زن و خانوادههمسرداری

بررسی زمینه های بروز طلاق در جامعه

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه الصدیق بیرجند رشد خشم و کینه و دشمنی در جامعه را بیانگر دوری جامعه از اصول اخلاقیات و باورهای دینی دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت مولوی خلیل الله مرتضایی با اشاره به افزایش پدیده شوم طلاق در جوامع اسلامی گفت: والدین، دانشمندان، علما، نخبگان، نویسندگان و مسئولین باید دست به دست یکدیگر داده و برای رهایی از این پدیده خطرناک که شرافت خانواده ها و کرامت زندگی را از بین می برد، چاره اساسی بیاندیشند.

وی طلاق را موضوعی بسیار گسترده و پیچیده دانست و ضمن برشمردن برخی دلایل طلاق میان زوج های جوان اظهار داشت: طلاق در لغت به معنای رها شدن از عقد نکاح و فسخ کردن آن است. طلاق پدیده ای بسیار خطرناک و شوم است که به زن و مرد امکان می دهد تحت یک سری شرایط پیوند زناشویی را که قرآن کریم از آن به عنوان میثاق محکم و استوار یاد می کند، فسخ نمایند.

در شریعت مقدس اسلام برای نکاح احکامی وضع شده است. نکاح واقعی با احکام، شرایط و رعایت سنت ها منعقد می ‌گردد. طلاق نیز دارای ظوابطی است که احکام مقدس اسلام آنها را برای ما بازگو می ‌نماید.

مولوی مرتضایی ادامه داد: امروز اگر می بینیم که در جامعه طلاق های شیطانی و نه شرعی ترویج پیدا کرده اند، به علت عدم آگاهی از شرایط و ارکان طلاق است. به همین دلیل خود را در مخمصه و بن بستی قرار می دهیم که حاصلی جز پشیمانی به دنبال ندارد.

به کرات دیده و شنیده می ‌شود که برخی ها زنان خود را نه یکبار، بلکه سیصدبار و هزار بار طلاق می دهند که اینها نامشروع هستند و هیچ راهی برای بازگشت وجود ندارند. این قبیل انسان ها وقتی که به بن بست می خورند، دین و مذهب را به چالش می کشند تا به اصل شرع مقدس ایراد وارد کنند، حال آنکه هر مردی فقط حق سه طلاق دارد.

امام جمعه اهل سنت روستای نوغاب شرعیت مقدس اسلام دینی آسان و راهگشا خواند و تاکید ورزید: در این دین بن بست و چاله به چشم نمی خورد. این خود انسان ها هستند که در کارشان بن بست ایجاد می کنند. از منظر اسلام طلاق یک دریچه برای کسانی است که ادامه زندگی برایشان ناممکن نیست می شود. امروز متاسفانه این پدیده شوم در جوامع اسلامی به کثرت اتفاق می افتد، به نحوی که بر اساس آماره طی یک ساعت چهار الی پنج طلاق در کشور به ثبت می رسد.

مولوی مرتضایی عدم انتخاب ناآگاهانه همسر را از علل افزایش طلاق در جامعه دانست و متذکر شد: جوانان باید دقت کافی را برای انتخاب شریک زندگی خو به خرج دهند. معیارهایی که رسول مقدس اسلام برای ما بیان کرده است. از جمله اعتقادات دینی و اخلاق نیکو که در انتخاب همسر کمتر سنجش می شوند. ظاهر شخص به تنهایی نمی تواند باعث خوشبختی شود. سلامتی در اعتقاد و دین زندگی طلاق را کاهش می بخشد. بنا به فرمایش نبی مکرم اسلام، همسران خوشبخت کسانی هستند که دین را اولویت می دانند.

مدرس حوزه علمیه الصدیق بیرجند اعتیاد را از دلایل دیگر زندگی های منجر به طلاق عنوان نمود و یادآور شد: وقتی که این بلای خانمانسوز تبدیل به عادت شود، عقلانیت را مختل کرده و عناصر ارزشمند زندگی ارزشمند از جمله عزت و شرف انسان را بر باد می دهد. انصاف و وجدان را دچار خواب طولانی کرده و زندگی دو نفر را از هم می پاشد.

بی حیایی ها، بی عفتی ها و چشم چرانی ها متلاشی کننده هستند. این نکته را هم در نطر بگیریم که زنها تنها محتاج خوردن، آشامیدن، لباس خوب داشتن و رفاه نیستند، آنها نیاز به محبت، علاقه و معاشرت دارند، اگر مرد متاهل محبتش را به شخصی دیگر عرضه بدارد، شک نکند که زندگیش از هم خواهد پاشید. معمولا در همه جا از اهمیت حجاب صحبت ‌به میان می آید، لیکن صحبت از غیرت اسلامی کم است. مردان مسلمان باید غیرت را در زندگی به کار گرفته و جلوی بسیاری از بی عفتی ها و بی ایمانی ها را بگیرند.

مولوی مرتضایی خاطر نشان ساخت: دخالت اطرافیان و بویژه اعضای نزدیک در از هم پاشیده شدن، همچنان پر رنگ است. سوءظن ها و بدگمانی ها در زندگی ها جریان داشته و زمینه ساز بروز اختلافات مبان زن و مرد هستند. عده ای به بهانه اجرای سنت مبادرت به ازدواج مجدد نموده و آن را امری مبارک می دانند. البته این مسئله بستگی به سلیقه انسان ها دارد‌. برخی ها با یک زن زندگی می کنند. برخی با دو زن و یا بیشتر پیمان زناشویی می بندند، شریعت دین اسلام ازدواج مجدد را جایز می داند، اما باید شرایط و امکانات نیز مد نظر قرار گیرد تا وصلت ها منجر به طلاق و جدایی نگردد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن