درباره آزادی دینی علیه اویغورها در استان سین کیانگ که دولت چین مرتکب شده، ثبت کرده است. این گزارش به عنوان بخشی از تعهد آمریکا به تقویت آزادی دینی در سراسر جهان شناخته می‌شود.

ربودن لوح مسجد عیدگاه بخشی از خط مشی مستمر مقامات چین برای نابودی اویغورها و فرهنگ اسلامی در سین کیانگ است.

از آوریل ۲۰۱۷ یبش از یک میلیون نفر از زنان و مردان اویغور در منطقه سین کیانگ، واقع در شمال غرب چین در کمپ‌های آموزشی اجباری دولت چین نگهداری می‌شوند.

بسیاری از این افراد مورد شکنجه نگهبانان این کمپ‌ها قرار می‌گیرند تا مجبوربه ترک اسلام شوند. اما در خارج از کمپ‌ها هم حکومت چین مردم سین کیانگ را مانند زندان تحت فشار سخت قرار داده است.

هجمه سرکوبگرانه فرهنگ اسلامی در چین شامل موارد زیر می‌شود:
۱- مساجد تخریب می‌شوند.
۲- قبرستان‌های اویغورها برای جلوگیری از اینکه خانواده‌هایشان آداب و رسوم خاکسپاری اسلامی را برگزار کنند، تخریب می‌شود.
۳- خانواده‌ها از گذاشتن نام‌های اسلامی برای فرزندانشان منع می‌شوند.
۴- مسلمانان مجبور به خوردن گوشت خوک یا نوشیدن مشروبات الکلی می‌شوند که هر دو در اسلام ممنوع است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن