تربیت فرزندان

تربیت ایمانی وظیفه اصلی والدین

آوای سنت: امام جمعه نوغاب تربیت ایمانی فرزندان را مهمترین وظیفه والدین دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا خلیل الله مرتضایی عصر ارتباطات را دوره ای بسیار حساسی خواند و گفت: همان طور که همه چیز در حال ترقی و پیشرفت است، امکانات به سرعت تغییر کرده و تحولات و فن آوری های مهمی در اختیار کاربران قرار می گیرد. به همان سرعت جامعه، خانواده و همچنین نسل جوان نیاز به نظارت دقیق، توجه مدبرانه، عالمانه و حکیمانه دارند و می طلبد والدین، علماء، فرهنگیان، اهل دانش و اهل هنر بر تربیت این نسل که در برهه ای حساس بسر می برند خود را تجهیز کرده و در تربیت آنها تلاش نمایند. تربیت این نسل به تنهایی از عهده خانواده بر نمی آید. پس در این راه همه با هم باید دست به دست یگدیگر بدهند تا بتوانند یک نسل بسیار ارزشمند و سعادتمند به جامعه اسلامی تحویل دهند.

مولانا مرتضایی تاکید کرد: باید بررسی شود که برای تربیت فرزند خود چقدر زحمت کشیدیم و تلاش کردیم. برای رفع مشکلی روحی و روانی و جسمی اولاد چقدر مطالعه داشتیم و برای تربیت شان چه میزان وقت گذاشتیم. تربیت ایمانی مهمترین وظیفه والدین فرزندان است. در مرحله اول می بایست اعتقاد و باور اهل منزل را به وجود الله، معاد، انبیاء و نسبت به کتاب هایشان را تقویت کنیم تا که بتوانند جزئیات دین را بشناسند. تفاوت زیادی است با کسی که خدا را به صورت کلی می شناسد با شخصی که در مکاتب قرآن یاد می گیرد، آن را حفظ می کند و می کوشد تا حافظ کلام الله شود.

امام جمعه نوغاب با اظهار تاسف از نبود کلاس هایی در زمینه اعتقاد و باورهای ایمانی اظهار داشت: همه خرافات و بدعات که در جامعه مشاهده می شود به این علت است که در عقاید خود سست هستیم. شناخت بهتر فرزند کمک می کند تا بدانیم که از چه طریق می توانیم او را انسانی با ایمان بار بیاوریم. بایدها و نباید ها را به کودکان آموخته و دقت کنیم تا دچار افراط و تفریط نشوند.

لازمه این کار نیز مطالعه می باشد، زیرا می دانیم که دین مبین اسلام اهمیت زیادی به علم داده است. در کمال تاسف برخی ها تحصیل و کسب علم را در کسب درآمد و به دست آوردن مال دنیا تعریف می کنند. بدین منظور نباید تحصیل کرد. فرزندی که علم دارد از اعتیاد، دزدی، بزهکاری و سایر کارهای خلاف دوری می کند و هر چه سطح علمی یک جامعه بالا باشد محیط آن پویاتر و امن تر خواهد بود.

مولانا مرتضایی یادآور شد: رابطه فرزندان را با خودشان قوی کنیم. به ایشان بگوییم که چگونه صفات حمیده و خوب چگونه را در زندگی پیاده کرده و با دیگر همنوعان رابطه حسنه برقرار کنند. عوامل زیادی را می توان نام برد که کودک تا رسیدن به سن نوجوانی با آنها سر و کار دارد. عامل دیگر صبر و استقامت است. فرزند را باید به سختی عادت داد. اولادی که در خانه های سخت کوش بدنیا آمدند قدر پدر و مادر، جامعه و دین را بهتر می دانند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن