حقوق زنان در اسلامزن و خانواده
موضوعات داغ

ضرورت های استفاده بهینه از ظرفیت های مدیریتی بانوان

خانم ایرندگانی:در گذشته توانایی های زنان مغفول واقع شد

آوای سنت: یک بانوی خبرنگار بلوچ پرهیز از باورهای غلطو حمایت از بانوان خلاق و کارآفرین را به عنوان یک ضرورت حیاتی، مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت،پریسا ایرندگانی در ارزیابی وضعیت فعلی زنان قوم بلوچ در عرصه های فرهنگی و اجتماعی گفت: به عنوان یک زن بلوچ،ارزیابی بنده این است که نسل گذشته زنان را باور نداشتند. بانوانی که همان زمان هم می توانستند در عرصه های مختلف فعالانه حضور داشته باشند. بر اساس این تفکر، متاسفانه نیمی از جمعیت فعال و سازنده جامعه خودشان را از صفحه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی حذف می کردند. زنانی که قابلیت های بسیار زیادی برای کار کردن داشتند، اما میدان را برای خودشان آماده نمی دیدند و به این ترتیب استعدادهایشان هدر می رفت.

اما بتدریج ضرورت حضور و مشارکت زنان در مشارکت های اجتماعی احساس شد و در بسیاری از جوامع بانوان هم دوشادوش مردان به عرصه اجتماع آمدند. با پیشرفت علم و شناسایی استعداد و توانایی بانوان، زن به عنوان یک عنصر تأثیرگذار در جوامع مختلف مطرح شد. امروزه استفاده از ظرفیت زنان متفکر و خلاق سبب رشد تمام جوامع بویژه در موضوعات اجتماعی, هنری و…گردیده است.

از نظر بنده و بسیاری از صاحب نظران، حضور زنان در فعالیت های مختلف و در زمینه هایی که بسترهای انجام کارهای سودمند در آنها فراهم باشد،کاملا بلامانع است، ما زنان اگر خودمان بخواهیم می توانیم در تمام زمینه ها به رشد برسیم. بنده به عنوان یک زن بلوچ برای اینکه بتوانم تمامی مشکلات را پشت سر بگذارم، وارد اجتماع شدم.

وی مهمترین خواسته و مطالبات زن بلوچ را استفاده از ظرفیت و پتانسیل آنها در پست های مدیریتی و برنامه ریزی جهت ایجاد مشاغل خانگی کوچک و بزرگ دانست و افزود: بکارگیری زنان در پست های مدیریتی نقش مهمی را در توسعه و آبادانی شهر و روستا دارد و زنان مدیر و کسانی که بعنوان نماینده مردم در مجلس حضور پیدا می کنند این مسئله را ثابت کرده اند. از سوی دیگر بانوان می توانند با شناسایی و حمایت از بانوان بی سرپرست و بد سرپرست مشکلات زیادی را از روی دوش آنها بردارند. همچنین در برخی مناطق زنان صنعتگر سامان دهی درستی نشده اند که می طلبد جهت تحت پوشش قرار دادن بیمه برای آنها اقدامات اساسی صورت بگیرد.. به علاوه شناسایی و تجلیل از زنان توانمند در حوضه های فرهنگی، هنری، کشاورزی و…می تواند در سایر فعالان زن ایجاد انگیزه کند.

خانم ایرندگانی عمده مشکلات زنان بلوچ را و راه های برون رفت از آنها را در کمبود فرصت های شغلی ثابت و پایدار، عدم وجود تحصیلات مالی در اشتغال بانوان، اعتیاد برخی سرپرست خانوارها، مهاجرت های اجباری در پی خشکسالی و کوچ نشینی چند باره و نیز حاشیه نشینی خواند و عنوان نمود: وجود سنت ها و باورهای غلط در نزد برخی از اقوام مانند ازدواج زود هنگام برای نوجوانان که هنوز آمادگی تشکیل خانواده و پا گذاشتن به زندگی جدید را ندارند، مهمترین مشکل در سر راه بانوان ما به حساب می آید.

مضاف بر اینکه فقر مالی شدید در کنار ترک تحصیل اجباری به دلیل نبود درآمد و امکانات مشکل ساز هستند.

روستاها عمدتا از تغذیه و بهداشت برخوردار نمی باشند و مردم در حاشیه شهرها تحت بیمه های سلامت و تامین اجتماعی قرار ندارند، فقدان شناسنامه برای برخی از بانوان کماکان یک معضل اساسی بشمار می رود که دلایل آن می بایست به بررسی گذاشته شود. بانوان ما در رده های سنی مختلف به برگزاری کارگاههای آموزشی، کار آفرینی و اشتغال دارند. معرفی و هدایت هنرمندان ماهر به بنگاهای اشتغال زایی و کارآفرین و ارائه تسهیلات مالی جهت ایجاد مشاغل خانگی می‌تواند جهت خروج از برخی مشکلات بسیار اثرگذار و سازنده باشد.

این بانوی فعال اجتماعی، سیاسی و هنری و دارنده مدرک کارشناسی علوم تربیتی نقش سایر مردم در خصوص حل مشکلات حوزه بانوان در بلوچستان را حمایت همه جانبه و دوری از تعصبات قومی برشمرد و یادآور شد: برآورده کردن نیازهای فردی و اجتماعی بانوان به شکلی که در دیگر جوامع نیز مرسوم است و تامین نیازهای اساسی و آموزش آنها از طریق برگزاری نمایشگاه های توانمند سازی جزو اساسی ترین وظایف مسئولین برای حل مشکلات این حوزه می باشد. مسلما موضوعات اجتماعی زیادی هستند که زنان می توانند در آنها ایفای نقش نمایند. به عقیده بنده هیچ اجتماعی را نمی توان پیدا کرد که در کارهای جمعی و مشارکتی بدون همراهی زن موفق باشد و این مسئله به تجربه ثابت شده است.

پریسا ایرندگانی پیرامون نقش زنان در رشد جامعه خاطر نشان کرد: بانوان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه، نقش بسیار مهم و حیاتی در سلامت روانی جامعه و خانواده دارند. بانوان با داشتن نقش مادرانه، همسر بودن و تربیت فرزند بدون شک در فرهنگ سازی نقش آفرین هستند. زنان بلوچ از جمله مولفه های مهم در توسعه پایدار که نماد صبر و کوشش و حرکت است از کمترین امکانات بیشترین بهره برداری را می برد. به بانوان بلوچ توصیه می کنم که خود را باور داشته باشند تا به درجات بالایی از پیشرفت دست یابند. من روزی را می بینم که همه بانوان سرزمین من به خودباوری و توانمندی رسیده اید و غیر ممکنی برایشان وجود نخواهد داشت. همه زنان باید برای رسیدن به اهداف خود در تمام امورات زندگی تلاش کرده و بخاطر برخی مشکلات و سختی ها هرگز از پیشرفت ناامید نشوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن