زن و خانوادههمسرداری

ضرورت اجتناب از الگوهای غربی در امر ازدواج

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بندرترکمن اجتناب از الگو برداری غربی در امر ازدواج را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، عبدالرحمان آخوند کر، افزایش آمار سن ازدواج در میان اقشار جوان ترجیح به زندگی مجردی را باعث و بانی پیامدهای زیانبار و رشد بی بند و باری دانست و گفت: یقینا فراهم بودن شرایط باعث ایجاد انگیزه در جوانان برای رغبت به امر ازدواج می شود. در این دوران متاسفانه ازدواج سالم در داشتن خانه مجلل بسیاری وسایل پیشرفته تعریف شده است. تن دادن به هزینه های هنگفت و شروع زندگی با بدهی های سرسام آور نتیجه ای جز ایجاد ترس و استرس برای زوجین به همراه ندارد. بزرگان خانواده و فامیل وظیفه دارند تا مراسمی را به شکل آبرومند برگزار کرده و ترتیبی دهند تا فرزندان زندگی جدید را با خیالِ آسوده آغاز کنند. از یاد نبریم که جذابیت های دنیا هر چقدر هم که زیبا جلوه کنند مدتی بعد کهنه و فراموش می شوند، پس برای یکی دو روز خوشحالی کردن پا را از دایره توحید فراتر نگذاریم.

آخوند کر مقام بانوان صدر اسلام و از جمله حضرت فاطمه سلام الله عنه را بسیار ارزشمند توصیف کرد و اظهار داشت: آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم از حضرت علی رضی رضی الله عنه، تنها یک زره را در قبال جهیزیه پذیرفت. زره ای که سپس حضرت عثمان رضی الله عنه آن را خریداری کرده و به عنوان کادوی عروسی به حضرت علی داد. تمام وسایل خانه ایشان در حد یک فرش و تنها یک ظرف و کوزه بود.

در این برهه می بینیم که خانه ها با بهترین لوازم پیشرفته و تعدادی زیادی از وسایلی که نیازی به مصرف شان نمی رود، فرش می شوند. با دادن هدایای آنچنانی به زوجین احساس سرسکستگی را نزدیکان عروس و دوستان داماد منتقل نکرده و دادن وسایل گران قیمت را به آینده موکول نماییم.

امام جمعه اهل سنت بندرترکمن یکی از اهداف تشکیل زندگی های جدید را ایجاد اعتدال در جوامع برشمرد و متذکر شد: منظور از تشکیل خانواده برون رفت از مشکلات دوران مجردی می باشد. بهترین راه حفظ عفت یک انسان ازدواج است. ازدواج مومن با مومن موجب پیدایش رزق و روزی و برون رفت از تنگدستی و افزون بر مال می شود. یک ازدواج سالم دست کم جلوی شیوع یک فساد را گرفته و ایمان شخص را کامل می کند. باید تلاش کنیم نکاح را در جامعه ترویج و با افکار پوچ و بیهوده به کاهش ازدواج ها دامن نزنیم. قناعت عالی ترین روش برای داشتن زندگی موفق است، زیرا پدران ما در زمان جوانی ازدواج کرده و در ابتدا امکانات نداشتند. آنها کار کردند و توانستند اندک اندک کمبودها را جبران نمایند. درد امروز ما کمبودها نیستند، بلکه وسایل بیش از حد ضرورت تامین می شوند. مشکل امروز ما الگو برداری از رفتارها، شیوه زندگی و پوشش غربی است.

اخوند کر صاحبان دین را بهترین گزینه برای ازدواج معرفی کرد و خاطر نشان ساخت: بیشترین دقت در انتخاب همسر باید روی دیانت و اخلاق شخص متمرکز باشد. اهل دین رفتارهای یکدیگر را اصلاح کرده و به زندگی و اعتقادات شان معنا و مفهوم می بخشند. فردی که از اعتدال بهره مند شده باشد ضمن دینداری از کار و درآمد نیز غافل نخواهد ماند. داشتن مسکن مستقل و اموال را دلیل بر برتری و توانمند بودن افراد تلقی نکنیم. بدون شک آنکه رزق می دهد از اختاجات بندگان عابد غافل نخواهد ماند. زرنگی را در کار و جمع آوری مال زیاد ندانیم، زیرا کسی که دین را نیاز خود نداند لاجرم درهای فتنه را به روی زندگی اش باز کرده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن