آسیاجهان اسلام
موضوعات داغ

چرخش عربستان به سمت روسیه

بررسی آخرین تحولات در مناسبات ریاض _ واشنگتن

آوای سنت : روابط آمریکا و عربستان پس از تصمیم ریاض برای تنوع بخشیدن به منابع تسلیحاتی و بومی سازی صنایع نظامی، نگرانی دولت آمریکا را افزایش داده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت آسوشیتدپرس فاش کرد که در هفته های اخیر،آمریکا با وجود ادامه حملات حوثی ها به عربستان، برخی از سیستم های دفاعی پیشرفته خود ازجمله باتری های سیستم پاتریوت را از عربستان  خارج کرده است.

این خبرگزاری نوشت تصاویر ماهواره ای گرفته شده توسط Planet Labs مفقود شدن باتری های پاتریوت و سیستم دفاعی THAAD ارتش آمریکا را در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان تأیید می کند.

به تعویق افتادن سفر وزیر دفاع آمریکا به عربستان در سفر اخیر وی به خلیج فارس ،گمانه زنی ها درباره روابط دو کشور را تشدید کرد. هرچند طرف آمریکایی تأکید کرد که این سفر به دلایل برنامه ریزی از سوی سعودی ها لغو شده است.

در این زمینه ،کریستین اولریچن ،پژوهشگر موسسه سیاست عمومی جیمز بیکر در دانشگاه رایس ، تأیید می کند که کاملاً واضح است که دولت آمریکا مانند گذشته غیرفعال بوده و نسبت به خلیج فارس متعهد نیست.طی ماه های گذشته ، ایالات متحده به استقرار مجدد ارتش خود در تلاش برای مقابله با آنچه مقامات آمریکایی آن را یک چالش فوری از سوی چین و روسیه می دانند ،تاکید کرد.

ترکی الفیصل ، رئیس سابق سرویس اطلاعاتی عربستان هفته گذشته در پاسخ به سوال CNBS  گفت:خروج موشک های پاتریوت از عربستان به معنای اعلام آمادگی آمریکا برای کمک به عربستان در دفاع از خود در برابر دشمنان خارجی نیست.

الفیصل ابراز امیدواری کرد که واشنگتن تعهد خود را با استفاده از هر آنچه برای کمک به عربستان سعودی که تمایل دارد به آمریکا تکیه کند ، اثبات کند.

الفیصل خاطرنشان کرد که ایالات متحده در حال حاضر باید به طور جدی به حمایت از خاورمیانه بپردازد. به ویژه پس از آنچه او “خروج آشفته” ایالات متحده از افغانستان توصیف کرد که منجر به بحران کنونی در کابل شد.

دکتر ونداوی متخصص امور نظامی می گوید: کشورها در تنوع بخشیدن به نیازهای خود به سلاح آزادند. اما برخی از کشورهای تولیدکننده سلاح در تلاشند شرایط خاصی را از جمله نحوه استفاده از این سلاح ها وضع کنند. وی خاطرنشان می کند که عربستان سعودی کاملاً به سلاحهای آمریکایی و غربی وابسته است و درهای این کشور هنوز به روی سلاح های تولید شده در شرق باز نشده است

وی در مصاحبه خود با الخلیج آنلاین گفت پاتریوت در کار خود دقیق عمل نکرده است،همچنین سلاحهایی مانند گنبد آهنین اخیراً در مقابل موشک های کوچک شکست خورده است و حملات موشکی به پایگاه عین الاسد در غرب عراق نشانه دیگری از شکست این سلاح هاست، او می گوید جایگزین های دیگری نیز وجود دارد که عربستان می تواند در دفاع از آنها استفاده کند.

قحطان الخفاجی کارشناس استراتژیک گفت: خروج پاتریوت آمریکایی از عربستان باعث ایجاد تردید در برخی از ناظران شد. زیرا تداوم حملات حوثی ها با هواپیماهای بدون سرنشین و تهدید امنیت سعودی ممکن است بر طرف سعودی تأثیر بگذارد.

الخفاجی در مصاحبه خود با الخلیج آنلاین گفت آمریکا و عربستان می دانند که  پاتریوت در برابر هواپیماهای بدون سرنشین موثر نیست ،همچنین واشنگتن معتقد است هیچ خطری تهدید کننده عربستان نیست که مستلزم حضور نیروهای آمریکایی درمنطقه  باشد.

گزارشها حاکی از آن است که ریاض درمسیر نزدیک شدن به مسکو گام های بلندی برداشته است .این موضوع در ۲۳ آگوست ۲۰۲۱ ، هنگام مذاکرات عربستان و روسیه برای همکاری در زمینه دفاعی مشهود بود. این امر باعث شد تا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به عربستان در مورد همکاری نظامی با مسکو هشدار دهد. او از همه شرکا و متحدان آمریکایی خواست تا از معاملات جدیدو بزرگ با بخش دفاعی روسیه اجتناب کنند.

پیش از این ، ژنرال فرانک مک کنزی ، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا گفته بود در حالی که ایالات متحده حضور نظامی خود را در خاورمیانه کاهش می دهد ، روسیه و چین به دنبال افزایش نفوذ خود در منطقه هستند.مک کنزی با تأکید بر اینکه خاورمیانه به طور کلی منطقه ای از رقابت شدید بین قدرت های بزرگ محسوب می شود ، بر ضرورت اصلاح موقعیت آمریکا در منطقه تاکید کرد.

ناظران بر این باورند که رویکرد عربستان سعودی به روسیه و دیگر کشورهای بزرگ پیام روشنی برای شریک آمریکایی بی میل دارد .این پیام این است که  خلاء ایجاد شده توسط دیگر قدرتها پر خواهد شد و دستاوردها و امتیازات بزرگی که واشنگتن طی چندین دهه مشارکت با کشورهای منطقه به دست آورده است، ابدی نیستند و نمی توانند رایگان ادامه پیدا کند

طبق گزارش موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم ، عربستان سعودی بزرگترین واردکننده تسلیحات آمریکایی است که ۲۴ درصد از کل صادرات تسلیحات را بر اساس مشارکت با عربستان سعودی به خود اختصاص داده است و آمریکا مبالغ زیادی از فروش سلاح به عربستان دریافت می کند.

قحطان الخفاجی اظهار داشت: زمان تصمیم گیری برای خروج پاتریوت نوعی فشار سیاسی است که با هدف فشار آوردن بر عربستان سعودی انجام می شود تا متوجه شود که تعهد دولت آمریکا در قبال عربستان سعودی کاهش یافته است . به ویژه از زمانی که عربستان متوجه شده است ایالات متحده در رفتار خود غیر قابل پیش بینی است .آخرین مورد آن چیزی است که در افغانستان اتفاق افتاد.

وی معتقد است که ایده تنوع بخشیدن به منابع تسلیحاتی در عربستان سعودی چیز جدیدی نیست ،او افزود: گزارش های رسانه ای دو سال پیش تأیید کرد که عربستان تصمیم گرفته است اقداماتی را برای تنوع بخشیدن به خرید تسلیحات ، مانند خرید سامانه اس -۴۰۰ از روسیه انجام دهد، اما او به صراحت گفت که واشنگتن ممکن است به عربستان اجازه ندهد که این کار را انجام دهد.

عربستان سیگنال های منفی زیادی دریافت کرد و این از طریق مجموعه ای از سیاست ها و موضع گیری های دولت جو بایدن مشخص شد ، به ویژه موضوع نرمش و انعطاف پذیری با ایران به گونه ای که با منافع عربستان مغایرت داشته باشد  و این باعث شد ریاض شرکای بین المللی خود را متنوع کند.

ناظران معتقدند که برداشتن باتری های پاتریوت ممکن است سعودی ها را بیش از هر زمان دیگری به دنبال جایگزینی برای سیستم های دفاعی آمریکا که به طور خاص در بازار روسیه موجود است ، برانگیزد.

الونداوی ، کارشناس مسائل نظامی ، می گوید: رویکرد عربستان سعودی در مورد گزینه های جایگزین ایالات متحده شگفت انگیز نخواهد بود ، اما این پیامی برای دولت آمریکا خواهد بود که جایگزین هایی برای عربستان وجود دارد و می تواند از فشارهای آمریکا رهایی یابد.

او معتقد است که این  موضوع بر روابط عربستان و آمریکا تأثیر نمی گذارد ، زیرا آنها دارای روابط پایدار هستند، عربستان هنوز متحد ایالات متحده است و بنابراین به دلایل زیادی آن را رها نخواهد کرد . اما عربستان ممکن است آرزوی بازتر شدن با کشورهای جهان از جمله روسیه را داشته باشد، صحنه روابط ریاض و مسکو نشان دهنده احتمال توسعه آن در آینده نزدیک است.

قحطان الخفاجی معتقد است روابط بین ریاض و واشنگتن گسترده تر از آن است که در یک بازده زمانی مشخص از طریق یک اختلاف نظر کوچک بررسی شود،وی همچنین گفت : عربستان سعودی بالاخره مجبور خواهد شد در روابط خود با آمریکا تجدید نظرکند ،همچنین  واشنگتن نمی تواند از عربستان سعودی که دارای جایگاه مهم عربی و اسلامی است غافل شود.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن