تربیت فرزندانزن و خانواده

زمان تشویق و تنبیه نوجوانان

اصول تشویق و تنبیه نوجوانان

آوای سنت : نوجوانی، یک دوره بسیار حساس در زندگی انسان است. انسان در این دوره، می تواند یک شخصیت بسیار مفید را برای خود بسازد، و یا اینکه دچار کج روی ها شود و فرصت اصلاح خود را از دست بدهد. والدین نقش مهمی در هدایت فرزند خود و راهنمایی او در مسیر زندگی دارند. یکی از روش های والدین برای انجام این کار، تشویق و تنبیه است که در ادامه، درباره آنها سخن خواهیم گفت.

تشویق و تنبیه نوجوانان به چه معنا است؟

تشویق، یعنی اینکه فردی را نسبت به کاری که انجام می دهد، دلگرم کنید و باعث شوید که او احساس خوبی پیدا کند. معنای لغوی تشویق، به شوق آوردن کسی است. هنگامی که نوجوانان را به انجام کاری تشویق می کنید، یعنی اینکه به آنها نشان داده اید کارشان درست بوده است و باید بیشتر بر روی آن تمرکز کنند.

تنبیه، یعنی تلاش برای آگاه کردن افراد از اینکه در حال انجام کار نادرست و اشتباهی هستند. اگر نوجوانان را تنبیه کنید، به آنها آموزش می دهید که کارشان نادرست است و باید شیوه بهتری را برای انجام مسئولیت های خود انتخاب کنند.

برخی از والدین، مفهوم تنبیه را متوجه نمی شوند، و گمان می کنند که تنبیه، به معنای برخورد شدید فیزیکی با نوجوانان است. این طرز تفکر، به طور قطعی اشتباه است، زیرا در این صورت نه تنها نوجوانان نمی توانند به درستی با والدین خود ارتباط برقرار کنند، بلکه تأثیرات منفی بر روی شخصیت آنها خواهد گذاشت.

تشویق کردن نوجوانان در فعالیت های درسی، ورزشی، اخلاقی و… می تواند منجر به رشد سریع تر آنها در این فعالیت ها شود. برخی از والدین، از شیوه تشویق برای تربیت فرزند خود استفاده نمی کنند. والدین، ممکن است به خاطر عوامل مختلفی، از تشویق کردن فرزند خود، خودداری کنند. نوجوانان، در دوره ای به سر می برند که نیاز به تشویق شدن دارند، تا درک کنند که اطرافیان، آنها را به عنوان یک عضو مفید قبول کرده اند.

تشویق و تنبیه نوجوانان به شکل صحیح، می تواند در شخصیت آینده ی آنها تأثیر مثبتی داشته باشد، در نتیجه والدین باید یاد بگیرند که نوجوانان را در فرصت درست، تشویق و یا تنبیه کنند.

چه هنگامی باید نوجوانان را تشویق کنید؟

نوجوانان، در دوره ای از زندگی به سر می برند که در میان کودکی و بزرگسالی است، و به این معنی است که باید یاد بگیرند بزرگ شوند و کار های درست را انجام دهند.

هنگامی که نوجوان، کار های مفیدی مانند درس خواندن، ورزش کردن، احترام به بزرگتر ها و… را انجام می دهد، نیاز است که والدین و حتی دیگران، او را تشویق کنند. در این صورت، نوجوان می آموزد که چه کارهایی را باید انجام دهد و تمرکز بیشتری روی آنها بگذارد.

اگر نوجوان، به محیط زیست و حیوانات اهمیت می دهد، بهتر است که با تشویق کردن او، نشان دهید کاری که انجام می دهد، بسیار پسندیده و مورد توجه جامعه است.

چه هنگامی باید نوجوانان را تنبیه کرد؟

اگر نوجوانان، با افراد ناباب دوستی می ورزند و یا کارهایی انجام می دهند که مورد قبول جامعه نیست، حتما باید آنها را تنبیه کنید و محدودیت هایی برای آنها ایجاد کنید.

در صورتی که نوجوانان، به اموال عمومی، محیط زیست و… آسیب وارد می کنند، این وظیفه والدین است که آنها را از کار اشتباهی که انجام می دهند، آگاه کنند. در غیر این صورت، ممکن است که این کارها، در آینده به یک عادت تبدیل شوند و نوجوان، در طول بزرگسالی نیز نتواند به اشتباهاتی که انجام می دهد پی ببرد.

در صورتی که نوجوان در مقابل تنبیه والدین مقاومت نشان داد، نیاز است که محدودیت ها را بالا ببرید، تا اینکه نوجوان راضی شود که تنبیه خود را بگذراند.

روش های درست تشویق کردن نوجوانان

برای تشویق نوجوانان ، باید مواردی را رعایت کنید تا این کار، به رشد اخلاقی نوجوانان کمک کند.

در برخی مواقع، ممکن است کاری که نوجوان انجام می دهد، به قدری مفید باشد که والدین بخواهند برای او یک پاداش در نظر بگیرند. یکی از روش های خوب برای تشویق کردن نوجوانان، دادن پاداش به آنها است. البته باید توجه داشته باشید که پاداش شما، متناسب با نیاز های نوجوان باشد و باعث جلوگیری از هدر رفتن وقت او نشود.

در بعضی اوقات، به منظور تنبیه نوجوان، ممکن است که برخی از فعالیت هایی که دوست دارد انجام دهد، محدود شوند. در صورتی که نوجوان در آن هنگام، کارهای خود را جبران کند، می توانید برای تشویق کردن او، محدودیت ها را بردارید.

یکی از بهترین راه های تشویق نوجوانان، نشان دادن علاقه به کار های مفیدی است که انجام می دهند. والدین باید به فرزند نوجوان خود نشان دهند کاری که انجام می دهد، برایشان اهمیت دارد و آن را دوست دارند. در این صورت، در نوجوان اشتیاق بسیار بالایی ایجاد می شود و می کوشد که در آن کار پیشرفت های بیشتری داشته باشد.

روش های درست تنبیه کردن نوجوانان

تنبیه کردن نوجوانان، یکی از حیاتی ترین مراحل تربیت آنها است و می تواند باعث رشد اخلاقی آنها شود، یا اینکه باعث شود آنها از نظر روانی دچار آسیب شوند. کارشناسان تربیتی، تأکید دارند که به هیچ وجه نباید از تنبیه فیزیکی برای نوجوانان استفاده کرد.

یکی از بهترین روش های تنبیه نوجوانان، قانون گذاری است. هنگامی که نوجوانان یکی از این قانون ها را زیر پا بگذارند، باید جریمه شوند. قانون هایی که توسط والدین برای نوجوانان وضع می شود، باید متناسب باشد و نوجوان نیز آنها را قبول کند.

در برخی مواقع، کارهای اشتباه نوجوانان، پیامد هایی دارند که موجب تنبیه او می شوند. در صورتی که نتوانستید نوجوان را متقاعد کنید کاری که می کند اشتباه است و نباید آن را تکرار کند، اگر عواقب بسیار زیان باری ندارد، بگذارید که آن کار را انجام دهد و با عواقب منفی آن روبرو شود. در این حالت، دیگر آن کار را انجام نمی دهد، و یاد می گیرد که بیشتر به والدین خود گوش کند.

یکی دیگر از روش های تنبیه نوجوانان، ایجاد محدودیت در کارهایی است که دوست دارند انجام دهند. دقت کنید که نباید به طور کامل نوجوانان را از انجام کاری که دوست دارند محروم کنید. محدودیت باید تا حدی باشد که نوجوان را تحت تأثیر قرار دهد و او تلاش کند که با انجام کار های درست به جای کار اشتباهی که کرده است، محدودیت های مربوط به کار مورد علاقه اش را بردارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن