جهان اسلامشبه قاره

وحدت بین مذاهب اسلامی راهکار حل مشکلات جهان اسلام

آوای سنت: عضو مجمع جهانی تقریب و مذاهب اسلامی و دبیر شورای علمای حکومت اسلامی شمال افغانستان وحدت میان مذاهب اسلامی را باعث خنثی شدن فته های دشمن و شکست آنها دانست.

به گزارش آوای سنت مولانا عبدالرئوف توانا که اخیر سفری به کشورمان داشته است، در سخنانی با اشاره به اینکه مهمترین خواست قرآن کریم از امت اسلامی حفظ وحدت در میان تمامی آحاد است، گفت: پیروان آئیین محمدی در سراسر جهان با هم یکسان و برابر هستند و هدف اصلی مقابله با تبعیض و نابرابری ها است. وظیفه داریم تا درجهت خیر رسانی و بقاء حاکمیت اسلامی، نه با شعار، بلکه با شعور گام های اساسی برداریم تا حکومت های اسلامی از گزند دسیسه های دشمنان مصون و محفوظ باشند. بابد بدانیم که مسلمانان تنها در صورت اتحاد و همدلی به اقتدار خواهند رسید. در روزگاری که مسلمانان در یک دایره جغرافیایی و زیر یک پرچم قرار داشتند، جهان اسلام در شکوه و عظمت بسر می برد و اندام دشمنان ظاهری وغیبی از شکوه مسلمانان به لرزه در میامد.

وی دلیل گرفتاری های امت اسلامی را در تفرقه دانست و افزود: اتحاد امت اسلامی را مانند دانه های تسبیح حول یک محور به هم پیوند زده و آنها را به یکدیگر مرتبط می سازد. سرزمین های اسلامی امروز هر یک تحت عنوان کشورهای مستقل، جدا از هم و به صورت جدا از یکدیگر زندگی می کنند. وقتی در یک سرزمین برای برادران ما اتفاق ناگواری می افتد، در سایر کشورها آرامش برقرار است و چندان بابت گرفتاری هم کیشان شان بی قراری نمی کنند.

امروز کشورهای اسلامی مرزها را به روی هم بسته اند و هر رفت و آمدی را به شدت کنترل می کنند. کشور همسایه مسلمان برای ما نااشنا شده است و در آنجا غریبه به حساب می آییم. محبت ها نسبت به برادران و خواهرانمان که کشورشان در اشغال دشمن قرار دارد، کم شده است. اعتقادات ها مقدس مان دچار آسیب های جدی شده اند. ما توحید را تنها در عبادت می شناسیم، حال آنکه توحید را باید در فرهنگ و سیاست و اجتماع نیز باید بشناسیم، چرا که هر کاری را با بکار بردن نام توحید آغاز کرده و خاتمه می بخشیم. توحید تنها در نماز و خواندن شهادتین ان هم در حد شعار امکان پذیر نمی شود، بلکه نیاز اصلی و هدف روحانی باید زندگی با توحید در همه لحظات زندگی باشد.

مولانا توانا اظهار داشت: مشخصه فرد مسلمانان این است که توحید در اعمالش به وضوح قابل مشاهده باشد. نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم زمانی مبعوث شد که جهان در شرک و بت پرستی غرق بود. ایشان درس خداشناسی را برای رستگاری بشر به ارمغان آورد. از جاهل ترین اعراب بادیه نشین انسان های مومن و نمازگزار و بزرگترین شخصیت های اسلامی را تربیت کرد. مکه را از شرک به سوی توحید فرا خواند و یثرب را به مدینه الاوصول مبدل ساخت.

درب بسته را به زور نشکست و بلکه آن را با حکمت، عقل و شریعت باز کرد. وظیفه و رسالت همه امت است که دنباله روی رسالت پیامبر خویش باشند. سلمان از فارس، صهیب از روم و بلال از سرزمین حبشه به لشکر اسلام پیوستند و ما نیز می توانیم به همین روش ادامه دهنده راه ایشان باشیم.

رئیس بنیاد توانا در ولایت بلخ افغانستان خط سرخ اسلام را عدم دوستی با مخالفان و دشمنان دیرینه خواند و متذکر شد: این تعهد به فرمان الهی ترسیم حقیقی حق در برابر باطل است. عملکرد بزرگان اسلام نه با شعار، که با عمل و کاملا واضح و روشن است. آنها با دشمنان خدا دشمن و با بندگان عزیز باریتعالی دوستی و مهربانی می کردند. متاسفانه امروز دوستی با دشمنان به عنوان یک عمل حسن انگیز شناخته شده و دوستی با برادران مسلمان کاری ناپسند و نکوهیده شمرده می شود. سران کشورهای اسلامی تلاش می کنند با قدرت های استعماری روابط دوستانه برقرار کنند و بلعکس دو مورد برادران مسلمان خود از هرگونه توطئه و دسیسه دریغ نمی ورزند. قدرت های استعمارگر سرمین های اسلامی را به بیش از پنجاه بخش تقسیم کرده اند. پیامبر اکرم، امت را به یک پیکر واحد مثال زده است. عهد ما و میثاق ما با خدای متال این نبوده و نیست که با کشورهای مسلمان دیگر در تقابل باشیم.

مولانا توانا هدف دشمنان را تقابل امت با ارزش های دینی توصیف کرد و عنوان نمود: قبله اول مسلمانان اشغال دشمن قرار دارد. آنها بیت المقدس را با توطئه از دست مسلمانان گرفتند. در بعد از جنگ های صلیبی شاهد شاهد جریان هایی هستیم که بر علیه اسلام برنامه ریزی می شوند. آنها بین بیت المقدس و مکه فاصله ایجاد کردند تا شاید که بتوانند عظمت اسلام را زیر سوال ببرند. دشمن گرچه توانست با جریان های فتنه گر انگلیسی در میان مسلمانان نفوذ کنند، اما خوشبختانه به برکت وجود علمای مومن و معهد شناسایی شده و امروز دیگر جایی در داخل سرزمین های اسلامی ندارند. امروز تلاش آنها برای متفرق ساختن مسلمانان شکست خورده و سعی دارند تا با به جریان انداختن جریان های تکفیری، افراط گری را در میان امت ترویج دهند.

اسلام وحدت امت اسلامی را از اوجب واجبات می دانسته و هیچ امری را مهمتر از آن نمی شمارد. پاسداری از اموری که به آن وابسته هستیم جزو ضروریات ما است. موضوع وحدت ارتباط مستقیمی با حیات اسلام دارد، بنابراین در انجام ماموریت های الهی دقت بکنیم. تاریخ نشان میدهد هرگاه امت و مذاهب اسلامی وحدت رویه را در پیش گرفتند، دشمن شکست خورده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن