تربیت فرزندانزن و خانواده

سایه روشن های سن جوانی در کلام مولانا سپاهی

آوای سنت: مدیر مدرسه دارالقرآن سراوان فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بیگانه را مهمترین آسیب سر راه جوانان برشمرد.

به گزارش آوای سنت مولانا اسحاق سپاهی در گفتگو با خبرنگار ما طاعت و بندگی خدای متعال را به دلیل آفرینش انسان و اعطای عزتمندی به وی را تنها هدف بی تغییر در احوال بندگان خواند و ضمن برشمردن امتیاز بندگی در عنفوان جوانی گفت: اگر کسی تصمیم دارد ایمانش در برابر وسوسه های دنیوی ایمن نگه دارد، پردازش آن در سن جوانی می باشد.

خدای متعال بنیه جسمانی،ارتقای سطح فکری، رشد فهم و درک مسائل را به بندگانش هدیه کرده است تا بدینوسیله ایمان را در خود به تکامل برسانند که به این مسئله در قرآن کریم نیز اشاره شده است. رشد فکری فرزند همزمان با رسیدنش به سن جوانی و ایجاد تغییرات در نوع رفتار و اعمال ثابت می کند که برای مراقبت از این مرحله باید برنامه کاملی را تدارک ببینیم، چرا که همزمان شیطان نیز نقشه های زیادی را برای منحرف کردن جوانان در سر دارد.

  مدیر مدرسه دارالقرآن سراوان حساس ترین زمان زندگی را مربوط به دوران جوانی دانست و افزود: در شریعت اسلام بر طبق آیات و روایاتی که در کتب اسلامی می خوانیم احکام خاص و ویژه ای برای تربیت دینی جوانان برنامه ریزی شده اند که در این مرحله از زندگی که تمایلات دنیوی در فکر و روح آنها به اوج می رسند، خالق یکتا را به فراموشی نسپارند. از یاد نبریم به هر میزان که فرزند جوان ما دلمشغول به مسائل دنیوی شده و میزان علاقه وی به دنیا از حد اعتدال بگذرد به همان میزان نیز از معنویت خداشناسی و انتظاری که از وی به عنوان فرد مسلمان می رود دورتر خواهد شد.

اهم مشکلات امروز جوانان به درگیر شدن بیش از حد با مسائل دنیوی بر می گردد و ریشه اکثر حوادث ریشه در اختلافات دنیوی دارد.

مولانا سپاهی با اشاره به آیه قرآن کریم و داستان اصحاب کهف اظهار داشت: آنها گروهی از جوانانی بودند که در بهترین سن و موقعیت بسر می بردند تا به تمایلات دنیوی خود پرداخته و کسی هم از آنها انتظار دینداری به شکل مرسوم در عهد “دقیانوس” نداشت.

  حفظ عفت و پاکدامنی و غیرتی که امروز متاسفانه کمتر در جوامع اسلامی دیده می شود گنجینه ای ارزشمند در زندگی نسل جوان به حساب می آید که روی آن بهایی نمی توان گذاشت. چه بسا والدینی که حاضر هستند تمام اموال و اندوخته دنیوی خود را خرج کنند تا فرزندشان از مصیبت های شرارت، سرقت، اعتیاد، بد اخلاقی و اقسام مختلف دیگر که بدان ها گرفتار است، خلاصی پیدا کند.

از هفت گروهی که قرار است روز قیامت در زیر سایه عرش باریتعالی بیاسایند، جوانان مومن و با ایمان نیز خواهند بود. عبادت جز در سن کودکی، برای همه سنین دیگر واجب است و طاعت در جوانی اجر و پاداش ویژه ای در نزد خدای متعال دارد به آن تاکید فراوان می شود. مسیر تقوا و تدین و تعهد نسبت به احکام و شرع دین اسلام در انسان جوان که از سوی امراض متعدد دنیوی وسوسه می گردد، بدون شک در نزد خالق یکتا بسیار گرامی و ارزشمند خواهد بود.

وی با یادآوری این مطلب که ایام جوانی در گذر بوده و انسان پس از آن پا به مرحله میانسالی می گذارد، تاکید ورزید: اگر شخصی در جوانی عابد باشد مسلما عبادت در میانسالی برایش سهل ذو آسان خواهد شد. با این تفاوت که انسان در جوانی مشکلات جسمی دوره میانسالی را ندارد. بهترین دوره از نظر سلامت و بیشترین انگیزه برای یک زندگی سالم را تنها می توان در جوانی یافت، پس اگر عبادت را از سن تکلیف برای خود وظیفه بدانیم در میانسالی و پیری از آن خسته نخواهیم شد. کسی که در جوانی عابد شود نه تنها در شئونات دنیوی و بلکه در فرزند پروری هم سربلند خواهد بود.

در عهد نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم جوانان دائما در بیداری و پاسداری از دین بودند. برای آنها شب و روز فرقی نمی کرد و در بحث حفاظت از دین لحظه ای آسودگی نداشتند. یک صحابی جوان به نام ” حنظله” رضی الله در شب ازدواج وقتی شنید دشمن در جنگ با سپاه اسلام در حال پیشروی است همسر و خانه را ترک کرده و خودش را به جبهه جنگ رساند و در همان وضعیت هم شهید شد. وی را فرشتگان غسل کردند، زیرا به محض اطلاع از شرایط میدان جنگ، بی درنگ و بی آنکه حتی دمی تامل کند برای حراست از دین به نبرد با دشمن شتافت.

مولانا سپاهی جوانان امروز را در معرض شدید آسیب های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بیگانه و ناشناخته خواند و عنوان نمود: سابقا می شد دشمن را دید و پیروزی به شرط داشتن ایمان و اراده قوی ممکن بود، اما چندی است که دشمنان راههای دیگری را برای غلبه بر امت اسلامی پیدا کرده و از یک سو با حربه اختلاف افکنی در میان دولت ها و از سوی دیگر با به راه انداختن شبکه های شیطانی ذهن و فکر جوانان ما را به سوی انحراف تحریک می کنند. یکی از نیازهای نسل جوان میل به تفریح و سرگرم شدن می باشد و فضای ناشناخته مجازی این امکان را برایشان مهیا ساخته است. لذا باید بشدت از این میدان و آسیب هایش مراقبت کرد.

آسیبی که از رفیق ناباب به انسان می رسد به همان اندازه فضای مجازی خطرآفرین و آسیب پذیر می باشد. ممکن نیست که شخص در جوار دوستان ناباب بسر کند، اما از گزندشان در امان بماند. مخصوصا اعتیاد به مواد مخدر در این افراد خیلی زیاد به چشم می خورد و آنها هر کسی را که به محیط شان نزدیک شود، آلوده می کنند. لطف خدا شامل حال ما شده که مساجد کثرت یافته و نماز جماعت در آن برگزار می شود و حیف است که حضور در عبادت گاه ها در کارنامه اعمال ما خالی بماند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن