تربیت فرزندان

بعد از اینکه سر کودکم داد زدم چکار کنم؟

اگر سر فرزندم داد زدم چه کنم

آوای سنت : بعد از داد زدن سر کودک چه رفتاری با او داشته باشیم؟

برخی از والدین بعضی اوقات به دلیل مشاهده رفتار اشتباه از فرزند خود عصبانی شده و سر او داد می زنند، چنانچه شما نیز در هنگام عصبانیت سر فرزند خود داد می زنید، میتوانید به چند شیوه رفتار اشتباهتان را جبران کنید.

اگر سر فرزندم داد زدم چه کنم؟

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده که بعضی وقتها به علت کلافگی و عصبانیت بسیار، بدون این که خودتان بخواهید سر فرزندتان داد می زنید و سپس پشیمانی می شوید. حتماً بعضی وقتها شما حق دارید ولی از آنجایی که می دانید داد زدن کار اشتباهی است و همیشه با خودتان درگیر هستید که حالا باید چه کار کنید، در اینجا به شما می گوییم که چنانچه سر فرزند خود داد زدید، پس از آن باید چه رفتاری نشان دهید.

خودتان آرامش داشته باشید

ابتدا تلاش کنید که خودتان را آرام کنید و وضعیت را بهتر کنید. به ذهن تان آرامش بدهید و ‌تصمیم سریعی نگیرید و تلاش کنید که همیشه آرامش داشته باشید تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

فرزندتان را آرام کنید

پس از این که خودتان آرام شدید، فرزندتان را آرام کنید. نگذارید که نگرانی، اضطراب و یا حس خشم در فرزندتان وجود داشته باشد. چون وضعیت بدتر می‌ شود. بنابراین تلاش کنید که با او ملایمت برخورد کنید و مهربانی کنید تا آرام گردد.

ارتباط تان را بازسازی کنید

حال خیلی اهمیت دارد که بفهمید چه مشکلی پیش آمده که سبب شده است که سر او داد بزنید. حال باید رابطه را مجددا بازسازی کنید. با او در مورد مشکلات صحبت کنید و اگر اشتباهی کرده، او را ببخشید. برای این که رابطه را بازسازی کنید، ابتدا باید بفهمید که خود و فرزندتان چطور آرام می شوید. همان گونه که بالاتر نیز گفتیم نخستین مرحله برای بهتر شدن  شرایط این است که هر دو آرام باشید. بنابراین برای درست کردن رابطه نیز اول باید بفهمید که چطور می توانید آرامش را به خود و فرزندتان برگردانید. آنگاه مراحل زیر را انجام دهید.

فرزند را تشویق کنید صحبت کند

چنانچه فرزندتان از حرف زدن طفره می رود، بهتر است که او را ترغیب به این کار کنید که با شما حرف بزند. با انجام این کار او احساس بهتری به دست می آورد.

محبت خود را به او نشان دهید

حتماً برای باز سازی رابطه باید به او محبت کنید. محبت یک ابزار خیلی قوی است که از راه آن می توانید حس های منفی را در کودک خود برطرف کنید. تلاش کنید که با محبت کردن، حال خود و فرزندتان را بهتر کنید.

از فرزندتان معذرت خواهی کنید

این مرحله خیلی اهمیت دارد بنابراین چنانچه شما تقصیر دارید خطای خود را قبول کنید و از او معذرت خواهی کنید، چون شما نباید سر فرزندتان فریاد بزنید. هنگامی که از او معذرت خواهی کنید، این رفتار را نیز به او یاد می دهید که چنانچه اشتباهی کرد، او نیز از شما معذرت خواهی کند.

فرزندتان را ترغیب کنید که احساساتش را ابراز کند

باید از خود فرزندتان بخواهید تا هر حسی که دارد را ابراز کند. کاری نکنید که او ترس داشته باشد یا از شما خجالت بکشد. او باید بتواند احساسات بد را بیرون بریزد.

برای احساسات فرزندتان احترام و ارزش قائل باشید

تفاوتی ندارد که کودک چه حسی دارد. به هر صورت باید برای آن ارزش و احترام قائل باشید. چنانچه ناراحت یا عصبانی است، بهتر است که او را بفهمید و برای هیچ کدام از رفتارهایش او را ملامت نکنید.

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن