جهان اسلامعمومی

پوشش کعبه و نحوه آماده سازی آن

آوای سنت : پوشش کعبه هر سال در آغاز ماه ذی الحجه چندین متر بالا می رود، سپس آن را با پنبه می پوشانند تا در آستانه روز عرفات،پوششی جدید جایگزین آن شود.به نظر می رسد کعبه نیز همزمان با مسلمانان لباس نو می پوشد تا عید را با آنان جشن بگیرد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، این رسم در حجه الوداع زمانی آغاز شد که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، پوشش کعبه را با پارچه یمانی جایگزین کرد و به دنبال آن خلفای راشدین نیز این سنت را ادامه دادند و تا عصر حاضر همچنان ادامه دارد.این پوشش از ابریشم خالص بافته شده با طلا و نقره ساخته شده است و هر سال با یک پارچه براق تر جایگزین می شود.

ساخت پوشش برای کعبه از زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و خلفای راشدین رض با استفاده از پارچه های یمانی آغاز شد و پس از آن در زمان معاویه بن ابی سفیان نیز ادامه یافت.

او اولین کسی بود که کعبه را در موسم حج معطر کرد و به همین سبب کعبه همه ساله در ماه رجب معطر می شود،کعبه دو بار در سال، بار اول در روز عاشورا و بار دوم با هدف آمادگی برای عید سعید فطر پوشانده می شد.پوشش کعبه را از بهترین پارچه های دمشقی می ساختند و از ناحیه کسوه در دمشق به مکه می فرستادند و به همین سبب، به آن کسوت کعبه می گفتند.

مصریان افتخار ساختن پوشش کعبه را از آن خود می دانستند و معتقد بودند هیچکس نباید در آن مناقشه کند. و در سال ۷۵۱ هجری قمری پادشاه یمن لباس کسوه یمانی را درکشور خود ساخت.ایرانیان و عراق چندین بار در این زمینه تلاش کردند، اما حاکمان مصر بر ادامه ساخت آن اصرار داشتند.

با بروز اختلاف سیاسی بر سر نحوه برگزاری جشن کاروان کعبه، مصر تولید پوشش کعبه را برای مدت بیش از ۶ سال متوقف کرد.

در سال ۱۳۴۶ هجری قمری، ملک عبدالعزیز آل سعود در پی اختلاف سیاسی با مصر دستور تأسیس خانه کعبه کسوه را صادر کرد،خانه ای که مجهز به دستگاه های بافندگی و گلدوزی است و هر ساله به روز می شود.

این خانه بیش از ۲۰۰ کارگر دارد و پوشش بیرونی و اندرونی کعبه و پوشش اندرونی حجره پیامبر اکرم را تولید می کند.

برای ساخت آن  از ۶۷۰ کیلوگرم از مرغوب ترین نخ های دنیا و ۱۲۰ کیلوگرم سیم و نخ طلای خالص ۲۴ عیار و همچنین تا میزان ۱۰۰ کیلوگرم نخ  نقره استفاده می شود.هزینه پوشش کعبه بیش از ۲۰ میلیون ریال سعودی معادل ۵.۳ میلیون دلار است که آن را به گران ترین لباس جهان تبدیل کرده است.

پوشش قدیمی پس از برش خوردن به قطعات کوچک تر، به کمیته ای از دولت عربستان سعودی تحویل داده شد تا آنها را به عنوان هدیه بین مقامات کشورها و سفارتخانه ها در عربستان سعودی توزیع کند

پوشش قدیمی کعبه در مسجد اولو در بورسا ترکیه به نمایش گذاشته شده که قدمت آن به سال ۱۵۱۷ باز می گردد، سلطان سلیم اول پس از فتح عثمانی آن را از سرزمین مصر به دست آورد، این قدیمی ترین پوشش کامل کعبه در جهان است.

مصر در حال آماده شدن برای نمایش بخشی از پوشش کعبه از سال گذشته در موزه پایتخت اداری جدید است.

بخش‌هایی از پوشش قدیمی نیز هر از گاهی در نمایشگاه نساجی در المعز قاهره به نمایش گذاشته می‌شود. این موزه سال گذشته دو تکه از پوشش کعبه را به رنگ سبز و سیاه به نمایش گذاشت که قدمت آن به اواخر دوران ممالیک و اوایل دوره عثمانی باز می گردد.

رنگ سبز قسمتی از پوشش حجره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و رنگ سیاه قسمتی از پوشش کعبه بود. هم اکنون کسوت یا پوشش قدیمی در خانه صنعت کسوت که در سال ۱۲۳۳ هجری قمری در قاهره تأسیس شده، وجود دارد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن