تربیت فرزندانزن و خانواده

تربیت فرزندان با سنت نبوی

مولانا سید منیر منور

آوای سنت : هرگاه موهای فرزند خود را شانه می‌کنید، برای شان بگویید، من این کار را به این خاطر می‌کنم که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «هرکه موی دارد، به موی خود برسد». (به روایت ابو داود)

هرگاه به کودک خود عطر زدید، برایش بگویید این کار را به پیروی از این سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم می‌کنید: «از دنیای شما زن و عطر به من شیرین و دلپذیر افتاده است و نماز روشنی چشم من است». (به روایت احمد)

هرگاه کودک تان به مکتب می‌رود، این سخن پیامبر صلی الله علیه وسلم را برایش یادآور شوید: «کسی که برای یاد گرفتن علم در راهی قدم بردارد، الله راه رسیدن به بهشت را برایش آسان می‌کند». (به روایت ترمذی)

زمانی که به سوی فرزند خود لبخند می‌زنید، برایش بگویید این کار را به پیروی از این سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم انجام می‌دهید: «لبخند زدن به چهره‌ی برادرت، صدقه است». (به روایت ترمذی)

هرگاه از کودک خود تعریف می‌کنید، برایش بگویید که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «سخن نیکو صدقه است». (به روایت بخاری و مسلم)

وقتی از غذای خود به کودک خود می‌ریزید، برایش بگویید این کار را به پیروی از این سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم می‌کنید: «اگر از دلو خود به دلو برادرت آب بریزید، صدقه است». (به روایت ترمذى)

هرگاه در جمع بزرگان نشسته هستید، از فرزند خود بخواهید احترام شان را حفظ کند، چرا که با این کار از این سخن پیامبر خود پیروی می‌کنیم: «از ما نیست کسی که به خرد را مهربان نباشد و به بزرگ ما احترام نداشته باشد». (به روایت احمد)

به همین ترتیب کودکان خود را به سنت و سیرت پیامبر صلی الله علیه وسلم پیوند دهید و احادیث را در مناسبت‌های گوناگون برای شان بیاموزید و با این کار، تخم محبت پیامبر صلی الله علیه وسلم را در دل‌های شان بکارید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن