زن و خانوادههمسرداری

بررسی عوامل بروز طلاق در کلام مولانا سپاهی

آوای سنت: مدیر مدرسه دارالقرآن سروان، دخالت های منجر به جانبداری را باعث تشدید اختلافات در زندگی های نوپا دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا اسحاق سپاهی در سخنانی یکی از مهمترین دلایل پیدایش اختلاف میان والدین خانواده ها را عدم رعایت حقوق زن در قبال مرد و همچنین عدم ادای کامل حقوق زن توسط مرد خواند و گفت: قرآن کریم برقراری معاشرت میان زن و شوهر و همچنین معاشرت با سایر مردم مطابق قانون شریعت را مورد تاکید قرار داده است و بر این اساس زن و شوهر در ابتدا نسبت به یکدیگر و سپس حقوق جامعه مسئولیت هایی دارند که انجام آنها جزو تکالیف زندگی هر مسلمان به حساب می آید.

در عصر حاضر به دلیل زیادی از جمله افزایش سطح توقعات، عدم پایبندی به اخلاق، آداب و معاشرات، قضاوت های احساسی و سخن گفتن حق به جانب، پیشامدهای اختلافی در زندگی جوانان متاسفانه به یک فرهنگ عامه تبدیل شده است به نحوی که می بینیم فرزند ما حتی پیش از تشکیل زندگی مستقل با همسر خود دچار مشکل می شود. سابقا رسم بر این بود که مرد و زن مدتی را در جوار خانواده گذرانده و با فرزندآوری در زندگی مشترک عجین می شدند.

مولانا سپاهی با یادآوری این مطلب که مهیا کردن اسباب و ملزومات یک زندگی مستقل نمی تواند تضمین آرام و آسایش خانواده تازه تشکیل یافته باشد، افزود: بی تردید آگاهی نسل امروز در قیاس با پدران و اجدادشان به علت تحصیل در مراتب بالای علمی بسیار بیشتر است، اما آنها دوران کودکی تا جوانی را صرفا به خواندن کتاب و مطالعه سپری کرده و تجربه ای از زندگی مشترک ندارند. در چنین شرایطی هر یک از طرفین خود را محق دانسته و مباحث منجر به اختلاف در همان روزهای آغازین شکل گیری پیوند زناشویی رابطه حسنه را به تیرگی می کشاند.

مدیر مدرسه دارالقرآن سروان با این توصیه که جوانان نباید خود بی نیاز از ارشاد و راهنمایی بزرگان خانواده و فامیل بدانند، اظهار داشت: پیدایش اختلاف در بحث مطالبه حق و حقوق سن و سال نمی شناسد و هر زوجی ممکن است در پاره ای موارد دچار آن شوند که در شرایط حاد با پادرمیانی سایر افراد حل و فصل می گردد. دخالت و جانبداری بیمورد والدین دختر و هواداری غیر منطقی والدین پسر از فرزندشان نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه بر اختلافات دامن زده و عاقبت کار را به طلاق و جدایی می کشاند. پس اولا فرزندان را به بهانه دخالت در زندگی شان تنها نگذاریم که این خود نوعی فرار از مسئولیت است و ثانیا اگر اختلافی پیدا شد از جانبداری های بیمورد و به نفع پرهیز نماییم.

مولانا سپاهی تندی زبان را منجر به تاریک شدن سطح روابط خانوادگی دانست و عنوان کرد: در زمان خشم بهتر است که افراد به بحث خاتمه داده و مدتی سکوت اختیار کنند تا آرامش به محیط باز گردد. با رفتار حاکمانه نمی توان مسائل را مدیریت کرد، بلکه برخورد حکیمانه است که به دل می نشیند. درباره هر موضوعی با دوراندیشی و درایت صحبت کرده و اگر حق به جانب طرف مقابل باشد آن را بپذیریم. زنان جوان و مسلمان بدانند که با حرف شنوی از شوهر در حفظ و رعایت حجاب در حقیقت دروازه های بهشت را به روی خود باز می کنند. دروازه هایی با بی نظیر ترین نعمت ها و زن مومنه می تواند از هر دری که خواست داخل جنت شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام من از اهل سنت جنوب کشور هستم.با سایت شما تازه آشنا شدم.خیلی خوشحالم که اهل سنت یک سایت حرفه ای و با کلاس دارند.موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن