آسیاجهان اسلام
موضوعات داغ

چین و طالبان به کدام سو می روند؟

اهداف چین از ارتباط گیری با طالبان

آوای سنت : چین هنوز در مورد آینده روابط با طالبان تصمیم نگرفته است، سخنگوی وزارت خارجه چین می گوید در باره به رسمیت شناختن یا عدم آن، پس از تشکیل دولت تصمیم گیری می شود.اما با این حال،پکن نشانه هایی از قصد خود برای ادامه تماس مستقیم با طالبان ، که پس از خروج نیروهای آمریکایی اکنون بیشتر افغانستان را تحت کنترل دارد، ارائه کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت، هوآچونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: کشورش با طالبان افغان ارتباط دارد.چیزی که رهبران طالبان نیز آن را تأیید می کنند و این  سوالاتی را در مورد اهدافی که چین به دنبال دستیابی به آن است ، ایجاد می کند.

در حالی که افغانستان در آستانه بازگشت به حکومت طالبان است ،چین، بزرگترین همسایه اش ،هنوز در حال یافتن چگونگی برخورد با بزرگترین تغییر در محیط بین المللی اطراف خود در ۲۰ سال گذشته است.

کارشناس موسسه آسیای جنوبی وابسته به موسسه روابط بین الملل مدرن چین معتقد است که تحولات افغانستان تأثیر غیرمستقیمی بر آسیای مرکزی ،پاکستان وخاورمیانه خواهد داشت. این امر بر ثبات مرزهای چین ،ساخت کمربند وجاده منطقه و جهان تأثیر می گذارد،وی افزود که چین باید در بازسازی آینده افغانستان شرکت کند.

هو شیشانگ ، مدیرموسسه آسیای جنوبی می گوید چین از تماس های خود با طالبان در تلاش برای تأثیرگذاری بر سه حوزه اصلی ، یعنی سیاست ، اقتصاد و امنیت ، سود خواهد برد.وی افزود: پکن از طالبان می خواهد تا یک سیستم گسترده و جامع جدید متناسب با شرایط ملی افغانستان ومطابق با موضع ثابت چین برای ترویج صلح و آشتی در افغانستان ، تشکیل دهند.

وی افزود از نظر اقتصادی ، چین در تلاش است تا افغانستان را به بخشی از اهداف توسعه چین تبدیل کند و نشانه های این امر از طریق مکانیسم گفت وگوی وزرای خارجه چین ، پاکستان و افغانستان و ساخت کریدور اقتصادی چین و پاکستان نمایان شده است ، که درنهایت کابل نیز از این اقدام سود خواهد برد.

وی افزود: چین با تقویت ارتباطات خود با طالبان ، با استفاده از وعده های رهبران جنبش در مناسبتهای مختلف که گفته اند اجازه نخواهند داد خطری از خاک افغانستان امنیت چین را تهدید کند،مقابله با تروریسم را تقویت  خواهد کرد.

شاید مهمترین مسئله ای که در ذهن چین وجود دارد، منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور است که دارای مرز زمینی با افغانستان است.گنگ شوانگ ، معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل گفت که چندین سازمان که وی آنها را تروریستی توصیف می کند ، از جمله گروه ترکستان شرقی،که چین آنها را متهم به تلاش برای جداسازی در سین کیانگ می داند،در افغانستان دیدارهایی داشته اند، چین امیدوار است که افغانستان دوباره به بهشت تروریست ها تبدیل نشود.

تینگ هونگ ، کارشناس امور نظامی ، معتقد است که چین از طریق تماس با طالبان ، خط قرمزها را ترسیم کرده که توسعه هرگونه رابطه در آینده به حفظ امنیت چین بستگی دارد.

طالبان نیز چین را یک کشور دوست توصیف کرده و از آمادگی آنها برای بازسازی و توسعه افغانستان استقبال کردند. سهیل شاهین ، سخنگوی طالبان در یک کنفرانس خبری گفت که طالبان امنیت سرمایه گذاری چین در افغانستان را تضمین می کند.

تینگ هنگ به الجزیره توضیح داد که نیاز افغانستان به کمک های اقتصادی و سرمایه گذاری در زیرساخت های آن برگ برنده پکن در حفظ امنیت سرزمین خود و سرمایه گذاری شرکت ها و ابتکار آن (کمربند و جاده) خواهد بود.

هو شیجین ، سردبیر روزنامه چینی ، گلوبال تایمز ، معتقد است که چین روابط خود را بر اساس منافع متقابل ایجاد می کند و خاطرنشان می کند که اگر چین به افغانستان برود،به شعار احترام به انتخاب مردم همه کشورها که جز اصول سیاست خارجی چین است احترام می گذارد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن