تربیت فرزندانزن و خانواده

ضرورت مراقبت از فرزندان در برابر آسیب های فضای مجازی

آوای سنت: مدیر مدرسه دارالقرآن سراوان خواستار مراقبت بیشتر والدین از فعالیت های فرزندان شان جهت مصون ماندن از آسیب های فضای مجازی شد

به گزارش آوای سنت، مولانا اسحاق سپاهی استفاده از فضای مجازی را مانند شمشیری دولبه خواند و گفت: متاسفانه علیرغم آگاهی از مضرات شبکه های اجتماعی، نتوانسته ایم فرزندان خود را از آسیب های این امکان دور نگه داریم و بیشترین سعی ما در اینمورد به تشریح آسیب ها در تریبون های جمعی برمی گردد. درباره آنچه که می دانیم بر ضرر است، تدبیر مناسبی بکار نمی بندیم. با وجود آنکه همه ما بخوبی به نکات آسیب پذیر فضای مجازی اشرافیت پیدا کرده ایم، اما آنچه را که در بیرون به مردم هشدار می دهیم در خانه به فرزندان خود متذکر نمی شویم و این پرتگاهی است که امکان نجات از آن سخت و دشوار خواهد بود. در این شرایط و در دورانی که فرزند ما سال های تحصیل را پشت سرمی گذارد عمده اوقات فراغت وی به گشت و گذار در فضای مجازی تلف می شود. امروز افراط و تفریط شکل مجازی به خود پیدا کرده و نه تنها فرزند یک خانواده و بلکه بعضا والدین نیز اوقات فراغت شان را در فضای مجازی سپری می کنند و این مسئله روی آداب و سنن ما تاثیر منفی برجای می گذارد.

در گذشته دور خانه یک مسلمان دیوار وجود نداشت و همه همسایگان می توانستند به منازل یکدیگر رفته و آمد کرده و از احوال همدیگر با خبر شوند، لیکن امروز حتی وابستگان نیز از مشکلات بستگان خود غافل هستند. سابق بر این میان افراد محل اعتماد و برادری حاکم بود، اما امروز به بهانه های واهی دیوار دور خانه ها را تا آنجا بالا می بریم که احدی به داخل دید نداشته باشد.

مولانا سپاهی رعایت پوشش و حجاب را بر اساس شعاعر اسلامی پسندیده خواند و افزود: انسان اگر خود را در چارچوب دیوارهای بلند محصور کند به مرور زمان دچار افسردگی می شود. البته این بدان معنا نیست که همه اندرون زندگی خود را در معرض دید عمومی قرار بدهیم، ولی گذشتگان ما نیز در همین محیط بزرگ شده و اعتماد و احترام نسبت به همسایه و سایر اهل محل را بهترین دستمایه برای خود می دانستند. آنها همواره با اجتماع و در میان خود معاشرت می کردند، اما امروز معاشرت با فامیل و افراد نزدیک کمرنگ شده و در عوض معاشرت در فضای مجازی با کسانی که شناخت دقیقی از آنها نداریم جای سنن و آداب اسلامی را گرفته است.

ما به این عادت اشتباه خو گرفته ایم، اگر تا پیش از پیدایش فضای مجازی در رفتارها ایراد وجود داشت، اکنون و در این تاریخ فرزند ما تحت تاثیرالگوی بیگانه موهایش را از طرفین می تراشد و به باقیمانده آن دست نمی زند تا خودش را شبیه به مدل غربی درآورد.

مدیر مدرسه دارالقرآن سراوان یادآور شد: پیشتر محصلین در اروپا و آمریکا از این مدل ها پیروی می کردند، اما امروز آنها موهایشان را مطابق با عرف و اصول جامعه کوتاه می کنند و در عوض ما جا پای گذشته آنها گذاشته ایم. اصلاح جامعه باید از درون خانواده صورت بگیرد. فضای مجازی را با خود به سر سفره طعام نبریم تا فرزند نیز از انجام اینکار خودداری ورزد. با آنکه اکثر کارهای اداری در فضای مجازی انجام می شوند، اما سعی کنیم در خانه کمتر با آن مشغول باشیم، بی تفاوتی برخی والدین در قبال پوشش نامناسبی که امروزه در میان جوانان رایج شده است، مسئولیت را از آنها سلب نمی کند. از فرزند خود به دلیل جوان بودن سلب مسئولیت نکنیم، بلکه به او مسئولیت بدیم تا نسبت به امنیتی و آسایشی که دارد احساس وظیفه کند.

رسیدن به سن قانونی دلیلی بر خودمختاری فرزند بشمار نمی رود. اتاقی که ما در اختیار وی می گذاریم برای آن نیست که آن را از داخل قفل کرده و ساعت ها با فضای مجازی سرگرم شود. عادت کنیم که گوشی را با خود به مسجد نبریم. خواندن نماز در خانه برای دختر خانواده را یک تکلیف قرار دهیم و در بازگشت از مسجد به خانه از او سوال کنیم که آیا نمازش را خوانده است یا خیر. جدیت در کار دین با چیزی که برخی ها آن را سختگیری بی مورد می دانند تفاوت دارد. به فرزند برابر با سنی که دارد محبت بورزیم و همچنان که بخاطر قبولی در امتحان می کوشد و خود را پاسخگو می داند از وی برای رفتارهایش پاسخ بخواهیم.

مولانا سپاهی خاطر نشان ساخت: گوشی و موبایل وسیله شخصی فرزندان به حساب نمی آید و والدین در هر زمان که بخواهند باید به آن دسترسی داشته باشند. فرزند تا زمانی که تحت سرپرستی خانواده قرار دارد، یک امانت است که باید تحویل جامعه داده شود. سرنوشت فرزندانی که از آنها به دنیا میاید حاصل تلاشی است که ما درخصوص تربیت والدین شان بکار می بندیم. اگر تربیت ما بر اساس اخلاق اسلامی باشد، آنها هم دلسوز فرزندان شان خواهند بود، وگرنه هستند برخی جوانانی که به بهانه سن قانونی و آزاد بودن به گونه ای لباس می پوشند که نه خدا و نه رسول آن را تایید نمی کنند.

متاسفانه وقتی ما حالات عموم مردم را می‌نگریم، می‌بینیم اکثرشان شب جمعه را در غفلت به سر می‌برند. در نماز جمعه اکثر مردم هنگام خطبه به مسجد می‌آیند و در آخر زود هم می‌روند. مشکلی که اخیرا بیشتر به چشم می خورد ترک نمودن سنت‌های بعد از نماز جمعه است که این فریب نفس و شیطان می باشد. روز جمعه مقدس ترین روز در ایام هفته برای همه ما مسلمین است. همه علما به صلوات و اذکار بیشتر در این روز تاکید می ورزند. جمعه را قدر بدانیم و بی جهت خود را از فضائل آن محروم نکنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن