تربیت فرزندان

چگونه کودک مستقل تربیت کنیم؟

نحوه ی تربیت کودک مستقل

آوای سنت : یکی از مهم‌ترین دغدغه والدین تربیت فرزندان است به گونه‌ای که بتوانند افرادی مستقل و قوی در جامعه باشند. اما سوال مهم این است که چگونه کودک مستقل تربیت کنیم؟ کودکان در سنین مختلفی وابستگی شدیدی به پدر و مخصوصا مادر خود دارند؛ چرا که حتی برای تغذیه نیز به کمک آن‌ها نیاز دارند. این وابستگی با بزرگ شدن کودکان ممکن است کمتر شود. این موضوع کمک می‌کند فرزند شما در آینده نیز وابستگی کمتری داشته باشد. در این مقاله به شما راه‌هایی نشان داده می‌شود که با کمک گرفتن از آن‌ها می‌توانید پاسخ سوال «چگونه کودک مستقل تربیت کنیم؟» را به‌راحتی متوجه شوید.

استفاده از کتاب؛ بهترین راهنمای برای والدین

چگونه کودک مستقل تربیت کنیم؟ برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید روش‌های تربیتی صحیح را بشناسید. راه‌های مختلفی برای تربیت فرزندان برای مستقل شدن آن‌ها وجود دارد. هر کودک، تیپ شخصیتی متفاوتی دارد. به‌همین دلیل نمی‌توان فرمول از پیش تعیین‌شده‌ای را مشخص کرد؛ ولی استفاده از کتاب آموزشی کودکان راهکار مناسبی برای والدین خواهد بود. کودکی، بهترین دوران برای شکل دادن شخصیت است. کودکان بیشترین تاثیر‌پذیری و انعطاف را در این سن دارند؛ به‌همین دلیل، می‌توان از ابزارهای مختلفی استفاده کرد تا شخصیت کودک را مستقل و خودمختار پرورش داد.

همدلی با کودک؛ راز تربیت کودک مستقل

کودک باید احساس مهم بودن کند. او باید بداند والدین تا چه اندازه برای او و شخصیتش ارزش قائل هستند. برای اینکه کودک مستقل تربیت کنیم، باید روش حل مشکلات و نحوه تصمیم‌گیری را به آن‌ها بیاموزیم و برایشان یادآوری کنیم همیشه در کنارشان خواهیم بود. این همدلی، آن‌ها را آرام می‌کند و کمک می‌کند تا به‌مرورزمان وابستگی خود را نسبت به والدین کم کنند.

پیشنهاد می‌کنیم تا کودکان با مطالعه کتاب‌های آموزنده‌ای که داستان نحوه تصمیم‌گیری و مسئولیت‌پذیری را نشان می‌دهد، توانایی خود را در حل مسئله افزایش دهند.

مسئولیت‌پذیری؛ والدین مسئول کارهای کودک نیستند!

لازم است اجازه دهید کودک مسئول کارهای خودش باشد! کودک مستقل تربیت کنیم و مسئولیت‌هایش را به دوش نکشیم! اگر قرار است سفر برویم، لازم است خودش چمدانش را ببند! اگر کودک در کاری نیاز به کمک دارد بهتر است به جای انجام دادن تمام و کمال آن، به کودک در انجام مسئولیت کمک کنیم.

اگر فرد در دوران دبستان برای درسی نیاز به کمک داشت باید به او راهکار دهید. نباید مسائل را به جای آن‌ها حل کنید. برای مثال اگر فرزند شما در درسی مانند فارسی مشکل داشت، به او ابزاری مانند کتاب خودم می‌خوانم را معرفی کنید تا به‌تنهایی (با نظارت شما) پیشرفت کند. این پیشرفت باعث ایجاد حس اعتمادبه‌نفس و مسئولیت‌پذیری در آن‌ها خواهد شد.

خصوصیات کودک مستقل؛ ایجاد حق تصمیم‌گیری

چگونه کودک مستقل تربیت کنیم؟ مهم‌ترین اقدام برای مستقل شدن کودکان، ایجاد فرصت‌های لازم برای تصمیم‌گیری است. به کودکان در هر زمینه‌ای اجازه دهید تا تصمیم‌گیرنده نهایی خودشان باشند. آن‌ها را وادار به انجام کاری نکرده و در تصمیم‌گیری‌هایشان تا حد امکان دخالت نکنید. برای مثال؛ اگر قرار است بین دو غذا یکی را انتخاب کنند، اجازه دهید تصمیم با خودشان باشد. این کار از دوران کودکی به آن‌ها در مستقل شدن کمک می‌کند.

ویژگی کودکان قوی؛ نترسیدن از شکست

شکست به معنی پایان راه نیست. نباید موضوع شکست را برای فرزندانتان به قدری بزرگ کنید که مانع یادگیری آن‌ها شود. برای مثال، ممکن است هنگام خوردن غذا بخشی از آن را روی زمین بریزند، برای این مسئله نباید کودک را سرزنش کنید. در آن لحظه به جای سرزنش می‌توانید نحوه پاک کردن و جلوگیری از دوباره اتفاق افتادن آن را به کودک آموزش دهید تا خودش در نبود شما بتواند غذایش را بخورد.

چگونه کودک با اعتماد به نفس تربیت کنیم؟ ایجاد نظم با برنامه روزانه

برای پاسخ به سوال «چگونه کودک مستقل تربیت کنیم» باید روی افزایش اعتمادبه‌نفس در کودکان نیز وقت کافی بگذارید. ایجاد تعادل در زندگی کودکان به آن‌ها آرامش می‌دهد و با اصول و قوانینی مشخص می‌تواند منجر به استقلال آن‌ها نیز شود. بهتر است اجازه دهید کودک، کارهایی مثل جدا کردن لباس‌های کثیف از تمیز را خودش انجام دهد. بعد از خوردن غذا، بشقابش را از روی میز بردارد و کیف مدرسه‌اش را بچیند. این کارهای به ظاهر ساده، باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و کمک به مستقل شدن او می‌شود.

مجموعه کتاب‌های کودک فروشگاه بادبادک؛ راهنمای پرورش کودکی مستقل

در این مقاله با ارائه راهکار‌های مختلف سعی کردیم سوال «چگونه کودک مستقل تربیت کنیم» را پاسخ دهیم. اگر می‌خواهید کودکی مستقل داشته باشید موارد گفته ‌شده در این مقاله را جدی بگیرید و فرصت استقلال را به کودکان بدهید. آن‌ها در سنین پایین نیازمند توجه و مراقبت شما هستند؛ ولی فراموش نکنید مراقبت بیش از حد در آینده به آن‌ها ضربه خواهد زد.

درباره پرورش کودکی مستقل، کتاب‌های فراوانی وجود دارد که در طول مسیر رشد کودکتان، همراه و راهنمای شما خواهند بود حتما کتابهای مناسبی طبق سن و سال انها برایشان تهیه کنید .

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن