دسته‌بندی نشده

ادامه قیام سنگ در یک روستای فلسطینی

آوای سنت : دهکده ای در فلسطین که ۳۵ سال است قیام سنگ (انتفاضه )در آن متوقف نشده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت،نظامیان اسرائیل تا سال ۱۹۸۷ به دلیل عدم اعتراض ساکنان این روستا به اشغالگری، به آن لقب دهکده صلح داده بودند.

همه کسانی که منتسب به روستای «بیت أُمّر» هستند به راحتی از جلوی پاسگاه‌های نظامی تردد می‌کردند، در حالی که ساکنان  سایر روستاها به دلیل سوابق امنیتی قادر به عبور و مرورنبودند.اهالی روستای شمال الخلیل در کرانه باختری این تبعیض را دوست نداشتند،با وقوع انتفاضه سنگی در ۸ دسامبر ۱۹۸۷، قیام انتفاضه در این روستا اوج گرفت و از آن زمان تاکنون آتش فروکش نکرده است.

بیت أُمّر ۳۵ سال است که تقریباً هر روز،درگیری هایی در آن انجام می شود،در این روستا هر سال حداقل یک نفرشهید و دهها مجروح و بازداشت می شوند.این روستا حتی در اوج روند صلح بین اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین در دهه ۱۹۹۰، سنگ را به عنوان یک سلاح تمام نشدنی حفظ کرد.

شرایط متعددی در بیت أُمّر به وجود آمد که آن را از برافراشتن پرچم سفید منع کرد و باعث شد تا شعله مقاومت مردمی را حفظ کند. از جمله مهم‌ترین آنها تجاوز شهرک‌سازی ها به اراضی آن و استقرار یک برج نظامی در ورودی آن، که آتش دائمی را در روستا ایجاد می‌کرد.

عصر روز دوشنبه ۲۸ نوامبر( ۷ آبان)فضایی که درفوریه ۱۹۸۸ (بهمن ۱۳۶۷ )شاهد آن بود، به بیت أُمّر بازگشت. اهالی روستا برای وداع با شهید جدیدی که به کاروان شهدای روستا ملحق شده بود قرار ملاقات گذاشته بودند، مفید خلیل (۴۴ ساله) پدر ۵ فرزند ۱۲ تا ۲۰ ساله است.

در ورودی اصلی روستا در شرق،که آن را به شهرهای الخلیل در جنوب و بیت لحم و قدس در شمال وصل می‌کند، انبوهی از سنگ‌هایی که بر سر سربازان می‌بارید،صدها گلوله واقعی و پلاستیکی و بقایای گاز و بمب های صوتی انباشته شده است.

در آن روز مفید که جوان شوخ طبعی بود، با نظامیان اشغالگر مستقر در مرکز روستا درگیر شد، اما دیگر برنگشت پس از ۵ بار مجروح شدن و دو بار دستگیری توسط نیروهای اشغالگر،این سومین بار بود که خبر شهادت او به خانواده اش می رسید.

خانواده شهید و فرزندان او، بهترین حمایت و پشتیبانی را از اهالی روستا دیدندکه با حضور چند روزه در مجلس ترحیم مانند ده ها شهید قبلی، روحیه آنها را بالا بردند، که حضورشان به گفته برادر شهید موجب کاهش درد فرزندان  و اطرافیان شد.

ابراهیم ابوعیاش (۵۰ ساله) که از پیشگامان قیام بر ضد اشغالگران است و چندین بار دستگیر و بر اثر اصابت گلوله مجروح شده است به الجزیره می گوید که صحنه بیت أُمّر  در روز شهادت مفید با ۳۵ سال پیش تفاوت چندانی ندارد

.ابوعیاش ما را به آن روز می برد که فوریه ۱۹۸۸در یاد اهالی روستا به نام روز شهدا حک شده است.در آن روز ۳ نفر از ساکنان بیت أُمّر بر اثر اصابت گلوله‌های اشغالگران کشته و ۴۵ نفر زخمی شدند.

وی افزود:در آن روز ۳ شهروند به شهادت رسیدند و اسم من نیز به عنوان شهید چهارم اعلام شده بودکه گلوله اشغالگران حفره ای در بدنم ایجاد کرد که تا امروز وجود دارد.

ابراهیم به دلیل وخامت اوضاع جسمی ۱۲ روز در بخش مراقبت های ویژه و سپس سه ماه در بیمارستان بستری شد و تا به امروز همچنان از عوارض این مصدومیت رنج می برد.او به همین جراحت بسنده نکرد و در سال های ۱۹۸۹، ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ به اتهام پرتاب سنگ به سربازان و شهرک نشینان دستگیر شد.

ابوعیاش می گوید که صحنه روز شهدا با تعداد شهدای کمتری در ۷ آبان تکرار شد،روزی که اهالی روستا جیپ های نظامی اشغالگران را محاصره و آنها را سنگ باران کردند،در این روزبسیاری از اهالی روستا گلوله باران شدند و یکی از آنها به نام مفید خلیل به شهادت رسید.

این مجروح و اسیر سابق درباره شباهت های گذشته و حال به این نکته اشاره کرد که روستاییان یک بیشه واقعی برای رزمندگان مقاومت هستند و همه درهای خود را به روی هرکسی که توسط ارتش اشغالگر تعقیب می شوند،باز می کنند.

وی با اشاره به اینکه همه ساکنان روستا در رویارویی ها با اشغالگران شرکت می کنند،گفت مقاومت مردمی مورد اجماع همه مردم با مؤلفه های مختلف آن است.

به گفته محمد ایاد عوض، یکی از فعالان مستندسازی تجاوزات اسرائیل، بیت امر در طول ۳۵ سال، ۱۱۰ شهید وهزاران مجروح و صدها زندانی تقدیم کرده است.عوض که الجزیره را در یک تور در داخل شهر همراهی می کرد، اشاره کرد که فقط در ۲۸ نوامبر گذشته ۳۰ نفر از اهالی این روستا با گلوله های واقعی مجروح شده اند،او خاطرنشان کرد که در حال حاضر ۲۵۰ نفر از اهالی روستا در بازداشت رژیم اشغالگر هستند که حدود ۳۰ نفر آنها  زیر ۱۸ سال سن دارند

این فعال روستایی حفظ شعله های مقاومت را در طول این ۳۵ سال ناشی از سرعت واکنش مردم در هر رویداد می داند و توضیح می دهد:به محض اینکه نظامیان رژیم صهیونیستی به بیت امر یورش می برند،مردم از هر طرف، از پیر و جوان، زن و مرد تلاش می کنند تا به سوی این نیروها سنگ پرتاب کنند تا آنها را فراری دهند.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن