زن و خانوادههمسرداری

سایه مشکلات اقتصادی بر تمایل جوانان برای تشکیل خانواده

آوای سنت: استاد دانشگاه سنندج و مشاور خانواده با اشاره به دلایل کاهش ازدواج در جامعه، نبود کار و اشتغال را از باعث عدم تمایل جوانان به تشکیل زندگی جدید دانست

دکتر امید مرادی دکتری مشاوره خانواده و استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در گفتگو با خبرنگار ما با تایید کاهش ملموس آمار ازدواج در جامعه و افزایش سن ازدواج ، دلایل آن را در چند محور دانست و افزود: در خصوص پایین بودن آمار ازدواج، تنها نمی ‌توان یک علت بخصوص در نظر گرفت، ولی مطمئنا بیکاری و عدم بلوغ اقتصادی یکی از اصلی ترین علت‌ها است، امروز اکثر جوانان ما یا دیر به بلوغ اقتصادی می ‌رسند یا اصلا نمی‌ رسند که همین باعث ناامیدی خانواده و جوانان برای امر ازدواج می ‌شود.

البته نکته قابل تامل در اینباره موفقیت و ثبات در ازدواج مهم است نه تعداد و بالارفتن آمار ازدواج، چرا که ما می ‌توانیم امکاناتی فراهم کنیم که بصورت موقت جوانان زیادی ازدواج کنند، اما باید ثبات و پایداری در ازدواج و رضایت زناشویی حاصل گردد. لذا در مشاوره‌های قبل از تشکیل یک زندگی جدید می بایست روی فاکتورهایی که تضمین کننده ثبات ازدواج بشمار می روند، کار اساسی صورت گیرد.

وی با یادآوری این مطلب که در برهه کنونی بیشتر جوانان برای ازدواج عجله دارند، افزود: نسل کنونی باید بدانند ازدواج برای این منظور اتفاق می افتد که طی آن دو نفر قرار است برای مدت طولانی در کنار هم زندگی مشترک داشته باشند. در این میان عوامل فردی، عاطفی، اجتماعی، اقتصادی می توانند هر یک به نوعی در شکل گیری یک ازدواج موفق موثر باشند.

تعدادی از پسران که از همان ابتدا وارد بازار کار می‌ شوند به بلوغ اقتصادی رسیده و شرایط ازدواج برایشان فراهم می ‌شود، اما تعداد زیادی تحصیلات دانشگاهی را ادامه می‌ دهند و به امید کسب شغل و فرار از بیکاری در مقاطع بالای تحصیلی مشغول به تحصیل می‌ شود، اما بعد از فارغ التحصیلی با بالا رفتن سن مواجه شده و امید به آینده شغلی را از دست می دهند. آنها در این مرحله فشار مضاعفی را تحمل کرده و دیگر تلاشی برای کار و ازدواج و تشکیل زندگی از خود نشان نمی دهند.

دکتر مرادی یکی دیگر ازعوامل افزایش سن ازدواج را در ازدیاد طلاق در جامعه عنوان نمود و یادآور شد: امروز طلاق مانند بیماری سرطان در اکثر خانواده ها وجود دارد. فرزند ما وقتی آمار بالای طلاق و سرنوشت نافرجام تشکیل خانواده را در خانواده، فامیل و اطرافیان خود مشاهده می کند، خود به خود نسبت به این امر دلسرد شده و دید مثبتش به تشکیل زندگی جدید را از دست می دهد.

ازدواج مسئولیت پذیری به همراه دارد، اما جوانان ما زیاد مسئولیت پذیر نبوده و از لحاط روانی آمادگی پذیرش مسئولیت را ندارند. همین عدم مسئولیت پذیری خود عاملی دیگری برای ازدواج نکردن اقشار جوان به حساب می آید.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی سنندج و مشاور خانواده سطح خواسته‌ها و توقعات با سطح درآمدی و اقتصادی زوجین هم‌خوانی ندارد، اظهار داشت: ازدواج موضوعی نیست که بتوان برای آن قانون و قاعده تعیین کرد. سن ازدواج به شرایط روحی، آمادگی مالی و نیاز درونی هر فرد بستگی دارد، اگر بخواهیم بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و آمادگی روحی و روانی ازدواج کنیم به تبع آن باید شاهد هر گونه اتفاق و رویداد ناخوشایندی در زندگی‌ مان باشیم.

از این رو نمی توان مناسب‌ ترین سن برای ازدواج را دقیق اعلام کرد. بحث بلوغ اثرات پایداری روی آینده ازدواج می‌گذارد. هر چند بلوغ جسمی ضروری است، اما بتنهایی کافی نیست. در کنار بلوغ جسمی باید به بلوغ فکری، روانی، عاطفی اجتماعی و اقتصادی هم نگاه کرد. البته اینها با یکی دوبار دیدن طرف مقابل مشخص نمی شود، مگر اینکه مدتی طرفین از یکدیگر شناخت کافی داشته باشند. بنابراین هر زمان روند بلوغ جسمی، روانی، اجتماعی، اقتصادی در فرد شکل گرفته و تکامل یابد، آنوقت می ‌توانیم بگوییم که سن وی برای ازدواج مناسب است.

دکتر مرادی با نگاهی به آینده ادامه داد: پیش‌ بینی می ‌شود در آینده شاهد ازدواج ها به رسم امروزی نباشیم. همه فرزندان از گذشته تا به اکنون در دامان خانواده رشد کرده و به سن ازدواج می رسند، لیکن این احتمال هم وجود دارد که امور تربیتی فرزندان در آینده به موسسات سپرده شود. موضوعی که از دیگاه طرفدارن سنتی خانواده آسیبی جدی بر بنیان خانواده وارد خواهد کرد، اما دیدگاه مدرن این تغییرات را می‌ پذیرد.

امروز دنیای مجازی جای خیلی از شناخت ها را پر کرده است. فضای اینترنتی به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی تبدیل شده و مدرنیته این بار از طریق گوشی تلفن همراه و اینترنت به زندگی ها ورود کرده است. ورودی با سرعت و فراگیری بالا که کاربران در آن آموزش های لازم را نمی بینند و همین است که خطرات را تشدید می کند. هنوز فرهنگ استفاده از ابزار روز و فضاهای جدیدی که پیش روی انسان گشوده می شود، شکل نگرفته اند. اگر شناختی هم حاصل شود، ناقص است و وجود این مسائل متاسفانه اکثر زندگی های مشترک را در آغاز راه منجر به شکست می کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن