تربیت فرزندان

رفتارهای پرخطر در دوران نوجوانی

آنچه والدین باید بدانند (بخش اول)

آوای سنت : نوجوانی دوره ی گذر از کودکی و ورود به بزرگسالی است. این دوره همراه با تغییرات جسمی، فکری و روحی است. ممکن است به علت تغییرات هورمونی وسیعی که در این دوره اتفاق می افتد تغییر در خلق و خو ، رفتار و… اتفاق می افتد. نوجوانان در این دوره به شدت نیاز به توجه و حمایت دارند تا از رفتارهای پرخطر درمان بمانند.

رفتارهای پرخطر در دوران نوجوانی:

رفتارهای پرخطر به دسته ای از رفتارها گفته می شود که سلامت جسمی، شناختی و اجتماعی فرد و جامعه را در معرض خطر قرار می دهند. به دلیل اینکه نوجوانان در این مرحله درک درستی از رفتارهای خود ندارد و تغییرات جسمانی و اجتماعی گسترده در آنها اتفاق می افتد، می توانند بسیار در معرض رفتارهای پرخطر باشند. این رفتارها می توانند از جامعه وارد مدرسه و به دنبال آن نوجوانان را تحت تاثیر قرار دهند. لذا آموزش درست والدین و مدارس می تواند از بروز آسیب های اجتماعی در این دوران تا حد زیادی پیشگیری کند.

عوامل خطر ساز رفتارهای پرخطر در نوجوانان:

در مورد خطرپذیری نوجوانان عوامل متعددی بررسی شده اما در یک بررسی مختصر این عوامل را به دو گروه تقسیم کرده اند که شامل: الف) عوامل فردی: وضعیت تحصیلی، مقدار تاب آوری، خود ارزشمندی، اعتماد به نفس، کنترل هیجان، وضعیت روانی فرد و دیدگاه او نسبت به رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان ب) عوامل اجتماعی: وضعیت خانواده ی فرد، شخصیت دوستان و همسالان او، محیطی که درآن زندگی می کند. عوامل خانوادگی: در صورت داشتن سرپرست بد، طلاق والدین، داشتن الگوی نامناسب فرزندپروری، سابقه ی رفتار پر خطر در خانواده؛ می توانند نوجوان را به شدت در معرض خطر اینگونه رفتارها قرار دهند. عوامل روانی و عاطفی: در صورت وجود استرس، پرخاشگری، آسیب عاطفی ناشی از طلاق والدین، ناکامی، کمبود توجه و محبت از سوی خانواده، احساس تحقیر، افسردگی، اضطراب؛ نوجوان باید تحت نظارت باشد زیرا می تواند به سمت رفتارهای پرخطر کشیده شود. مشکل در تحصیل فرد: وجود اختلال در روند تحصیلی فرد مثل افت تحصیلی یا عدم علاقه به مدرسه و فرار از آن می تواند یکی از عوامل مهم خطرساز باشد. عوامل اجتماعی و محیطی: زندگی در مکان هایی که از لحاظ فرهنگی ضعیف هستند، دوستان و اطرافیان، تاثیر پذیری از رسانه ها و شبیه سازی برای داشتن شخصیتی شبیه قهرمان بازی ها یا کارتون ها می تواند زندگی نوجوان را تحت تاثیر قرار دهد. تکرار مجدد: اگر نوجوان هر چند برای سرگرمی و تفریح رفتار پرخطری را انجام داد، تمایل او برای انجام دوباره ی خطر زیاد است.

بخش دوم را (اینجا) ببینید
برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن