تربیت فرزندان

هویت جنسی چیست؟نقش والدین در تشکیل هویت جنسی کودکان و نوجوانان

هویت جنسی کودکان و نوجوانان از مسائلی است که والدین باید به آن توجه کنند

آوای سنت : آموزش تربیت جنسی و هویت جنسی به کودکان و نوجوانان

هویت جنسی، یکی از هویت هایی است که در بیشتر موارد، در نوجوانی ایجاد می شود و باعث می شود که کودک یا نوجوان، مسائل جنسی را درک کند. آشنایی کودکان و نوجوانان با مسائل جنسی، بسیار حساس است و والدین باید در هنگام تشکیل هویت جنسی در آنها، مراقب آنها باشند.

هویت جنسی چیست؟

هویت جنسی، یکی از سایر هویت هایی است که انسان در طول مسیر زندگی خود به دست می آورد. این هویت، معمولا در سنین نوجوانی ظاهر می شود، اما در برخی موارد کنجکاوی کودکان، نشان دهنده ی این است که هویت جنسی آنها در حال تشکیل است.

برخی از والدین از آموزش مسائل جنسی به فرزندان خود سر باز می زنند، در حالی که اگر چنین کاری را انجام دهند، فرزند نوجوان آنها کنجکاوی خود را از راه های دیگر برطرف می کند و ممکن است که هویت جنسی آنها به صورت نادرست شکل بگیرد.

هویت جنسی، چیزی است که نمی توان از آن فرار کرد. هنگامی که یک کودک و یا نوجوان به سطح بالاتری از درک می رسد، می تواند تشخیص دهد که تفاوت های جنسی چه هستند و تلاش می کند که پاسخ آنها را بیابد. در این حالت، کودک یا نوجوان، در می یابد که مفهوم های جنسی چیست و به هویت جنسی می رسد.

هویت جنسی، مانند سایر انواع هویت ها، می تواند به صورت درست و به دور از هر گونه رفتار ناهنجار تشکیل شود. اما در صورتی که هویت جنسی به شکل بدی تشکیل شود، ممکن است برای کودک یا نوجوان مشکل ایجاد کند.

کودکان و نوجوانان، هنگامی که احساس می کنند که نیاز به تشکیل هویت جنسی دارند، نمی توانند به تنهایی، به درک درست برسند و نیاز دارند که اطرافیان در درک مسائل جنسی به آنها کمک کنند، در نتیجه، اطرافیان، نقش بسیار مهمی در تشکیل هویت جنسی کودکان و نوجوانان دارند.

اگر هویت جنسی از ابتدا به صورت آسیب زا تشکیل شود، ممکن است که تا آخر عمر فرد را درگیر خودش بکند و به او آسیب برساند.

نقش والدین و اطرافیان در تشکیل هویت جنسی کودکان و نوجوانان

والدین، به عنوان نزدیک ترین افراد به فرزند خودشان، می توانند نقش بسیار مهمی در آموزش مسائل جنسی به فرزندانشان داشته باشند. در صورتی که مسائل جنسی به صورت صحیح آموزش داده شوند، کودک و یا نوجوان دچار انحراف در مسیر زندگی نمی رسند و از همان ابتدا، می توانند به درک کاملی برسند.

اگر والدین نسبت به آموزش مسائل جنسی به فرزندان خود، بی توجهی کنند، آنها به افراد دیگر پناه می برند و پرسش های خود را از آنها می پرسند. افراد دیگر، ممکن است که آموزش های نادرستی را در مورد مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان بدهند، و باعث انحراف آنها از مسیر درست بشوند. در برخی از مواقع، کودکان و نوجوانان برای درک بیشتر مسائل جنسی، به همسالان و دوستان خود مراجعه می کنند. این حالت، می تواند حتی برای دوستان آنها مشکل ساز باشد.

والدین، نباید از گفتن مسائل جنسی به فرزندان نوجوان خود احساس خجالت بکنند. نکته ی مهم درباره توضیح مسائل جنسی به کودکان، این است که نباید مسائل را سریع برای آنها توضیح داد. مسائل باید به صورت سر بسته، اما قابل درک به کودکان و نوجوانان مطرح شوند.

خانواده، مهم ترین محل آموزشی برای کودکان و نوجوانان است. در نتیجه، والدین باید هویت جنسی کودک و یا نوجوان خودشان را شکل دهند و به او بیاموزند که نباید از حدود خودشان بگذرند.

در برخی از موارد، مشاهده شده است که والدین نسبت به آموزش مسائل جنسی به کودکان خود بی توجهی کرده اند و کودکان آنها با مراجعه به افراد دیگر و یادگیری از آنها، هویت جنسی مخربی پیدا کرده اند و دچار انحراف جنسی شده اند. دسته ای دیگر از والدین، مسائل جنسی را زودتر از زمان مناسب برای فرزندان خود توضیح می دهند.

زمان تشکیل شدن هویت جنسی را خود کودک یا نوجوان مشخص می کند. در نتیجه، والدین باید منتظر بمانند که فرزند هایشان به سراغ آنها بیایند و سوالات خود را در مورد مسائل جنسی بپرسند.

والدین، نباید فراموش کنند که اولین افرادی هستند، که باید مسائل جنسی را برای کودکان خودشان مطرح کنند. یکی از نکاتی که والدین باید آن را رعایت کنند، این است که امر آموزش جنسی به کودکان و نوجوانان، بسیار حساس است و باید به صورت کنترل شده انجام شود.

نکات مهم در مورد آموزش هویت جنسی به کودکان و نوجوانان

از آنجایی که فرایند آموزش جنسی به کودکان، می تواند تأثیر مستقیمی بر روی هویت آنها داشته باشد، باید نکاتی را رعایت کرد که بتوان به بهترین شکل ممکن، مسائل جنسی را به کودکان و نوجوانان آموزش داد. در ادامه مطلب، به برخی از این نکات اشاره می کنیم.

عجله نکنید

هیچ گاه در هنگام آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان، عجله نکنید. هنگامی که کودکان و نوجوانان برای اولین بار به کنجکاوی درباره موضوعات جنسی می رسند، توانایی درک کامل این مسئله را ندارند. در نتیجه، والدین باید مسائل جنسی را به تدریج برای کودکان و نوجوانان توضیح دهند.

عجله کردن در فرایند آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان، می تواند باعث ایجاد مشکلات روحی در آنها شود. در برخی از موارد، عجله کردن افراد در آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان، باعث می شود که هویت جنسی آنها به شکل نادرست تشکیل شود.

همه چیز را به صورت سری برای آنها توضیح دهید

هنگامی که می خواهید درباره مسائل جنسی با کودکان و نوجوانان سخن بگویید، نباید به صورت عادی این مسائل را برای آنها توضیح دهید. در این حالت، کودک و یا نوجوان تصور می کند که در آینده می تواند به صورت کاملا آزاد و بدون مانع در مورد مسائل جنسی سخن بگوید.

هنگامی که به صورت سری و سر بسته مسائل جنسی را برای کودکان و نوجوانان توضیح می دهید، باید به آنها آموزش دهید که سخن گفتن در مورد مسائل جنسی باید به صورت جنسی باشد.

به تمام سوالات در همان لحظه پاسخ ندهید

ممکن است که کودک و یا نوجوان، از والدین خود سوالی بپرسد که هنوز توانایی درک جواب آن را ندارد. در این هنگام، والدین نباید در همان هنگام، پاسخ کودک یا نوجوان را بدهند و باید پاسخ به این دسته از سوال ها را به زمانی موکول کنند که کودک یا نوجوان، توانایی دریافت پاسخ آن را داشته باشد.

ارتباط های فرزندتان را با افراد دیگر کنترل کنید

اکثر کودکان و نوجوانان، پرسش های جنسی خود را از افراد دیگر می پرسند. والدین وظیفه دارند که ارتباطات فرزندان خود را کنترل کنند و آنها را تا جایی که می توانند از دوستان ناباب دور کنند. اگر والدین بر روی ارتباط فرزند خود با دیگران کنترل نداشته باشند، ممکن است کودک یا نوجوان دچار انحراف های اخلاقی و جنسی شود.

در برخی از موارد، افراد دیگر می توانند به کودک یا نوجوان کمک کنند که مسائل جنسی را درک کنند. والدین می توانند برای آموزش مسائل جنسی به فرزندان خود، از افراد قابل اعتماد کمک بگیرند.

سخن پایانی

هویت جنسی، یکی از هویت های انسان است که به دست آوردن آن در ابتدا بسیار حساس است و نیاز به مراقبت دارد. والدین، نباید مسائل جنسی را شتاب زده و یا بسیار دیر به فرزند خود آموزش دهند. در فرایند آموزش جنسی به فرزندان خود، میانه روی را رعایت کنید و از آموزش به آنها نترسید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن