آفریقاجهان اسلام

وزیر سابق سنگالی مدال افتخار فرانسه را پس داد

آوای سنت : وزیر و سفیر سابق سنگال در اعتراض به اهانت فرانسه به پیامبر اسلام(ص)، مدال شوالیه فرانسه را به سفارت این کشور در داکار پس داد.

به گزارش آوای سنت به نقل از عربی ۲۱، آمادو تیجان وون، وزیر فرهنگ سابق سنگال، در نامه‌ای به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نوشت که به دلیل اهانت فرانسه به مقدسات مسلمانان احساس افتخار نمی‌کند که با ساموئل پاتی‌، معلم فرانسوی موهن به پیامبر اسلام(ص)، در گرفتن مدال افتخار شوالیه شریک باشد.

تیجان وون، که مدتی نیز سفیر سنگال در کشور کانادا بود، در نامه خود تصریح کرد: هنگام اعطای مدال افتخار فرانسه به وی، احساس مباهات می‌کرد و خوشحال بود که به جمع کسانی پیوسته است که فرانسه با وجود مسائل تاریخی، او را نیز در این جمع قرار داده است.

وی با متهم کردن مکرون به تلاش برای تبدیل برخی افراد گستاخ به قهرمان، گفت: من این مدال را نماد برادری، آزادی و برابری می‌دانستم اما اکنون به دلیل اهانت به پیامبر اسلام(ص) آن را به سفارت فرانسه در داکار تحویل دادم. دفاع از پیامبر اسلام(ص) برای من غرورآفرین است، زیرا مسلمانم و روزانه بارها شهادتین و عبارت «لااله الا الله و محمد رسول الله» را تکرار می‌کنم.

تیجان وون خطاب به رئیس‌جمهور فرانسه گفت: ما هر نفسی که می‌کشیم، همراه با احترام به خدا و پیامبر اوست. بنابراین ما در دنیای آقای مکرون زندگی نمی‌کنیم!

بازنشر کاریکاتورهای موهن به پیامبر اسلام(ص) در فرانسه، که ماه گذشته رخ داد، موجی از خشم را میان مسلمانان جهان برانگیخت و بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی در واکنش به این اقدام اهانت‌آمیز ورود کالاهای فرانسوی را تحریم کردند، در حالی که رئیس‌جمهور فرانسه این اقدام را «آزادی بیان» توصیف کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن