حقوق زنان در اسلامزن و خانواده

زنان صدر اسلام مظهر شهامت و پاکدامنی

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه زین الدین ابوبکر تایبادی زنان صدر اسلام را مظهر شجاعت و مدافع آرمان های دین مبین اسلام توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا بهزاد فقهی طی سخنانی با اشاره به جایگاه زن در دوران جاهلیت مطلق، ارمغان نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم را رحمت برای نوع بشر دانست و گفت: در زمان حاکمیتی که بدترین ظلم ها را در حق بانوان روا می داشت، تولد نوزاد دختر رنگ چهره مردم مکه را متغیر کرده و به ایشان احساس زبونی و خفت دست می داد، چرا که دختر را مایه ضعف و ناتوانی خود می پنداشتند.

در آن آشفته بازار از زن و مقام وی در نهایت پستی و خاری یاد می شد. در چنین اجتماعی بود که نبی رحمت بر دستان دخترش فاطمه سلام الله که پاره تنش بود، بوسه می زند. در چنین ظلمتی بود که پیامبر امت سال رحلت خدیجه سلام الله، بزرگ بانوی امت اسلامی را عام الحزن خواند. کسی که همه اموال و دارایی اش را پیش از آن که مردی داوطلب شود، فدای مقاصد اسلام کرد.

مولانا فقهی، مادران مسلمان را لایق بهترین جایگاه در جنت به نقل از نبی مکرم عنوان نمود و افزود: به عهده گرفتن تربیت دو دختر در زندگی یک مقام والا در نزد الله متعال است و جنت را تقدیم پدر می کند. پیامبر اسلام در نهضتی که برپا ساخت حتی در امور خودش نیز از زنان مشوره می خواست. به عنوان مثال زمانی که سنگینی مفاد صلح حدیبیه از نظر برخی اصحاب بزرگوار، خاطر گرامی آن حضرت را پریشان کرده بود، ام سلمه رضی الله عنه به ایشان پیشنهاد کرد مفاد را بپذیرد با این یقین که نهایتا اصحاب نیز به تصمیم گرفته شده احترام خواهند گذاشت.

مدرس حوزه علمیه زین الدین ابوبکر تایبادی، حضرت سمیه رضی الله عنه را مظهر شجاعت و شهامت در راه پاسداری از آرمان های دین الهی توصیف کرد و اظهار داشت: امهات المومنین دریافته بودند که پیام اسلام به نفع و خیر خواه امت می باشد، پس در برابر فرامین قرآن کریم سر تسلیم فرود آوردند. امروز متاسفانه برخی از زنان ما به جای اینکه شوهر را قدر دانسته و در قامت یک ملکه همراه و در رکاب وی قرار بگیرند، اقدام به تحقیر او کرده و شخصیت همسر خود را تا پایین ترین حد ممکن تنزل می دهند. این روش در واقع نوعی خودزنی بشمار می رود، چون زنی که شوهرش را در حد یک غلام می بیند، خودش نیز چیزی بیش از یک کنیز نخواهد بود.

مولانا فقهی ارزش زنان مسلمان در عصر حاضر را در پایبندی به واجبات و پاسداشت مقام مرد برشمرد و یادآور شد: انرژی مرد در امور مختلف زندگی وابسته به نوع برخورد و نحوه عملکرد زن در خانه است. حس مردانگی در شوهر تقویت نخواهد شد، مگر آنکه این فعل از سوی زن به تقویت برسد و در نتیجه موجب استحکام بنیان خانواده می گردد. هیچ زنی نباید استعداد ذاتی اش را برای اثبات برتری در برابر مرد بکار بگیرد. برخورداری از استقلال مالی از مقام مرد در برابر زن کم نمی کند، داشتن کار برای زن و حقوقی که بابت آن می گیرد باعث نمی شود که وی در خانه حرف آخر را بزند. در جایی که مرد به حضور زن نیاز دارد، همسرش نباید به خواندن نماز نفلی مشغول باشد، زیرا بودن در کنار مرد افضل تر از خواندن نماز نفلی برای زن است.

خوش سلیقه بودن این نیست که زن در خانه هر چه دلش خواست بپوشد، اما در وقت رفتن به یک مراسم دورهمی مدت زیادی از وقتش را صرف پوشش بهتر، انتخاب برتر و لباس زیباتر کند، لذا هرگاه زنی این کارها را به نیت عبادت در جهت اطاعت از شوهر بکار ببندد، آن نیت تبدیل به وسیله ای در جهت تقرب به الله متعال خواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن